Hej!

Hur stor varmvattenberedare bör vi köpa? Vi bygger nytt hus och i standard är det en 110 l tank. Vi är en familj på 5 personer med 3 barn under 10 år. Vi kommer också att ha ett bubbelbadkar och kör tvättmskinen säkert en gång per dag. Kommer varmvattnet med denna att räcka?
 
Jag tycker 110l låter väldigt lite, konsumentverket rekommenderar 300 liter för familjer med badkar, och jag gissar att ert bubbelkar är större än ett vanligt badkar.

Dina barn blir dessutom större med tiden, och kommer då enligt någon genetisk defekt finna det nödvändigt att var och en tar 30 minuters riktigt varm dusch, gärna två gånger om dagen.
 
Tvättmaskinen går normalt inte på varmvatten. På Mallorca såg jag att det var både och, elen är dyr och vatten går värma med olja eller sol.

Har ni någon sorts värmepump blir inte vattnet mer än 50-60 grader och det räcker inte på långa vägar till bubbelkar.
Jag har 190 liter och det räcker inte heller utan måste skrämma upp tempen i minst 65(helst70) grader med pellets för att det ska räcka.

Protte
 
Tror inte jag. Själv har jag en 300 liters beredare med solvärme. Kör man bara på elpatronen är den på ca 150 liter. Jag har också tre barn och när två av dem badar samtidigt som en duschar blir det till att duscha kallt om man kommer efter. Tvättmaskinen påverar dock icke eftersom åtminstone vår värmer vattnet själv dvs endats fylls på med kallvatten.
 
  • Gilla
Japp03
  • Laddar…
Hej!

Vet någon hur man räknar ut hur mycket "bad" vatten man kan få ur en varmvatten bredare. Idag har jag 165Liter 65gradit vatten. Om jag istället höjer det till 85grader, hur mycket bad vatten kan jag tappa ut då? SKulle gärna vilja ha en formel för detta om någon har. Tacksam för svar
 
Räkna med att du badar i 40 gradigt vatten så blir det enkelt. På 80°c får du 2 liter / liter i vvb. Dvs du blandar 50/50 och vattnet tar då (ungefär) den mittre temperaturen. Vid 60° är samma volym 1,5 liter.

Räkna sen med lite "återuppvärmning" för långbadare så är du ungefär rätt ;)
 
W
Minst 300 liter ska du nog ha. Själv har vi 300 + ca160 och vi e bara 2 pers :)
Det kostar ju inte så mycket att vatten uppvärmt så det är väll bara att klämma dit en så stor
ni kan.
 
Hur ser värmesystemet ut?
Svarar det snabbt vid uttag av varmvatten?
Med den storleken på familj så måste du nog ha det dubbla i alla fall. Om man sen går från 200L till 300L varmvattenberedare är inte kostnadsökningen så stor, kostnadsskillnaden är ofta under 1000kr och det kan det vara värt för den extra komforten att slippa duscha kallt varje morgon ;-)

När man bygger ett nytt hus tycker jag att det är viktigt att se över värmesystemet/isoleringen ordentligt och göra rätt från början. Fundera ut vad som passar er och tveka inte att lägga lite extra pengar på en anläggning som klarar eran förbrukning med minsta möjliga driftskostnad. Jag lovar att ni kommer ha igen det i längden.
 
Tack för alla svaren. Nu visade sig att leveransbeskrivningen var lite slavigt skriven då vi har en tank på 200l kopplad till vår bergvärme förutom varmvattenberedaren på 110l. Med era svar förstår jag att vi är på rätt väg med sa 310l.
 
D
v-g skrev:
Räkna med att du badar i 40 gradigt vatten så blir det enkelt. På 80°c får du 2 liter / liter i vvb. Dvs du blandar 50/50 och vattnet tar då (ungefär) den mittre temperaturen. Vid 60° är samma volym 1,5 liter.
Men det är ju sällan man får in 0-gradigt vatten på kallvattenanslutningen....
 
Det är visst sällan man badar vid 40 heller, vad tror du att vattnet vi får ur markröret håller för temp?

Protte
 
D
Varför är det sällan man badar vid 40? Menar du att det är för varmt eller för kallt? Temperaturen som man får ur markröret varierar ju med årstiden och kanske beroende på var man bor, men runt 8 grader kanske på vintern? Betydligt mer på sommaren.
 
Jag provpumpade ur det gamla djupbrunnet mitt i sommaren, på 3 meters djup så var det ca 5 grader. (hade tänkt mig komfortkyla i sovrummet men pumpen ville inte).

Vid 42 grader börjar vävnaden att brytas ner, 40 grader är olidligt hett.

Protte
 
Hemmakatten
Själv tycker jag att 40 grader inte är mer än fesljummet.:) En jaccuzzi bör hålla 37-39 grader och det tycker väl de flesta är lagom varmt för en jacuzzi. En riktigt varm skön dusch är betydligt varmare.
 
W
prototypen skrev:
Jag provpumpade ur det gamla djupbrunnet mitt i sommaren, på 3 meters djup så var det ca 5 grader. (hade tänkt mig komfortkyla i sovrummet men pumpen ville inte).

Vid 42 grader börjar vävnaden att brytas ner, 40 grader är olidligt hett.

Protte
Skojar du eller???
Sätter alltid badet på 42 grader. 44 däremot e riktigt hett men det går kortare stunder. 40 e som sades ovan "fesljummet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.