Hej!

Har ett dilemma. Vi har ett parhus 120m2 med vattenburen golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen (60m2 + 60m2). Huset (och pumpen) är från 2008, ligger i Umeå.

Vi har i dagsläget en Nibe fighter 310p men även spets av fjärrvärme som skjuter till då det behövs (för att inte el-patronen ska kopplas in). Nu har Nibens kompressor lagt av samt styrkortet. Fått ett uppskattat pris att laga på 20 000+moms. En ny pump är det ca 6 mån leveranstid på (högst osäkert).

Ett alternativ är att koppla bort Niben och istället köra på enbart fjärrvärme. Då ska man ha i beaktning att det är mekanisk ventilation vilket Niben styr i dagsläget och om den slutar fungera så måste det också bytas ut.

Det är ett kommunalt FV-bolag (Umeå energi) som levererar FV och där har vi ca 4 000kr i årsavgift samt 70öre/kwh. Huset har en förbrukning på 19 000kwh/år med trasig kompressor och ca 15 000kwh/år innan kompressorn la av.

Vad tycker ni är smartast?

1. Renovera befintlig värmepump för 20 000+moms?
2. Köpa en ny värmepump för ca 80 000 (?). Kanske koppla bort FV för att spara 4 000kr/år?
3. Koppla om och bara ha FV?
 
Hej! Vad är det för FJVM ni har? Menar du att display-kortet är trasigt? 310P med fungerande kompressor borde spara runt 8000 kWh/år uppskattar jag. 2008 är inte särskilt gammalt alls så jag skulle funderat på renovering. NIBE service brukar kunna fixa det inom ett par veckor.

Edit: Om man byter kompressorn så kan man sätta in 360P reservdelskompressor istället. Den är på 650 W till skillnad mot 310P reservdelskompressor på 500 W. 650 W ger lite ökad energibesparing och kalkylen säger en besparing på över 9000 kWh/år då. Man skulle behöva veta ditt fjärrvärmepris per kWh samt ditt elpris inkl alla rörliga delar (inkl. nät, påslag, skatt etc).
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Hej! Vad är det för FJVM ni har? Menar du att display-kortet är trasigt? 310P med fungerande kompressor borde spara runt 8000 kWh/år uppskattar jag. 2008 är inte särskilt gammalt alls så jag skulle funderat på renovering. NIBE service brukar kunna fixa det inom ett par veckor.

Edit: Om man byter kompressorn så kan man sätta in 360P reservdelskompressor istället. Den är på 650 W till skillnad mot 310P reservdelskompressor på 500 W. 650 W ger lite ökad energibesparing och kalkylen säger en besparing på över 9000 kWh/år då. Man skulle behöva veta ditt fjärrvärmepris per kWh samt ditt elpris inkl alla rörliga delar (inkl. nät, påslag, skatt etc).
Det är kompressor+reläkortet som är trasigt i Niben.

Fjärrvärmen kostar 60-70öre/kwh senaste året + en årsavgift på ca 4 000kr. Denna har som sagt fungerat som en spets när det behövs skjutas till extra värme då kompressorn inte klarat av.
 
B
Cop från en 310p är ju inte så värst bra, 2.6 vid 45c framtemp enligt spec. Ni har ju golvvärme, så det kanske blir 3 om man räknar snällt.

Om fjärrvärmen kostar 60-70öre,
cop 3 -> 1.8kr/kWh -2.1kr/kWh break even för elen rörligt. Om du räknar med elskatt, moms och nätavgifter hos dig vad kostar en kWh el för dig?

Jag tror det kan vara en vettig idé att köra på fjärrvärmen bara och inte göra någon investering i reparation eller utbyte, men det är en gissning på framtida elpris. Du kanske får en högre rörlig årskostnad, men låg investering och låga underhållskostnader med fjärrvärmen.
 
Ok. Finns fortfarande gott om reservdelar så det ska inte vara något problem.

Vilket el-pris har du ungefär inkl alla rörliga delar såsom nät, elhandel med påslag, skatt, moms? Norrland har ju betydligt lägre pris än längre söderut så jag har ingen koll på det. Här i SE3 gissar jag på att elpriset inkl alla rörliga delar blir mellan ca 2 - 2,50 kr/kWh under vinterhalvåren då den stora förbrukningen sker.
 
B BSOD skrev:
Cop från en 310p är ju inte så värst bra, 2.6 vid 45c framtemp enligt spec. Ni har ju golvvärme, så det kanske blir 3 om man räknar snällt.

Om fjärrvärmen kostar 60-70öre,
cop 3 -> 1.8kr/kWh -2.1kr/kWh break even för elen rörligt. Om du räknar med elskatt, moms och nätavgifter hos dig vad kostar en kWh el för dig?

Jag tror det kan vara en vettig idé att köra på fjärrvärmen bara och inte göra någon investering i reparation eller utbyte, men det är en gissning på framtida elpris. Du kanske får en högre rörlig årskostnad, men låg investering och låga underhållskostnader med fjärrvärmen.
Elen kostade 2,7kr/kwh inkl allt de 3 dyraste månaderna nov-jan i vintras. 1,5-2kr/kwh resterande månader.
 
Ok, det är lite högre än jag trodde för att vara Norrland. Har du även bakat in de fasta årsavgifterna och fasta kostnaden för huvudsäkringarna då? De är inga rörliga kostnader. Förra hösten/vintern var extrem så priserna bör vara lite lägre framöver om det inte inträffar något helt oväntat. Men då kanske man får gissa på runt 1,75 kr/kWh i snitt under vinterhalvåren i Norrland?

Kompressorn i 310P producerar normalt ca 12.000 kWh värme med hjälp av ca 4.000 kWh el. Det kostar alltså då runt 7000 kr/år. 12 MWh fjärrvärme kostar dig i snitt 8400 kr/år i rörlig avgift. Förtjänsten med att renovera kompressorn blir alltså ca 1400 kr/år och att det tar typ 18 år innan renoveringen är återbetald. Det blir knappast lönsamt och det blir bäst att köra helt på fjärrvärme. Beroende på vilken fjärrvärmeväxlare du har kanske man bara kan låta det vara som det är nu med trasig kompressor men byta reläkortet? Dock ska man koppla bort el-matningen till kompressorn från reläkortet så den inte står och försöker starta kompressorn och man ska också koppla bort kabeln till kompressorvärmaren.
 
A
H Henrikkkkkk skrev:
Elen kostade 2,7kr/kwh inkl allt de 3 dyraste månaderna nov-jan i vintras. 1,5-2kr/kwh resterande månader.
fjärrvärme låter då som en självklarhet
 
J Josth skrev:
Ok, det är lite högre än jag trodde för att vara Norrland. Har du även bakat in de fasta årsavgifterna och fasta kostnaden för huvudsäkringarna då? De är inga rörliga kostnader. Förra hösten/vintern var extrem så priserna bör vara lite lägre framöver om det inte inträffar något helt oväntat. Men då kanske man får gissa på runt 1,75 kr/kWh i snitt under vinterhalvåren i Norrland?

Kompressorn i 310P producerar normalt ca 12.000 kWh värme med hjälp av ca 4.000 kWh el. Det kostar alltså då runt 7000 kr/år. 12 MWh fjärrvärme kostar dig i snitt 8400 kr/år i rörlig avgift. Förtjänsten med att renovera kompressorn blir alltså ca 1400 kr/år och att det tar typ 18 år innan renoveringen är återbetald. Det blir knappast lönsamt och det blir bäst att köra helt på fjärrvärme. Beroende på vilken fjärrvärmeväxlare du har kanske man bara kan låta det vara som det är nu med trasig kompressor men byta reläkortet? Dock ska man koppla bort el-matningen till kompressorn från reläkortet så den inte står och försöker starta kompressorn och man ska också koppla bort kabeln till kompressorvärmaren.
Du har helt rätt, jag hade räknat fel och tagit med de fasta kostnaderna. Då vi inte gör av med så mycket el så slår det ganska hårt på medelpriset. Nu när jag kollade låg det på:
2023 (nov-jan): 2,48kr/kwh
2023 snitt rest: 1,2-1,3kr/kwh
2022 (vinter): 1,6kr/kwh (dyraste månaden)
 
J Josth skrev:
...... Beroende på vilken fjärrvärmeväxlare du har kanske man bara kan låta det vara som det är nu med trasig kompressor men byta reläkortet? Dock ska man koppla bort el-matningen till kompressorn från reläkortet så den inte står och försöker starta kompressorn och man ska också koppla bort kabeln till kompressorvärmaren.
Ja, detta kanske är det smartaste alternativet med minst investeringskostnad också
 
Ta gärna reda på om du har FJVM 110, FJVM 120, FJVM 200, FJVM 220 eller eventuellt annat fabrikat/modell på fjärrvärmeväxlaren.
 
J Josth skrev:
Ta gärna reda på om du har FJVM 110, FJVM 120, FJVM 200, FJVM 220 eller eventuellt annat fabrikat/modell på fjärrvärmeväxlaren
Står Swep IC8x40 på den
 
  • Uppvärmningssystem med rör, mätare, pump, och en elektrisk mätutrustning inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på hörnet av ett rum med oidentifierbara föremål, inklusive metall och svart gummi eller plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, det borde vara en NIBE FJVM 200 då tror jag. Det är bra för den innehåller även varmvatten. Då kan man helt köra med alltid blockerad el-patron i 310P samt trasig kompressor och ta varmvatten via fjärrvärmen. Men varmvattenberedaren i 310P kommer då att stå kall och riskerar bli en "legionella-tank" så man bör plugga röret dit vid blandningsventilen till varmvattnet från fjärrvärmen. Prata med rörmokaren om detta.

När sedan nuvarande system helt tjänat ut om kanske 10 år byter man till en helt ny fjärrvärmeväxlare och skrotar 310P.
 
J Josth skrev:
Ok, det borde vara en NIBE FJVM 200 då tror jag. Det är bra för den innehåller även varmvatten. Då kan man helt köra med alltid blockerad el-patron i 310P samt trasig kompressor och ta varmvatten via fjärrvärmen. Men varmvattenberedaren i 310P kommer då att stå kall och riskerar bli en "legionella-tank" så man bör plugga röret dit vid blandningsventilen till varmvattnet från fjärrvärmen. Prata med rörmokaren om detta.

När sedan nuvarande system helt tjänat ut om kanske 10 år byter man till en helt ny fjärrvärmeväxlare och skrotar 310P.
Ja, nu hittade jag att det står Nibe FJVM-200. Och vi har en ventil där vi kunnat stänga mot Nibens varmvattenberedare så kranvattnet har endast tagits från FV.
Själva kompressorn la av för 2 år sedan men det var nu som reläkortet la av och det blev kallt (i och med att den slutade öppna shunten och skicka på FV).

Men då blir det nog så att vi byter reläkort, kopplar helt bort kompressorn och låter all uppvärmning ske via FV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.