Helgens projekt har varit att anpassa huset lite bättre inför den kommande teknikförändringen vad gäller bil.
Tanken var att kunna hålla koll på belastningen på elsystemet, men även att kunna logga förbrukning och styra när laddning ska ske, eller när den ska frånkopplas på grund av hög belastning.
Och jag ville helst ha in allting i samma system (smartahem) som övriga delar av huset.
Det jag nu saknar är (föruom dom evigt restnoterade plintarna) är själva Zwave-reläet.
Jag todde att jag skulle kunna styra kontaktorn via elmätaren, eftersom den hade en styrbar utgång.
Men jag blev lite skeptisk efersom manualen säger att max belastning bara är 5W på den utgången.
Så det får bli en separat Zwave puck till det, som kommer till veckan.
Väldigt nöjd över elmätaren i övrigt som visar allt jag behöver.
Jag får in total aktiv och reaktiv effekt, ackumulerad energi, samt spänning och ström per fas (även effektfaktor och effekt).
På utsidan blir det CTEK:s laddbox ansluten i en 16A handske.

Öppen elcentral med strömbrytare, kopplingsklämmor, kablar och en smart elmätare på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmbild av elanvändningsdata som visar effekt, spänning och ström för tre faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Gammal tråd, men tänker att nnu har
Hannuse Hannuse skrev:
Helgens projekt har varit att anpassa huset lite bättre inför den kommande teknikförändringen vad gäller bil.
Tanken var att kunna hålla koll på belastningen på elsystemet, men även att kunna logga förbrukning och styra när laddning ska ske, eller när den ska frånkopplas på grund av hög belastning.
Och jag ville helst ha in allting i samma system (smartahem) som övriga delar av huset.
Det jag nu saknar är (föruom dom evigt restnoterade plintarna) är själva Zwave-reläet.
Jag todde att jag skulle kunna styra kontaktorn via elmätaren, eftersom den hade en styrbar utgång.
Men jag blev lite skeptisk efersom manualen säger att max belastning bara är 5W på den utgången.
Så det får bli en separat Zwave puck till det, som kommer till veckan.
Väldigt nöjd över elmätaren i övrigt som visar allt jag behöver.
Jag får in total aktiv och reaktiv effekt, ackumulerad energi, samt spänning och ström per fas (även effektfaktor och effekt).
På utsidan blir det CTEK:s laddbox ansluten i en 16A handske.
Gammal tråd, men nu har du ju haft tid att testa ordentligt :)

Använder du Qubinomätaren för att lastbalansera eller bara slå av/på brytaren till laddboxen?

Vad kör du för smartahem controller?
 
P PsychoCheF skrev:
Gammal tråd, men tänker att nnu har

Gammal tråd, men nu har du ju haft tid att testa ordentligt :)

Använder du Qubinomätaren för att lastbalansera eller bara slå av/på brytaren till laddboxen?

Vad kör du för smartahem controller?
Jag kör en controller som heter "Futurehome" nu.
Det är en norsk produkt, med en väldigt snygg app (vilket kan vara viktigt för fullständig acceptans).
Dock så tycker jag att lite mer avancerade automatiseringar är väldigt krångliga att få till i den, enklare saker är dock väldigt simpla.

Jag styr det mesta på tid och händelser, eftersom jag upplever ibland en viss tröghet i systemet som gör att en regelrätt lastbalansering får svårt att fungera till 100%.
Jag har 20A huvudsäkring, det är utgångspunkten.
Sedan styr jag elbilens laddning så att den går igång på kvällen, strax efter kl 20, då har den 9 timmar på sig att ladda innan motorvärmarna till bilarna går igång, och då stänger jag av laddboxen.
För att ändå kunna tvätta, diska, duscha och göra annat så är laddboxen nedjusterad till 8A, vilket ger ca 5,5kW på trefas, och 3,6kW på tvåfas.
Enda gången laddboxen stänger av på kommando är när jag drar igång bastun (vilket jag också styr via smartahemmet), eftersom det är ett elektriskt aggregat med hög effekt.
En anledning till att jag justerat ner laddboxen till 8A är att jag har elvärme, så jag vill inte äventyra säkringarna i onödan.
En fördel med detta är att jag också fick en anledning att gå igenom lastfördelningen hemma.
Eftersom jag har luftvärmepump i både huset och garaget, samt elektrisk varmvattenberedare, så fanns det anledning att se till att fördela dessa jämnt över faserna.

Det har fungerat utmärkt under året, och jag har inte bytt en enda säkring sedan denna "intrimmning".
Och har man ingenting speciellt för sig när man kommer hem, jobbar hemma, eller bara ser möjligheten, så kan man knäppa igång laddningen via mobilen, och ge den fler timmar om man känner att ca 50kWh/dygn blir för lite.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
En liten uppdatering.
CTEK har lanserat en mycket enkelt installerad lastbalanseringsfunktion nu.
Så detta blir intressant att prova, jag räknar med att få den nya elmätaren inom kort, vilken också är ett krav för att få det att fungera.

https://www.ctek.com/se/elbilsladdning-elfordonsladdning/nanogrid-air

Hand håller en CTEK-enhet mot en grå vägg. Enkel, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag äntligen lyckats att få tag på en modern elmätare med HAN-port.
Trevligt att kunna få in energiutbytet i smarta-hemmet.

Illustration av realtids energiutbyte, husteknik, förnybara energikällor med vindkraft och solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det finns all anledning att kontrollera hur belastningen ligger på dom olika faserna.
Elbilen justerar nämnligen efter den mest belastade fasen när man inför så kallad lastbalansering.
Så det hjälper inte om det finns rejält med utrymme strömmässigt på två av faserna, om en ligger på gränsen.
Då är det den fasen som elbilen justerar dom andra faserna efter.
Så det kan bli en tråkig start om man tror att lastbalanseringen ska lösa det problemet.
Så, jag ska köra på lite, och hålla koll (nu när det är så enkelt), för att se om det behövs optimering i centralen.

Grafik som visar realtidsbelastning på tre el-faser i hemmet, inkluderar strömstyrka och spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.