M MagHam skrev:
Hur mycket lin ska jag ha i klämrörskopplingen?
Lim menar du väl?
 
  • Wow
stugfar
  • Laddar…
Det står jättefula torn bakom mitt hus med elledningar som jag vill få bort. Jag tänkte skruva bort skruvarna på fötterna, klippa av kablarna i luften och flytta tornen till grannens skog. Behöver tornen stå rakt efteråt eller är det inte så noga? Jag tänkte att jag kortar ner dem så syns de inte över träden.

Sedan är det väl bara att tejpa ihop kablarna dem igen? Ska man använda någon särkskilt tejp?

Jag tittade en karta med ledningen och det står 2 x 400kV på den. Måste jag informera nätägaren? Jag är säker på att de bara kommer komma med massa byråkratiskt tjafs.
 
  • Gilla
  • Haha
Henningelvis och 5 till
  • Laddar…
I ing0065 skrev:
Lim menar du väl?
Glin. Barnarbete, vet du.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S
H HenrikHuslöse skrev:
Det står jättefula torn bakom mitt hus med elledningar som jag vill få bort.
Säkert hempul, ta bort dem innan någon åker på en kyss så kan du sova gott sen.

Ps. Förstår inte riktigt varför du skriver om tornen när du samtidigt skriver att det är ditt hus med elledningar som du vill få bort.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag tittade en karta med ledningen och det står 2 x 400kV på den. Måste jag informera nätägaren?
Har du in te gått öv er till sladd löst än nu? Jag har 400G i som mar stu gan där jag dricker lång burk med el lö ken.

Nä täg ar en be höv er in te ve ta.
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vår granne har två marSVIN inomhus. Kommer vi att bli satta i karantän nu, när det har kommit svinpest 70 mil bort?
 
  • Wow
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
I ing0065 skrev:
Vår granne har två marSVIN inomhus. Kommer vi att bli satta i karantän nu, när det har kommit svinpest 70 mil bort?
Skärmdump från Facebook, Systembolagets inlägg om marsvin-rykten, förklarar missförstånd, textbaserat innehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Textintervju om marsvin i butik, humoristiskt. Faktabox om "Pellets Melin" med ålder, familj, boende och preferenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
djanlov och 4 till
  • Laddar…
Artikel om Agnes Wold som kritiserar alkoholråd, skärmbild av nyhetssida i mobiltelefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Faran över
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Min granne har aldrig bott i sitt hus så länge vi bott här, de vistas utomlands. Nu har grannens gamla mamma flyttat in i huset. Sedan dess är ingenting sig likt. Hon kan sitta på altanen och lösa sudoku från tidig morgon till sena kvällen. Altanen är som ett trä däck med staket och tak i korrugerad plast. Ibland är det korsord också. Tanten verkar inte få ihop det riktigt så troligen blir varken sudoku eller korsord någonsin lösta. Detta går oss på nerverna. Får det vara så här? Vi vill inte förstöra grannsämjan men tantaluringen är väl inte vår juridiska granne? Det borde vara sonen. Han som flyttat till Spanien. Är detta inom hemfridszonen? Är det kommun eller länsstyrelsen som är tillsyningsman? Eller kan vi anmäla till NATO då sonen bor i en nation som är medlem? Vi är även oroliga för värdet på vår fastighet. Vi vill öka lånet men då måste värderingen bli hög. Tar banken hänsyn till tantaluringen? Vi är rädda att av gammal tant som inre har elbil, inte ens någon bil alls, sänker värdet i området. Däremot verkar taxeringsvärde inte påverkas nedåt, kan det vara så? Borde det inte vara reciprocitet? Tantaluringen tycks ligga oss i fatet i alla aspekter. Det är inte planlagt område och spanjorerna eller tantaluringen bor ca 150 m från oss. Oklart exakt avstånd då gränsrören är borta men jag har mätt med mobilen och Google Maps. Ibland tar hon ut radion och lyssna på ring P1, det är som om det vore 180 decibel. Även det mätt med iPhone 12. Det kan väl inte vara tillåtet? Vi kan inte klippa gräsmattan utan att störa oss. Vi vill som sagt inte förstöra grannsämjan. Hur kan vi bli av med tantaluringen?
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Min granne har aldrig bott i sitt hus så länge vi bott här, de vistas utomlands. Nu har grannens gamla mamma flyttat in i huset. Sedan dess är ingenting sig likt. Hon kan sitta på altanen och lösa sudoku från tidig morgon till sena kvällen. Altanen är som ett trä däck med staket och tak i korrugerad plast. Ibland är det korsord också. Tanten verkar inte få ihop det riktigt så troligen blir varken sudoku eller korsord någonsin lösta. Detta går oss på nerverna. Får det vara så här? Vi vill inte förstöra grannsämjan men tantaluringen är väl inte vår juridiska granne? Det borde vara sonen. Han som flyttat till Spanien. Är detta inom hemfridszonen? Är det kommun eller länsstyrelsen som är tillsyningsman? Eller kan vi anmäla till NATO då sonen bor i en nation som är medlem? Vi är även oroliga för värdet på vår fastighet. Vi vill öka lånet men då måste värderingen bli hög. Tar banken hänsyn till tantaluringen? Vi är rädda att av gammal tant som inre har elbil, inte ens någon bil alls, sänker värdet i området. Däremot verkar taxeringsvärde inte påverkas nedåt, kan det vara så? Borde det inte vara reciprocitet? Tantaluringen tycks ligga oss i fatet i alla aspekter. Det är inte planlagt område och spanjorerna eller tantaluringen bor ca 150 m från oss. Oklart exakt avstånd då gränsrören är borta men jag har mätt med mobilen och Google Maps. Ibland tar hon ut radion och lyssna på ring P1, det är som om det vore 180 decibel. Även det mätt med iPhone 12. Det kan väl inte vara tillåtet? Vi kan inte klippa gräsmattan utan att störa oss. Vi vill som sagt inte förstöra grannsämjan. Hur kan vi bli av med tantaluringen?
Stryk glysofat på henne så löser det sig.
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Stryk glysofat på henne så löser det sig.
Måste vi vänta till våren eller kan vi ge tantaluringen stryk redan nu?
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Stryk glysofat på henne så löser det sig.
P Pin skrev:
Måste vi vänta till våren eller kan vi ge tantaluringen stryk redan nu?
Se bara till att få bort hela tanten så det inte blir några rester kvar. De sprider sig snabbt.

Annars tala med @Düsseldorff om att bli av med ”problem”.
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Se bara till att få bort hela tanten så det inte blir några rester kvar. De sprider sig snabbt.

Annars tala med @Düsseldorff om att bli av med ”problem”.
Aha ok man vill ju inte ha parkslida som förökar sig obegränsat. Bara att stryka på rikligt då.
PS är det utvärtes bruk?
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
fubar fubar skrev:
[bild]


Faran över
Det där är ju glas vin det gäller. Inget om långburk.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det står jättefula torn bakom mitt hus med elledningar som jag vill få bort. Jag tänkte skruva bort skruvarna på fötterna, klippa av kablarna i luften och flytta tornen till grannens skog. Behöver tornen stå rakt efteråt eller är det inte så noga? Jag tänkte att jag kortar ner dem så syns de inte över träden.

Sedan är det väl bara att tejpa ihop kablarna dem igen? Ska man använda någon särkskilt tejp?

Jag tittade en karta med ledningen och det står 2 x 400kV på den. Måste jag informera nätägaren? Jag är säker på att de bara kommer komma med massa byråkratiskt tjafs.
Det går bra. Jag har gjort något liknande med en sorts höga leksakssnurror jag hittade stående i skogen. De var också anslutna med elsladd, men den var det bara att kapa och sedan kunde man vika dem på mitten.
Vindkraftverk med tre blad, molnig himmel, skog i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.