Hej!
Jag är precis på väg att flytta in i ett nytt hus (1,5 plan 70-tal, Skåne). Ett av de första projekten blir att dra nätverkskabel till ett antal punkter.
Det kommer att bli uttag i ett par rum där jag tänkt dra 20mm flexslang på smygvinden, och då kommer åt innerväggen bakifrån. Jag har aldrig gjort någon liknande installation tidigare, men håller på att läsa på och har lite funderingar:

- Vilket slags dosor ska jag använda till uttag i innerväggar jag kommer åt bakifrån? Går det bra med t.ex. en sån här? https://www.proffsmagasinet.se/el-b...a-3-stutsar-2-x-o-1620-mm-1-x-o-20-mm-2816634

Jag kommer dra ett flexrör med flera kablar från bottenvåning, upp över nockvind och diagonalt ner på smygvind i husets motsatta hörn. Därifrån vidare till ett par uttag. Mina överslag säger att det blir i storleksordningen 25 m kabel dit. Därifrån behöver jag också fortsätta med en kabel ut till garage. Den tänker jag mig dra ut genom takfot, ner längs fasad, genom knappt 2m markrör och vidare in i garaget. Mot fasaden kommer det att sitta kabelskydd hela vägen, och jag tänker mig dra den i en flexslang hela vägen (även genom det korta markröret).

- Behöver jag har UV-beständig flexslang (den kommer ju täckas av galvat kabelskydd, och sen gå i mark)?

- Ska jag använda Cat6-kabel för utomhusbruk för denna dragning, eller tror ni jag klarar mig med vanlig Cat6? En kort bit kommer ju att ligga i mark, även om den också har flexslang runt.

- Om utomhuskabel, så funderar jag på att sätta ett uttag eller skarv för vanlig Cat6 på Smygvinden, och bara dra utomhuskabel därifrån och ut, för att slippa köpa längre utomhuskabel och kanske även få plats med fler kablar i röret från centralen dit. Låter det rimligt, och vilket slags skarvning skulle ni föreslå i så fall?
 
Ja Det är Apparatdosa du ska använda.
Jag drog uv beständig utomhuskabel hela vägen. Drog under marken i pem släng och en bit på fasaden bara under galvat kabelskydd, ingen flex använde jag.
 
  • Gilla
Hylman
  • Laddar…
Det du skall tänka på med dosorna är att de är avsedda för rätt skivtjocklek. Den du länkade till ser ut att vara apassbar. Du har klackar (ibland de utsickande studsarna) som skall ligga kloss mot insidan av skivmaterialet i väggen. När du sedan monterar en apparat (nätuttag i ditt fall) i dosan så kläms skivan mellan apparatens yttre ring och klackarna på dosan. Det är detta som får det hela att bli stabilt. Själva fästhålen för dosan skall i princip bara hålla dosan på plats när inget är monterat i den. Det händer att folk köper fel dosa, avsedd för tjockare skivor som kommer att sticka ut genom skivan, då kommer apparaten att bara klämmas mot dosan när man skruvar fast den, och alltihop känns löst, apparaten glappar mot väggen.

Kabelvalet vågar jag inte ha en synpunkt på. Det är inte i första hand om kabeln är för utomhusbruk som är intressant, utan om den tål nedgrävning. Även om den ligger i en flexslang så kommer den att utsättas för vatten, du måste förutsätta att slangen kommer att fyllas med vatten. Slangen ger bara ett mekaniskt skydd, den är inte vattentät (Eller det kan den vara, men man kan inte räkna med det).
 
  • Gilla
Hylman
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det du skall tänka på med dosorna är att de är avsedda för rätt skivtjocklek. Den du länkade till ser ut att vara apassbar. Du har klackar (ibland de utsickande studsarna) som skall ligga kloss mot insidan av skivmaterialet i väggen. När du sedan monterar en apparat (nätuttag i ditt fall) i dosan så kläms skivan mellan apparatens yttre ring och klackarna på dosan. Det är detta som får det hela att bli stabilt. Själva fästhålen för dosan skall i princip bara hålla dosan på plats när inget är monterat i den.
Tack, den biten med hur de faktiskt ska fästas mot väggen hade jag inte riktigt koll på, även om jag sett att det finns för olika skivtjocklek. En sak att ta reda på alltså.

Ja jag har förstått att man bör räkna med att utekabel kan ligga i vatten i rören. Får kolla när jag köper kabel.

Men om jag skulle vilja skarva kabeln på vinden, har någon tips om bästa sättet att göra det? En sån här? https://www.kjell.com/se/produkter/...-utp/skarvdon-utp-natverkskabel-cat.-6-p68015
 
H Hylman skrev:
Tack, den biten med hur de faktiskt ska fästas mot väggen hade jag inte riktigt koll på, även om jag sett att det finns för olika skivtjocklek. En sak att ta reda på alltså.

Ja jag har förstått att man bör räkna med att utekabel kan ligga i vatten i rören. Får kolla när jag köper kabel.

Men om jag skulle vilja skarva kabeln på vinden, har någon tips om bästa sättet att göra det? En sån här? [länk]
Kommer skarven vara möjlig att nå i efterhand? Om inte skulle jag undvika att skarva, det gör ju att det inte går att dra ny kabel vid behov i framtiden.

Vad gäller dosor se till att du köper med justerbar ring som sagt, brukar vara att man snurrar på insidan så åker den in eller ut. Är du osäker köp för enkelgips, det gör egentligen inte så mycket om dosan inte når hela vägen ut, i värsta fall får du köpa längre skruvar när du sätter fast uttagen, om dosan sticker ut från väggen blir det värre.
 
Jag gillar de svarta/gröna Multifix-dosorna men det är nog mest fåfänga, jag vet inte om det är någon egentlig skillnad förutom priset. :)

Ett tips är att köpa en enkel nätverkstestare för en hundring eller två, det underlättar mycket vid felsökning. Det finns många varianter men de billigare, likt denna, räcker väldigt långt.

270470_38439.tif

Ett annat tips är att Kjell&co har mängdrabatt på Schneiders verktygslösa nätverksuttag, 225 kr/st om man köper 4 eller fler.
 
  • Gilla
Hylman
  • Laddar…
JanneJanne123
Har du ambitioner att kunna byta ut kablarna i framtiden? Blir lite fundersam när du säger ett rör med flera kablar. Skarv hade jag i möjligaste mån undvikit om jag ändå la ner så mycket jobb.
 
P pjkw skrev:
Kommer skarven vara möjlig att nå i efterhand? Om inte skulle jag undvika att skarva, det gör ju att det inte går att dra ny kabel vid behov i framtiden.
Ja precis, tanken är att den kommer sitta lättåtkomlig på smygvind
P pjkw skrev:
Vad gäller dosor se till att du köper med justerbar ring som sagt, brukar vara att man snurrar på insidan så åker den in eller ut. Är du osäker köp för enkelgips, det gör egentligen inte så mycket om dosan inte når hela vägen ut, i värsta fall får du köpa längre skruvar när du sätter fast uttagen, om dosan sticker ut från väggen blir det värre.
Tack, väldigt bra att veta!
 
zarkov zarkov skrev:
Jag gillar de svarta/gröna Multifix-dosorna men det är nog mest fåfänga, jag vet inte om det är någon egentlig skillnad förutom priset. :)

Ett tips är att köpa en enkel nätverkstestare för en hundring eller två, det underlättar mycket vid felsökning. Det finns många varianter men de billigare, likt denna, räcker väldigt långt.

[bild]

Ett annat tips är att Kjell&co har mängdrabatt på Schneiders verktygslösa nätverksuttag, 225 kr/st om man köper 4 eller fler.
Jag har en sån där testare i gömmorna som jag fått någon gång men aldrig haft användning för. Är de sjölvförklarande, eller måste man läsa på om hur de används?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har du ambitioner att kunna byta ut kablarna i framtiden? Blir lite fundersam när du säger ett rör med flera kablar. Skarv hade jag i möjligaste mån undvikit om jag ändå la ner så mycket jobb.
Tanken är dels att om möjligt få in upp till 4 Cat6 i ett 20mm flexrör. Dvs från centralen till smygvinden på andra sidan huset. Har sett att en del lyckats, men förstår att det beror på vilken kabel det är. Ska skaffa smörjmedel tänkte jag. Men utekabel är som jag förstått tjockare (och dyrare). Så om möjligt vill jag undvika 25 sådan inomhus.
Den sista biten utomhus skulle väl vara smidigt att kunna byta ut, med tanke på att den kommer bli mer utsatt.
Men jag får nog fundera ett varv till på det.
 
H Hylman skrev:
Jag har en sån där testare i gömmorna som jag fått någon gång men aldrig haft användning för. Är de sjölvförklarande, eller måste man läsa på om hur de används?
De är tämligen enkla att förstå, de visar ju bara om det finns kontakt eller inte. Antingen så tänds rätt lampa, fel lampa (korsade trådar) eller ingen (avbrott), om inte rätt lampa tänds så fått man göra om.
H Hylman skrev:
Tanken är dels att om möjligt få in upp till 4 Cat6 i ett 20mm flexrör. Dvs från centralen till smygvinden på andra sidan huset. Har sett att en del lyckats, men förstår att det beror på vilken kabel det är. Ska skaffa smörjmedel tänkte jag. Men utekabel är som jag förstått tjockare (och dyrare). Så om möjligt vill jag undvika 25 sådan inomhus.
Den sista biten utomhus skulle väl vara smidigt att kunna byta ut, med tanke på att den kommer bli mer utsatt.
Men jag får nog fundera ett varv till på det.
Oj, och jag som tyckte det var jobbigt att få in två kablar i en 20mm-slang även med hjälp av en kompis! Du kommer att behöva extremt mjuka böjar för att lyckas med det.

Eftersom jag oftast jobbar ensam med sånt här så kommer jag troligen gå åt andra hållet framöver, dvs enkel kabel i 16mm-slang istället.
 
  • Gilla
Hylman
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
De är tämligen enkla att förstå, de visar ju bara om det finns kontakt eller inte. Antingen så tänds rätt lampa, fel lampa (korsade trådar) eller ingen (avbrott), om inte rätt lampa tänds så fått man göra om.
Fint, det låter ju hanterbart.
zarkov zarkov skrev:
Oj, och jag som tyckte det var jobbigt att få in två kablar i en 20mm-slang även med hjälp av en kompis! Du kommer att behöva extremt mjuka böjar för att lyckas med det.
Ok, det var intressant. Jag får helt enkelt ta smörja, medhjälpare, och prova mig fram!
 
Om rör passerar och slutar/börjar i olika värmezoner, så är det lämpligt att täta rörändarna.
Annars kommer det att rinna kondensvatten har jag erfarit.
 
  • Gilla
Hylman
  • Laddar…
4 lär du inte få i om du satsar på cat6 eller önnu hellre cat6a. 2 är det normala. Möjligen 3 om du hittar en tunnare kabel. Jag hade lagt 2 flexrör. Jag har en vanlig cat6a kabel i gult markrör mellan hus och garage. Funkat i ca 5-6 år.
 
P
Varför skarva? Det är ju det sista man vill göra.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.