Hej!
Jag har kvar en gammal 5-armad lampa, som jag undrar lite om vad det gäller el och kontakt.

Man ser att det är tre trådar (två röda och en vit) men vad jag förstår är det här inte en jordad lampa.

Nu till mina frågor:

1. Var det här ett sätt att dra elen på så att man kunde välja om man ville tända 2 / 3 / alla 5 lampor? Jag har nämligen för mig att det var två knappar på väggen och man kunde välja hur man ville ha tänt.

2. Om det nu var så, var två av sladdarna parade när de kopplades in i lampproppen?

Ska också säga att lampan inte används eller ska användas. Mest bara nyfiken på hur det gjordes förr? Skulle tro 50-talet.

Med vänlig hälsning,
Mattias
 
  • Guldfärgad golvlampa utan skärm bredvid vita, mönstrade lampglas på trägolv mot turkos vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oavslutad lampinstallation med exponerade elektriska trådar mot blå vägg. Fara för elektrisk stöt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis, det kallas krontändning och man tänder kanske halva lampan med respektive vippa på strömbrytaren. Gissningsvis är de röda ledningarna för tändtrådarna och den vita är den gemensamma nollan(?) Man bör mäta upp resistansen så man vet. Har man ett modernt hus med jordade uttag överallt måste lampan byggas om så att den uppfyller dagens regler enligt något av alternativen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Josth skrev:
Precis, det kallas krontändning och man tänder kanske halva lampan med respektive vippa på strömbrytaren. Gissningsvis är de röda ledningarna för tändtrådarna och den vita är den gemensamma nollan(?) Man bör mäta upp resistansen så man vet. Har man ett modernt hus med jordade uttag överallt måste lampan byggas om så att den uppfyller dagens regler enligt något av alternativen.
Aha, det var så alltså - krontändning. Tror de hade en kristallkrona med samma princip.
Tack för det!
Lampan ska inte användas vidare. Den är pensionerad.
 
Är inte värderingsexpert men vet att det kan finnas stort värde i gamla armaturer typ 50-tal så det kan vara idé att kolla upp innan ni ev. dumpar den i återvinningen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.