Fick nyligen installerat uponor golvvärme med shunt på en elementslinga på övervåningen med grundfos comfort pm-pump. Men den har ett störande missljud. Mina andra två grundfospumpar i huset är närmast det hela tysta med bara ett litet sus om man sätter örat intill.

Någon som vet vad som är normal ljudnivå för den här pumpen? Systemet är luftat och fungerar som det ska i övrigt med helt öppen slinga.

Se filmsnuttar

 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Hej, fick precis en likadan pump installerad då vår gamla gick sönder. Den gamla lät inget men den nya har ett liknande ljud som sprider sig i huset. Har det löst sig för dig?
 
K KaffePaffe skrev:
Hej, fick precis en likadan pump installerad då vår gamla gick sönder. Den gamla lät inget men den nya har ett liknande ljud som sprider sig i huset. Har det löst sig för dig?
hade du en gammal av samma modell? Ljudet är oförändrat kvar, jag väntar på att rörmokare eller uponor ska ta ansvar och titta på den
 
J Jeppan skrev:
hade du en gammal av samma modell? Ljudet är oförändrat kvar, jag väntar på att rörmokare eller uponor ska ta ansvar och titta på den
Jag vet faktiskt inte vad det var för pump innan, den satt där när vi köpte huset och rörmokaren som satte nya tog med sig gamla.. Men den såg inte likadan ut. Rörmokaren kommer tillbaks och tittar på det imorgon. Återkommer med hans lösning, om han hittar någon.
 
K KaffePaffe skrev:
Jag vet faktiskt inte vad det var för pump innan, den satt där när vi köpte huset och rörmokaren som satte nya tog med sig gamla.. Men den såg inte likadan ut. Rörmokaren kommer tillbaks och tittar på det imorgon. Återkommer med hans lösning, om han hittar någon.
Illavarslande att din också låter illa, men vore ju helt orimligt om man tycker detta är acceptabelt för en produkt man släpper på marknaden om den nu är ny, vilket jag visserligen inte har någon koll på. Uppdatera gärna om dom löser det åt dig
 
Dom brukar vara helt tysta, kanske någon flisa av något slag sitter i impellern. Öppna upp och gör rent.
 
  • Gilla
KaffePaffe och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fått pumpen bytt på garanti och inte heller den nya är helt tyst. Ljudnivån är dock lägre. Den var dock varierande med föregående pumpen den nya kanske också växlar upp med tiden. Oerhört tröttsamt. Uppenbarligen en skitprodukt detta som inte borde finnas på marknaden och något jag får leva med. Skulle gått med elvärme istället som totalt sett över överskådlig framtid också varit betydligt billigare
 
Den pumpen går med konstant fart och ändrar inte farten själv, prova med att ställa ner farten lite, kanske den går på max nu. Farten ställs med knapparna och indikeringen syns. Se även till om du har ställdon, så måste minst en slinga vara jämnt öppen, tex badet. Pumpen får inte gå mot stängt, då går den sönder.
 
J jonaserik skrev:
Den pumpen går med konstant fart och ändrar inte farten själv, prova med att ställa ner farten lite, kanske den går på max nu. Farten ställs med knapparna och indikeringen syns. Se även till om du har ställdon, så måste minst en slinga vara jämnt öppen, tex badet. Pumpen får inte gå mot stängt, då går den sönder.
Jag verkar ha fattat fel vad pumpen hette tidigare. Mitt system är följande:

https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fluvia-t-push-12-ch-g/

Och pumpen heter
Grundfos Comfort 15-14 B

Finns iallafall ingen hastighetsreglering. Sitter alltså på en gammal elementslinga i ett nybyggt badrum
 
Hur går det om du stryper lite på slingan, kan vara att flödets strömning genom resten av fördelaren ger ett strömmninsljud,
 
J jonaserik skrev:
Hur går det om du stryper lite på slingan, kan vara att flödets strömning genom resten av fördelaren ger ett strömmninsljud,
Ljudet är oförändrat oavsett om jag stänger eller öppnar ställdonet som är kopplat på shunten
 
Har du ställdon för att kunna ställa tempen på slingan ? . Kolla så piggen under ställdonet inte sitter fast i bottenläge, då går pumpen kanske mot stängt, det blir turbulens i den med ljud. Är piggen nere, så knacka på den med ett skaft på en morakniv, så brukar dom hoppa upp.
 
J jonaserik skrev:
Har du ställdon för att kunna ställa tempen på slingan ? . Kolla så piggen under ställdonet inte sitter fast i bottenläge, då går pumpen kanske mot stängt, det blir turbulens i den med ljud. Är piggen nere, så knacka på den med ett skaft på en morakniv, så brukar dom hoppa upp.
Nej ställdonet är på inkommande slingan från värmepumpen för att kunna köra slutet system i badrummet sommartid när det är kallt vatten i slingan från värmepumpen
 
Ett foto så hela ditt GV-fördelningssystem syn och vad du har i fördelning är bra.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.