Det är inte bara gamla spisar som är 400v och saknar nolla på kontakten.
Köpte en Electrolux spis med 2 ugnar den har bara 4 stift i kontakten.

Annan intressant tillägg, har perilex uttag i köket. Det saknade nolla så vid renovering drog vi nya kablar och även en nolla till uttaget. Inte för att det hade behövts på den nya spisen men bra för framtiden. Sen känns det lite "fusk" att det finns perilex uttag ut än nolla, typ samma som jordade uttag utan jord framtagen?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Sen känns det lite "fusk" att det finns perilexuttag utan nolla
Det inte bara ska kännas fusk, det är fusk. Perilex utan nolla, eller andra trefasuttag med nolla, fast utan ansluten nolla, är ett otyg som inte får finnas.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det inte bara ska kännas fusk, det är fusk
Det med fusk får stå helt för dig själv, det är inget fusk.
Finns massor av hus som har perilex utan nolla, perilexet är monterat efteråt. Och helt legalt att inte ha en nolla i det. För inte så många år sen var det ett villaområde, ca 100 st som det var 400V spisar i och det drog inte fram någon nolla. Klart att det är bra att nollan kommer med, då det i dagens läge, ska alla ha en indutionsspis/häll och kanske en ugn och dom måste ha en nolla. Tror nog att alla nyare hus numera har 3 faser och noll i uttaget.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Sen känns det lite "fusk" att det finns perilex uttag ut än nolla, typ samma som jordade uttag utan jord framtagen?
Det är ett allvarligt fel !!!
Perilex får inte monteras om nollan saknas!!!
Då skall en kopplingslåda användas istället med antingen plint, U-båt eller WAGO för 4 mm2
Transparent WAGO 221-serien ledningsklämma med orange spak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är ett allvarligt fel !!!
Perilex får inte monteras om nollan saknas!!!
Då skall en kopplingslåda användas istället med antingen plint, U-båt eller WAGO för 4 mm2
[bild]
Det var perilex uttag utan nolla.
Vi hade en 400v spis inkopplad utan nolla.
När jag renoverade köket så skruvade perilex uttaget bort och då upptäckte vi att nolla saknades.
Jag drog nya kablar med hjälp av dom gamla kablarna till spisen 2,5mm² och drog även en nolla.
Passar på att fråga, det fanns ingen ledig skruv på noll-skenan (porslin säkring central) så jag på spisen på en skruv som tillhörde nått annat. Var det dumt?
Jag ska byta hela centralen så småningom men då så klart inte pula själv :D
 
J jonaserik skrev:
Det med fusk får stå helt för dig själv, det är inget fusk.
Det finns även en annan som tycker som jag:

Text om regler för installation av spisuttag i Sverige, med referens till elsäkerhetsföreskrifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vi kan såklart ha fel båda två.

J jonaserik skrev:
Finns massor av hus som har perilex utan nolla, perilexet är monterat efteråt.
och åker jag mellan Stockholm och Uppsala ser jag en massa som kör för fort. Det innebär inte att det är rätt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är ett allvarligt fel !!!
Perilex får inte monteras om nollan saknas!!
Nu är en av poliserna framme igen. Så du menar att alla hus som har ett perilex monterat, utan nolla är ett fel som ska åtgärdas per omgående och är totalförbud att använda. Skäms på dig.

Så kommer du till ett hus som behöver perilex och ny spis på 400 V så vägrar du att utföra arbetet, även om det skulle kosta kunden ca 4000kr för att få fram nollan.
Bara ett litet tips om en kund frågar vilken spänning en spis ska ha vid nyinköp, så säg bara att det ska vara en ren 400V , då behövs ingen nolla, detta under förutsättning att det inte är en häll/indutionsspis som kunden vill ha.
 
J jonaserik skrev:
Så du menar att alla hus som har ett perilex monterat, utan nolla är ett fel
Jag menar absolut att det är ett fel!

J jonaserik skrev:
som ska åtgärdas per omgående och är totalförbud att använda.
Den enda som fört in ord som "åtgärdas per omgående" och "totalförbud" är du!

J jonaserik skrev:
Så kommer du till ett hus som behöver perilex och ny spis på 400 V
Jag har aldrig sett ett hus som behöver Perilex. En spis går även idag utmärkt att ansluta med en anslutningsdosa. Och nej, jag skulle aldrig monterat ett Perilex utan nolla, lite som jag skulle installera ett Schuko avsett för skyddsjord utan skyddsjord.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns även en annan som tycker som jag:

[bild]

Men vi kan såklart ha fel båda två.

och åker jag mellan Stockholm och Uppsala ser jag en massa som kör för fort. Det innebär inte att det är rätt.
Enligt nr 2 så talas det om 1-fas och där stupar det på att perilex klarar 16 amp, inte bra då med ett perilex. Men nu talar vi om 400V direkt och ev nolla i ett perilex för att få 230 V. Och då var min skrift kontra nolla eller inte nolla i inlägg #22. Och då är frågan från mig att alla fastigheter som har perliex utan nolla är förbjudna att använda. Med denna skrift ovan så ställs nog det hela på tvären i Sverige. Att besikta alla fastigheter och se om det finns en nolla eller inte. Och ev ge ett föreläggande om årgärd.
Lite att sticka ut hakan från mig, men är det så det ska gå till, någon som vet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Den enda som fört in ord som "åtgärdas per omgående" och "totalförbud" är du
Alfredo Alfredo skrev:
Den enda som fört in ord som "åtgärdas per omgående" och "totalförbud" är du
Inte jag men NI, genom att länka/skriva till/hänvisa till det som framförs av dig i inlägg #21. Nu är verkligheten inte i fas med den texten så vad föreslår du/ni som åtgärd för detta stora fel som ni säger är det.
 
J jonaserik skrev:
Och då är frågan från mig att alla fastigheter som har Perliex utan nolla är förbjudna att använda.
Nej vem har ens varit nära att påstå något sådant? Det finns massvis med saker inom elinstallationsområdet som är fel att utföra idag utan att befintliga anläggningar med dessa egenskaper för den skull inte får användas.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte jag men NI
Det går utmärkt med du!

J jonaserik skrev:
genom att länka/skriva till/hänvisa till det som framförs av dig i inlägg #21.
Jag påstår enbart att "Uttag i den fasta installationen ska alltid vara fullbestyckade". Anser du att det är felaktigt?

J jonaserik skrev:
Nu är verkligheten inte i fas med den texten så vad föreslår du/ni som åtgärd för detta stora fel som ni säger är det.
Ingen som helst. Varför tror du att jag tycker att något ska åtgärdas?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
A
äntligen har tråden spårat ur totalt som det brukar
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är ett grovt fel att montera ett perilexuttag utan att koppla in en nolla. Det betyder inte att man som anläggningsinnehavare skall åtgärda ett sådant fel per omgående. Men den som har utfört den felaktiga monteringen kan rent hypotetiskt göras ansvarig för den häll som brinner upp pga. felet. Skriver hypotetiskt för det lär ju inte inträffa när man fortfarande kan identifiera den skyldige.

Framförallt äldre hus har ofta den här typen av fel. Det var från början fast inkopplade spisar, som inte behövde nolla. Sedan bytte man spis ngn gång på 70-80 talet. Den nya kom med perilexkontakt, men behövde fortfarande inte nolla. Enkelt att installera perilexuttag. Även elektriker som anlitades för detta gjorde ofta fel, och skippade nollan (som ju inte var framdragen). Och så byter man spis/häll nu i modern tid, och det blir problem.

Sedan förekommer det tydligen i nyprodktion från 90 talet att man fuskade och monterade perilexuttag utan nolla direkt vid bygget. Det känns lite mer svårbegripligt som fel. Varför begå ett allvarligt fel som elektiker för att spara in några meter 2,5 kvmm blå tråd?
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
äntligen har tråden spårat ur totalt som det brukar
Håller med dig om detta 😌 och kan nog divideras upp till ca 200 inlägg på ett par dygn. Nu finns nog inte så mycket att dividera om längre, utan att tråden far i väg jorden runt. Den bisarra verkligheten har kommit ikapp.😉
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.