Golvet i vårt fritidshus är väldigt kallt och det vill vi göra något åt då vi gärna är där även vintertid. Vi tänker byta ut sågspånet mot något som isolerar bättre, men är osäkra på vad och vill gärna ha råd av er som har erfarenhet och kunnande.

Stugan värms upp med luftvärmepump och kallställs aldrig, men värmen orkar inte upp till normal inomhustemperatur under de kallaste månaderna. Golvet är idag isolerat med 14 cm sågspån. Blindbotten ligger idag på list som spikats på sidan av golvåsarna. Utrymmet skulle kunna göras några centimeter djupare genom att byta ut listerna mot brädor som skruvas under golvåsarna. Vi är inte heller främmande för att komplettera med högre golvåsar om det krävs för att få en dräglig golvtemperatur. Stugan står på plintar och det är helt öppet under stugan.

Hur skulle ni göra?
 
  • Skadad trätröskel och golv vid dörröppning, söndrigt, reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av träbyggnad, betonggrundpelare, kabeldragning, torrt gräs och grenar, säkringsinstallation, mörka skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De jag fick till mig va att man kan spruta poly skum under och sen i varjefack Längds med yttervägg för att stoppa kallraset som blir , behåll spån , leta upå någon som kan spruta skum isolering
 
  • Gilla
biar
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
De jag fick till mig va att man kan spruta poly skum under och sen i varjefack Längds med yttervägg för att stoppa kallraset som blir , behåll spån , leta upå någon som kan spruta skum isolering
Det låter intressant, men när jag läser på lite verkar många varna för att polyskum kan ge fuktskador i träkonstruktioner. Känns osäkert. Har du någon erfarenhet av polyskum?
 
Eller fylla uppifrån med glas/stenull och skruva upp typ cellplast /xps-skivor underifrån. Springor tätas med fogskum.
 
  • Gilla
biar
  • Laddar…
B biar skrev:
Det låter intressant, men när jag läser på lite verkar många varna för att polyskum kan ge fuktskador i träkonstruktioner. Känns osäkert. Har du någon erfarenhet av polyskum?
Ingen erfarenhet av de , är vad jag har sett å hört när folk har skummat underhus i i facken för att slippa kalldrag i träbjälklaget
 
R Rickard.lj skrev:
Ingen erfarenhet av de , är vad jag har sett å hört när folk har skummat underhus i i facken för att slippa kalldrag i träbjälklaget
Det låter onekligen som den bekvämaste lösningen.
 
B biar skrev:
Det låter onekligen som den bekvämaste lösningen.
Ja verkligen ,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.