Hej på er!

Jag har precis satt mig i lite av knipa. I min iver tog jag bort en list ovanför ett av mina fönster i en 50-talslägenhet. När jag väl fått loss den inser jag att samtliga spikar sitter kvar i betongen/putsen, och de är i princip omöjliga att få loss utan att putsen följer med. Jag funderar nu på hur jag löser detta. Går det att knipsa alternativt såga av spikarna och låta dom sitta kvar? Efter det får jag isåfall spackla och måla så att änden täcks.. Det känns ju ändå betydligt jobbigare ifall jag skulle försöka få loss spikarna och putsen bara flyger bort.

Vänliga panikhälsningar, Carl :)
 
  • Skadad vägg ovanför en radiator, exponerade spikar, saknat listverk, renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster med utsikt mot en stadsgata, avskalat väggparti ovanför, delvis renoverat eller under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Carl Arvidsson skrev:
Hej på er!

Jag har precis satt mig i lite av knipa. I min iver tog jag bort en list ovanför ett av mina fönster i en 50-talslägenhet. När jag väl fått loss den inser jag att samtliga spikar sitter kvar i betongen/putsen, och de är i princip omöjliga att få loss utan att putsen följer med. Jag funderar nu på hur jag löser detta. Går det att knipsa alternativt såga av spikarna och låta dom sitta kvar? Efter det får jag isåfall spackla och måla så att änden täcks.. Det känns ju ändå betydligt jobbigare ifall jag skulle försöka få loss spikarna och putsen bara flyger bort.

Vänliga panikhälsningar, Carl :)
Du kan inte slå in dem då?
 
Du ska väl tillbaka med listen, såga av spikarna och slå in nya lite snett mot dom gamla, kanske det går, men inte säker. Se då till att inte ha för långa spik. Annars kan du sätta ett par spikar och ha några klickar silikon eller vanlig målarfog som lim, det håller det med.
 
BirgitS
Det är väl den listen som ska användas när man sätter upp gardinskenor eftersom den är väl förankrad i väggen. medan det är svårt att få små gardinbeslag att sitta fast direkt i väggen. Det är alltså viktigt att listen sätts upp så att den tål påfrestningar.
 
Ja syftet med listen var att kunna skruva gardinfästen i. Min tanke var dock att ta bort den för att få det rent och sen sätta en gardinskena i taket. Jag borde ju självklart ha låtit den sitta istället, men misstag är väl oundvikligt om man ska lära sig nåt :)
Den gamla listen är iallafall i tusen bitar, så nu är jag inne på att köpa en ny list med samma mått som jag sen kan måla. Ska försöka få tag i något att knipsa spikarna med och sen tänkte jag nog försöka limma dit listen.
 
När du knipsar så blir det en liten snutt kvar, gör inget, bara knacka på nya listen och snuttarna går in i den. Kan även vara bra att låta några mm vara kvar, så håller det listen på plats så den inte halkar ner. Gäller då att listen kommer på rätt plats direkt.
 
  • Gilla
Carl Arvidsson och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag spikat i spikarna men funderar på att låta det vara listfritt. Då kommer nästa fråga. Behöver jag husfix alternativt grovspackel för att fixa denna yta till samma nivå som ytskiktet? Tänker att det blir snyggare utan list om den ändå inte fyller någon funktion för mig.
 
Du kan lösa det med vanligt mediumspackel. Men tapetkanten mot den gamla listen går du ta bort först
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.