Hej,
Vi har precis installerat solceller på vårt hus och även köpt till batterier. Systemet kommer från SeSol och då är det Huawei växelriktare och batterier. Vi har 15 kW installerat. Vi har även aslutit oss till Tibber och har timtaxa och kommer att ha Ngenic Tune för att styra värmepumpen så den går när det är lågt elpris.
Som systemet nu är kopplat från SeSol så drar man ut batteriet under natten och väl vid klockan 7, när kostnaden för elen stiger, och där batteriet skulle göra nytta, så är det tomt och man får betala dyrt... Var ju inte riktigt så man tänkte.
Min tro var att batterierna skulle fyllas på till fullt under natten, och sedan när strömmen blev dyr skulle man kunna använda dem ett tag.
Någon som har ett tips på hur man skall göra för att få till det med att ha fulla batterier till klockan 7?
Lägger till en bild som visar hur förbrukningen ser ut just i natt, när det sjönk ner till några plusgrader Energianvändningsdiagram: solceller (PV), totalförbrukning, batteriladdning och urladdning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maalox
1) Logga in på Fusion Solar i webbläsaren
2) Klicka på Plants > Device Management
3) Klicka på Dongle (eller vad den nu heter hos er)
4) Klicka på Configuration
5) Scrolla ner till EMS Control
6) För Operation Mode, välj TOU (Time of Use)
7) Fyll i hur du vill ha tiderna för i och urladdning.


Lycka tilL!
 
  • Gilla
uabtorw och 1 till
  • Laddar…
Hej, strålande snabbt svar.
Verkar ju som om detta skulle gå att lösa.
Dum fråga, hur hittar jag till Fusion Solar i Webläsaren?
Har allt i en app på min telefon....
 
Kan inte din installatör SeSol hjälpa dig med att ställa in det som du vill ha det ?
 
K
U uabtorw skrev:
Hej, strålande snabbt svar.
Verkar ju som om detta skulle gå att lösa.
Dum fråga, hur hittar jag till Fusion Solar i Webläsaren?
Har allt i en app på min telefon....
https://eu5.fusionsolar.huawei.com/
 
Maalox
U uabtorw skrev:
Dum fråga, hur hittar jag till Fusion Solar i Webläsaren?
Har allt i en app på min telefon....
Jag var lite för snabb i mitt svar, det går även att lösa i appen ser det ut som. När du är på sidan där det står ’Plants’ så klickar du på ’Devices’ längst när, därefter ’Dongle’, sen klickar du på dom 4 prickarna som bilder en fyrkant upp i högra hörnet (iallafall om du har en IPhone), och sen ’Parameter Settings’.

Så här ser den vyn ur för mig:
 
  • Mobilskärm visar inställningar för schemaläggning av laddning/utladdning av en enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
uabtorw
  • Laddar…
Hallå,
Var ju strålande och nu har jag testat. Fick batteriet att ladda fullt under natten och sedan ta värmepumpen som går igång på morgonen.

Rörande installatören SeSol så har de inte svarat på frågan som jag ställt.... så jag frågade på forumet istället.

Nu till nästa fundering angående detta med TOU.
Här kan man ju statiskt ställa in när det skall ladda och ladda ur på ett flertal olika sätt, dvs man kan lägga till olika "schedule".
Då jag kommer ha Ngenic Tune till min gamla värmepump så funderar man ju på om man kan få till det så att dynamiskt styra TOU genom att använda samma villkor som dessa använder när det gäller att kolla timpriser på elen. Just denna kurvan är för idag, men det kommer ju för varje dag...
Diagram visar elprisets variation över en dag, lägst pris efter midnatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har ett tips här?

Ånyo
Tack för alla bra svar och förslag!
Tor
 
Solcellsleverantörerna är alltid jätteduktiga på att sälja samt att ibland även påtala att man kan kontakta deras support om man behöver hjälp. Men det sistnämnda är det inte många leverantörer som klarar att leverera, framförallt inte när fakturan är betald. Knappt ens när fakturan bara delvis är betald. Ska man få någon hjälp/support så är det i bästa fall på vintern när inga installationer görs.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Hej Mortimer.
Håller med i allt som du skriver. Vi har några garantiärenden nu, och förhoppningsvis så åtgärdar SeSol dem på måndag. De har byggt ställning nu, så det är på gång.

Någon som har testat EMMA (någon form av AI som Huawei har).

Copy från help sidan.
https://region02eu5.fusionsolar.hua...orLayout&topicid=EMMA_plan_owner&locale=en-us

Enabling EMMA​

The AI-powered energy management assistant (EMMA) provides intelligent energy scheduling and management functions. Based on big data analysis, it accurately predicts the power generation and consumption, and intelligently stores, purchases, and sells electricity to achieve optimal system performance and maximize financial benefits.

Fattar inte riktigt vad den gör, om den går in och styr batterier och laddning. Om så är fallet så borde ju denna kunna ersätta TOU och de inställningar man gör där.

mvh
Tor
 
K
U uabtorw skrev:
Hallå,
Var ju strålande och nu har jag testat. Fick batteriet att ladda fullt under natten och sedan ta värmepumpen som går igång på morgonen.

Rörande installatören SeSol så har de inte svarat på frågan som jag ställt.... så jag frågade på forumet istället.

Nu till nästa fundering angående detta med TOU.
Här kan man ju statiskt ställa in när det skall ladda och ladda ur på ett flertal olika sätt, dvs man kan lägga till olika "schedule".
Då jag kommer ha Ngenic Tune till min gamla värmepump så funderar man ju på om man kan få till det så att dynamiskt styra TOU genom att använda samma villkor som dessa använder när det gäller att kolla timpriser på elen. Just denna kurvan är för idag, men det kommer ju för varje dag...
[bild]
Någon som har ett tips här?

Ånyo
Tack för alla bra svar och förslag!
Tor
Om du har home assistant kan du koppla ihop dem med Modbus TCP och köra styrning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.