Har snart googlat ihjäl mig utan riktigt bra resultat så jag passar på att ställa frågan här: Är snickerifärg för inomhusbruk vanligtvis diffusionsöppen?
Tänker främst på vattenburen oljefärg i likhet med Jotuns Lady supreme snickerifärg.
Ska måla träpanel i delar av ett badrum och vill ha en färg som "andas" släpper igenom fukt.
 
Osäker på frågan men normalt använder man våtrumsfärg eller vanlig snickerifärg då man INTE vill få in fukt i väggen/panelen.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Osäker på frågan men normalt använder man våtrumsfärg eller vanlig snickerifärg då man INTE vill få in fukt i väggen/panelen.
Menar du att man använder snickerifärg för att spärra en yta mot fukt?
Jag kommer ha en luftspalt bakom träpanelen i badrummet och ser hellre att fukten kan vandra genom panelen.
 
Nej, men tex i tak i badrum används snickerifärg. Du har normalt en fläkt som tar hand om fukten. Det blir så små mängder så risken att du får fuktskada i en vägg i ett badrum är väl 1 på miljonen i sämsta fall...
 
  • Gilla
Kvantfysik
  • Laddar…
BirgitS
K Kvantfysik skrev:
Har snart googlat ihjäl mig utan riktigt bra resultat så jag passar på att ställa frågan här: Är snickerifärg för inomhusbruk vanligtvis diffusionsöppen?
Tänker främst på vattenburen oljefärg i likhet med Jotuns Lady supreme snickerifärg.
Ska måla träpanel i delar av ett badrum och vill ha en färg som "andas" släpper igenom fukt.
Vanlig färg är absolut inte tät på något sätt utan vill man ha helt tätt men målat på badrumsväggarna måste man följa branschreglerna från MVK och i de ingår alltid en särskild fuktspärr/tät grundfärg följt av en särskild väv/tapet som bottenlager innan man målar med våtrumsanpassad färg. Jotun har numera inget godkänt system för badrum.
https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vanlig färg är absolut inte tät på något sätt utan vill man ha helt tätt men målat på badrumsväggarna måste man följa branschreglerna från MVK och i de ingår alltid en särskild fuktspärr/tät grundfärg följt av en särskild väv/tapet som bottenlager innan man målar med våtrumsanpassad färg. Jotun har numera inget godkänt system för badrum.
[länk]
Tack för info. Jag är inte ute efter en tät färg utan vill ha en duffusionsöppen
 
S
Sätt panelen på spikreglar med luftning bakom.
 
  • Gilla
Kvantfysik
  • Laddar…
BirgitS
K Kvantfysik skrev:
Tack för info. Jag är inte ute efter en tät färg utan vill ha en duffusionsöppen
Jag förstod det och försökte få fram att det krävs väldigt mycket för att en målad yta ska vara tät så en vanlig målarfärg är absolut inte tät.
 
  • Gilla
Kvantfysik
  • Laddar…
Jag har målat snickerier i badrum med Jotun Lady sumpreme, så här två år senare ser allt bra ut. Även använt den på snickerier i övriga rum. Rådet från färgbutiken var att även använda den i badrummet.
 
  • Gilla
Kvantfysik
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Sätt panelen på spikreglar med luftning bakom.
Yes, planen är att limma läkten på tätskiktet och skjuta fast panelen på läkten
 
C Chokladmonster skrev:
Jag har målat snickerier i badrum med Jotun Lady sumpreme, så här två år senare ser allt bra ut. Även använt den på snickerier i övriga rum. Rådet från färgbutiken var att även använda den i badrummet.
Toppen, tack 👍🏻
 
K Kvantfysik skrev:
Yes, planen är att limma läkten på tätskiktet och skjuta fast panelen på läkten
Om du vill ha en färg som andas kan du skippa spikläkt om det blir enklare att bygga då.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du vill ha en färg som andas kan du skippa spikläkt om det blir enklare att bygga då.
Teorin var att det skulle vara skonsammare och förlänga livslängden på panelen om det fanns en luftspalt bakom där ev fukt kunde avdunsta
 
Det gäller främst för ytterpanel som utsätts för mycket väder och vind. Man behöver inte bygga så inomhus, men det är inte fel :)
 
  • Gilla
Kvantfysik
  • Laddar…
Äggoljetempera kan användas om du vill ha en öppen färg som håller. Det blir lite jobb för det är lång torktid och du bör (måste) torrpolera den för att få en yta som är lämplig i ett badrum. Poleringen görs med en grov borste, även på maskin och ger en en stenhård sidenmatt yta.
Notera också att du inte kan måla om med annat än tempera i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.