J jonaserik skrev:
Så kommer du till ett hus som behöver perilex och ny spis på 400 V så vägrar du att utföra arbetet, även om det skulle kosta kunden ca 4000kr för att få fram nollan.
Nej men jag följer lagen och sätter en fast installation i en inbyggd eller utanpåliggande kopplings box.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns även en annan som tycker som jag:

[bild]

Men vi kan såklart ha fel båda två.

och åker jag mellan Stockholm och Uppsala ser jag en massa som kör för fort. Det innebär inte att det är rätt.
Du är snett ute här och tyvärr som ofta när du vanan trogen ska in och tjafsa med sedvanlig briljans i även de simpla elforumtrådarna. Det finns väl tillräcklig plats i någon konsumenttjänstlagsfråga där jag helt utan större förmågor ser dig högt uppe på olympen tillförande sann nytta.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Enligt nr 2 så talas det om 1-fas och där stupar det på att perilex klarar 16 amp, inte bra då med ett perilex.
Pelilex finns i två utföranden. För 16 A (DIN49445) och 25 A (DIN49447) .
 
GK100 GK100 skrev:
Du är snett ute här och tyvärr som ofta
Betyder det att du anser att det är korrekt att installera ett Perilexuttag utan nolla trots att Elsäkerhetsverket mycket tydligt skriver att uttag i den fasta installationen alltid ska vara fullbestyckade? Det är lite svårt att förstå vad du egentligen menar mellan dina diffusa personangrepp.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Betyder det att du anser att det är korrekt att installera ett Perilexuttag utan nolla trots att Elsäkerhetsverket mycket tydligt skriver att uttag i den fasta installationen alltid ska vara fullbestyckade? Det är lite svårt att förstå vad du egentligen menar mellan dina diffusa personangrepp.
Du behöver inte se något som diffust och om du har svårt att förstå är det inget jag kan hjälpa dig med åtminstone inte via forumets filter. Det finns inget som hindrar att använda don av den typen vid tex anslutning Lx-N-PE så om du med fullbestyckad men oanvändbar menar med N-PE håller jag med dig lägg till en fas så når vi minimum i frågan.

Det är din förbannade förmåga till att skapa helt onödigt och för i princip ingen meningsfullt tjafs jag vänder mig lite mot. Och då med en from förhoppning om att de gärna i huvudsak läggs där du har kompetens och insikter dvs knappast elforum.

(Om du har något verkligt tvång eller andra nutida diagnoser som bakomliggande ovannämnda ber jag dig om ursäkt helt ärligt.)
 
  • Gilla
  • Wow
rolflidvall och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är din förbannade förmåga till att skapa helt onödigt och för i princip ingen meningsfullt tjafs jag vänder mig lite mot.
Du kanske borde ta en titt i spegeln...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske borde ta en titt i spegeln...
Nu ska du inte vara sån, förklara vad du menar istället. Om det nu går att använda en "tjafskvot" för inläggen här tror jag med blicken rakt i spegeln att du leder stort genom åren.
 
GK100 GK100 skrev:
Nu ska du inte vara sån, förklara vad du menar istället.
OK. Då ska jag försöka vara väldigt tydlig.

Jag tycker det är du som tjafsar. Hela denna diskussion inleddes med att jag höll med en skribent om att det var fusk och olämpligt att installera ett perilexuttag utan ansluten nolla. Av någon anledning reagerade du på detta med märkliga formuleringar som "högt uppe på olympen" och "via forumets filter", vilket i alla fall för mig är helt obegripliga fraser.

På min direkta fråga om du anser att det är korrekt att installera ett perilexuttag utan ansluten nolla vägrar du dock ge ett tydligt svar.

Detta agerande från dig ser jag som rent tjafs, och ganska otrevligt tjafs dessutom.

Väljer du att fortsätta denna diskussion får du ta det i formen av en monolog för jag har sagt det jag har att säga till dig!
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Då ska jag försöka vara väldigt tydlig.

Jag tycker det är du som tjafsar. Hela denna diskussion inleddes med att jag höll med en skribent om att det var fusk och olämpligt att installera ett perilexuttag utan ansluten nolla. Av någon anledning reagerade du på detta med märkliga formuleringar som "högt uppe på olympen" och "via forumets filter", vilket i alla fall för mig är helt obegripliga fraser.

På min direkta fråga om du anser att det är korrekt att installera ett perilexuttag utan ansluten nolla vägrar du dock ge ett tydligt svar.

Detta agerande från dig ser jag som rent tjafs, och ganska otrevligt tjafs dessutom.

Väljer du att fortsätta denna diskussion får du ta det i formen av en monolog för jag har sagt det jag har att säga till dig!
Det är bra att du är tydlig. Och helt klart är det jag som tjafsar vad skulle det annars kunna vara? Kanske en reflektion av många onödiga tjafsanden i forumet även i som jag skrev simpla ganska entydiga elforumtrådar.

På din drekta fråga får jag hänvisa till #35 där min är N-PE korrekt anslutna dock oftast oanvändbart och med en fas inget öht som hindrar sån användning. Så ur det följer svaret dvs kombinationer av faser och PE är inte korrekt.

Det har nog aldrig varit tal om diskussion snarare en monolog från min sida det är för mig välbekant mark. Men kanske jag kan bjuda in dig till en monografi i denna så vanliga forumfråga så vi kan fullt ut ge uttömmande svar? Kanske bäst att Bo som redan gett oss Spisbibeln får sköta det så allt hålls trevligt.
 
Jag som har en arbetsskada i form av att alltid vilja se vederhäftiga referenser har ju detta intresse även här, men jag har kammat noll.

Att utelämna en fas är ju ingen direkt säkerhetsfråga, så det står nog inte i någon säkerhetsstandard eller elinstallationsregler.

Att utelämna nollan är väl inte heller direkt en säkerhetsfråga, utan det är bara riktigt dåligt, dvs skada på egendom. Det borde stå någonstans...men var?

Ja inte ens skyddsledaren har en specifik regel utan endast indirekta regler om att den ska finnas framdragen(?).

Det enda som återstår är allmänna regler, och de räcker ju, för de flesta:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.