Kalkylerar om det ska löna sig med en LVVPmen behöver lite feedback. Villa 2 plan 105m2 per våning. 17.000kwh årligen. Nedre plan värms av vattenburen golvvärme från elpanna och ovanvåningen har direkt el med takvärme / infra värme.

Jag antar att 3000kwh är generell förbrukning
4000kwh är tappvatten och resterande 10000 är uppvärmning.

Jag har höftat till med att 1/3 av värmeenergin används på ovanvåningen. Dvs 2/3 av dessa 10.000kwh skulle effektiviseras med hjälp av en LVVP. Plus tappvatten då.

Min rörmåkare tycker att det är vanskligt att installera pumpen utan att installera vattenburet uppe först. Han menar att det är svårt att anta vad den faktiska förbrukningen på ovanvåningen är då det är infra-värme.

Vad tror ni?
 
17.000 kWh/år totalt för en villa på 210 m² ??? Vilken innetemperatur då?? Låter som huset är 70-tal med takvärme och annat konstigt man hade för sig då. Klart du ska konvertera till vattenburet på övervåningen om du funderar på LVVP.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
17.000 kWh/år totalt för en villa på 210 m² ??? Vilken innetemperatur då?? Låter som huset är 70-tal med takvärme och annat konstigt man hade för sig då. Klart du ska konvertera till vattenburet på övervåningen om du funderar på LVVP.
Hehe ja Myresjö villa från 1992. Ja det va väl lite dyrt i vintras så säg 19-20 grader
 
NIBE's kalkylprogram säger 26.000 kWh/år för värme och varmvattenvatten vid 100% eldrift även om man antar att huset står i Malmö och är bra välisolerat för sin tid...
 
  • Gilla
Jonte6000
  • Laddar…
Ja huset står på Åland så typ samma medeltemp som stockholm då. Det är relativt liten förbrukning.


Men ingen infra-takvärmeexpert?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.