Det är ingen som byggt en låda eller liknande som är ventilerad, isolerad och klarar placering på vind?
Sommarvärmen lär nog bli största problemet, men med lite bra ventilation med fläktar kanske?
 
En polare har en linuxkärra på vinden som har överlevt några år. Sitter bra med diskar i den så den blir tokigt varm på sommaren men hittills har den överlevt alla prövningar. Funkar gör det mao, hur bra det är i längden är en annan sak.
 
phl skrev:
En polare har en linuxkärra på vinden som har överlevt några år. Sitter bra med diskar i den så den blir tokigt varm på sommaren men hittills har den överlevt alla prövningar. Funkar gör det mao, hur bra det är i längden är en annan sak.
Jag kör själv bil utan säkerhetsbälte. Än så länge har det gått utmärkt.

Skämt åsido. Jag tycker personligen att din polare inte har förstått risken med att köra som han gör. När diskarna ev. smäller i förtid är enda orsaken att de har utsatts för extrema förhållande. Nästa projekt för honom blir då att ställa den i trekammarbrunnen för att se hur länge den håller.
Förmodligen har han inga känsliga data på burken.

;)
 
som ren backup på vinden för stöldrisken borde man ju kunna lägga upp en usb-disk på vinden. Helst en trådlös så att skurkarna inte bara kan följa en sladd upp till den.
 
basdanne skrev:
som ren backup på vinden för stöldrisken borde man ju kunna lägga upp en usb-disk på vinden. Helst en trådlös så att skurkarna inte bara kan följa en sladd upp till den.
Japp, det var så jag också tänkte.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag kör själv bil utan säkerhetsbälte. Än så länge har det gått utmärkt.

Skämt åsido. Jag tycker personligen att din polare inte har förstått risken med att köra som han gör. När diskarna ev. smäller i förtid är enda orsaken att de har utsatts för extrema förhållande. Nästa projekt för honom blir då att ställa den i trekammarbrunnen för att se hur länge den håller.
Vad är det för tramssvar? Det är väl klart att man får vara medveten om att man riskerar livslängden på sina prylar om man utsätter dem för mer extrema miljöer. Dessutom handlar det aldrig om OM en disk kraschar utan NÄR! Den som inte har en redundant backuplösning är ändå alltid rökt.

Parantes:
Min personliga erfarenhet av billigare diskar (läs inte SCSI) är att de inte alls tål varmare miljöer men att minsta fläkt för att få lite cirkulation kring disk(arna) räcker för att förlänga livslängden med många år. Detta baserar jag på erfarenhet av att drifta servrar i ideella organisationer i en dröse år.
 
Nu försöker vi hålla oss till grundfrågan.

/Mats
Moderator
 
Precis ;) Jag tror därför att JanneSjo kan ställa upp sin server på vinden om han är medveten om riskerna som nämnts i tråden.
 
Men en rätt rymlig låda, isolerad med bra fläkt in och ut borde funka. Jag ska testa den modellen.
Ochså försöka få till något filter få inluften så den inte drar in så mycket skräp.

Sen lever jag med risken att det går sönder i förtur. VIktiga saker tar jag ändå backup på regelbundet till en disk i en annan del av huset.
 
P
Då drar vi upp denna tråd från botten... ...
Hur har det gått?
Blev det någon isolationslåda? Någon som har någon annan bra ide till detta med att ha en NAS på vind eller så.. Jag skulle vilja flytta NASen till ett ställe där ingen ser den... För inbrott skull
 
D
Jag hade för länge sedan en BBS (dåtidens WEB-servrar typ) samt min egen PC körandes på kallvinden och det var aldrig några problem. När det gällde min egen PC så stod själva PCn på vinden så hade jag gjort hål in till kontoret som låg vägg i vägg och drog tangentbord, mus och bildskärmskabel igenom det.

Hade datorerna på vinden främst för att spara plats och minska ljudnivån.
 
Tänk på att man ibland måste starta om en server eller komma åt den fysiskt (oftast när den inte vill starta om och man inte kan köra en remote desktop). Då kan vinden vara opraktisk.
 
D
Inte så besvärligt... Det är sådant man har Nexa trådlösa brytare till osv ;) Fast en server som måste startas om måste vara Windows-baserad? Och då är det väl per definition ingen server utan en leksak? ;)
 
P
Precis har man en NAS som är Linux baserad så är det där med att starta om ett mindre problem + att viden har en egen fas i elskåpet.........
Men det var inte det som var problemet utan detta med kondens/värme/kyla... Cellplast låda? Fläktar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.