Jag har för första gången loggat in på mina sidor och kollat energiförbrukning dag för dag. Det som förvånar mig är att grundförbrukningen är såpass hög. I juli var vi bortresta hela månaden och det var varmt väder. Ändå ligger förbrukningen på minst 9kwh per dygn.

Stapeldiagram och linjediagram som visar energiförbrukning och temperatur i juli 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vart tar energin vägen? Varför? Det blir varmt i tvättstugan, där fjärrvärmecentralen sitter. Men ska det verkligen vara såhär?
 
Ja det tycker jag också verkar högt. Har ni varmvattencirkulation VVC i huset? Är cirkulationspumpen helt avstängd på sommaren?
 
J Josth skrev:
Ja det tycker jag också verkar högt. Har ni varmvattencirkulation VVC i huset? Är cirkulationspumpen helt avstängd på sommaren?
Ingen varmvattencirkulation (vad jag känner till).

Cirkulationspumpen? Den till uppvärmningen? Jag rör ingenting alls. Allt står som det är året runt, år efter år. Bör man göra något beroende på säsong?
 
Jag hade också hög förbrukning under förra sommaren, och upptäckte att det var fel på utegivaren, som visade att det var 20 grader kallare än på riktigt... Det ordnade sig när jag bytte en skarv på givarkabeln.
 
Om man tycker det blir för varmt i huset mitt under sommaren är det bra att helt stänga av cirkulationspumpen till värmen. Alltid vissa små värmeförluster som kanske gör en grad på temperaturen(?) Vissa anser att man bör motionsköra cirkulationspumpen varannan vecka om man har den avstängd så den inte blir svårstartad efter sommaren.
 
jarlh jarlh skrev:
Ingen varmvattencirkulation (vad jag känner till).

Cirkulationspumpen? Den till uppvärmningen? Jag rör ingenting alls. Allt står som det är året runt, år efter år. Bör man göra något beroende på säsong?
Att stänga av pumpen TJA, det går, men var beredd på att den kan kärva fast och inte starta till hösten, bättre då att ställa ner kurvan till kanske 16 C. Vid + 10 C ute behövs inget tillskott av värme i lite moderna hus. Sjunker det ute till + 10 C eller lägre så kommer VP att leverera värme
 
Kollade vår förbrukning under sommaren när vi var bortresta och rapporterat värde var 1 - 2 kWh per dag.
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
Kan jag istället bryta tillförseln av fjärrvärmen då vi är bortresta på sommaren? Då borde ju förbrukningen verkligen bli noll.
 
De flesta reglercentraler som finns till fjv-centraler har inbyggd funktion att cirkulationspumpen körs igång per automatik lite då och då om man ställer in "pumpstop"/sommarurkoppling, till och med gamla 'Danfoss ECL Comfort 100m' har automatisk pumpkörning då och då (1 minut var 72:a timme).
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
B
Har du en stor varmvattenberedare från typ 60 talet? Eller är det en vvx som värmer tappvarmvattnet?
 
Bild på fjv-centralen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bild på fjv-centralen?
Värmesystem med rör, cirkulationspump, expanderkärl och värmeväxlare i teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemets kontrollpanel, cirkulationspump, rör, mätare och instruktionsetiketter i tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har den i hand-läge. Då går cirkulationspumpen konstant. Ställ den på solen istället
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
Det är en ECL 100M, se sida 6 & 7 i följande manual,
https://www.karlstadsenergi.se/globalassets/energitjanster/dokument/manualer/manual-ecl-100.pdf

Du behöver ta loss hela reglercentralen och kolla hur miniomkopplarna står.
Därefter ställa vredet på "klocka".

Har du ändrat vredet uppe till höger (parallellförskjutningen) samt lilla vredet under mitten av veckourverket (kurvlutningen) nu inför sommaren?
Dessa två vred ska man inte behöva röra efter att systemet är injusterat.
 
L lordi skrev:
Du har den i hand-läge. Då går cirkulationspumpen konstant. Ställ den på solen istället
Vid "hand", "sol" & "måne" så går cirkulationspumpen konstant.
Vid "power"/"standby"/"bevakning" står cirkulationspumpen stilla konstant tills systemtemperaturen när.ar sig 0⁰ (frysskyddat).
Vid "klocka" stoppas cirkulationspumpen när utetemperaturen går över 18⁰ (tror att temperaturen är valbar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.