Hej!

Som rubriken lyder tänkte jag bygga en utesoffa där stommen utgörs av e-pallar. Jag tänkte även täcka pallarna med vindpapp innan jag klär dem i trä.

Kommer pallarna överleva svenskt väder och vind? Behöver jag behandla dem med något?

Tack på förhand!
 
Om dom inte står direkt mot mark håller dom nog ganska länge obehandlade, du kan ju sätta en presenning över under vinterhalvåret om de inte används då
 
Dom kommer stå på altanen, dem kommer kläs in med vindpapp och sedan med 16*70 impregnerat trallvirke. Så dom kommer inte direkt komma i kontakt med väder och vind.
 
Alla pall jag skulke fundera på är bra nog för möbler skulle jag lämna in mot panten och köpa impregnerade reglar för pengarna. Då slipper du klä dem med papp och de kan stå ute hela året.
Lite linolja nästa sommar när virket ör torrt så ser det fräschare ut och håller längre.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Alla pall jag skulke fundera på är bra nog för möbler skulle jag lämna in mot panten och köpa impregnerade reglar för pengarna. Då slipper du klä dem med papp och de kan stå ute hela året.
Lite linolja nästa sommar när virket ör torrt så ser det fräschare ut och håller längre.
Intressant, vart lämnar man in dem på pant?
 
C
M Meko11 skrev:
Intressant, vart lämnar man in dem på pant?
Finns gott om företag som köper och säljer lastpall.
Det är inget pantsystem, dvs. att man får tillbaka summan man betalat, utan man köper och säljer till marknadspris.

Däremot är det en klassisk "tjyvmarknad" så liksom skrothandlare kanske det är svårt att sälja som privatperson.
 
Ska den stå under tak? Annars hade jag själv lagt pengarna på en riktig soffa i alu.
 
M Meko11 skrev:
Hej!

Som rubriken lyder tänkte jag bygga en utesoffa där stommen utgörs av e-pallar. Jag tänkte även täcka pallarna med vindpapp innan jag klär dem i trä.

Kommer pallarna överleva svenskt väder och vind? Behöver jag behandla dem med något?

Tack på förhand!
Men varför? Det lär ju varken bli snyggt eller bekvämt.
 
Är det inte flera år sedan möbler av lastpallar blev omodernt?
 
Tror inte ni hänger med på frågan.. om det är snyggt, fult, modernt, skönt eller oskönt är väl upp till mig? Jag undrar kring pallens hållbarhet, ingenting annat.

Känns som att den borde klara sig om den blir täckt med svart vindpapp som i sin tur kläs med annat trämaterial.

Pallens syfte blir att den agerar stomme, inget annat. Den blir ju inte synlig.
 
  • Gilla
fisgris8
  • Laddar…
M Meko11 skrev:
Tror inte ni hänger med på frågan.. om det är snyggt, fult, modernt, skönt eller oskönt är väl upp till mig? Jag undrar kring pallens hållbarhet, ingenting annat.

Känns som att den borde klara sig om den blir täckt med svart vindpapp som i sin tur kläs med annat trämaterial.

Pallens syfte blir att den agerar stomme, inget annat. Den blir ju inte synlig.
Välj pallar av ek så blir nog hållbarheten längre
 
  • Gilla
Meko11
  • Laddar…
M Meko11 skrev:
Tror inte ni hänger med på frågan.. om det är snyggt, fult, modernt, skönt eller oskönt är väl upp till mig? Jag undrar kring pallens hållbarhet, ingenting annat.

Känns som att den borde klara sig om den blir täckt med svart vindpapp som i sin tur kläs med annat trämaterial.

Pallens syfte blir att den agerar stomme, inget annat. Den blir ju inte synlig.
Så länge den inte står på marken kommer den att hålla tillräckligt länge.
 
  • Gilla
Meko11
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.