E Ekerz skrev:
Borde inte golvläggare kunna lägga golv? Är det verkligen upp till dig att behöva felsöka?
Golvläggaren tror det är fel på golvet, golvleverantören har inte bemödat sig med att återkoppla än.

Jag känner att en Oberoende bes man får ta tag i det så får dom andra rätta sig i ledet efter hans utlåtande 🤷‍♀️
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Golvläggaren tror det är fel på golvet, golvleverantören har inte bemödat sig med att återkoppla än.

Jag känner att en Oberoende bes man får ta tag i det så får dom andra rätta sig i ledet efter hans utlåtande 🤷‍♀️
På dina bilder ser det ju iaf ut som att golvet ligger med ok avstånd till vägg.
Är det parketten i sig som spökar och du måste reklamera mot golvtillverkaren är det nog en lång uppförsbacke, iaf enligt min lilla erfarenhet.
 
D Danne213 skrev:
På dina bilder ser det ju iaf ut som att golvet ligger med ok avstånd till vägg.
Är det parketten i sig som spökar och du måste reklamera mot golvtillverkaren är det nog en lång uppförsbacke, iaf enligt min lilla erfarenhet.
Ja det är nog inte det lättaste, men får jag ett oberoende utlåtande från bes man att det är golvet som är boven borde det sätta press på Bygg Max.

Sliter dom fortfarande i det sätter jag igång för egen kassa och kör sedan ARN och sedan vidare mot tingsrätt om det behövs.

jag har ju pengar jag kan ligga ute med, Men vill ändå ha det utan tvivel klart vem som är ansvarig.

Snickarn har jag ju god dialog med och hamnar ansvaret på honom så sätter han fart och åtgärdar för egen kassa/ansvarsförsäkringen hans!
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Ja det är nog inte det lättaste, men får jag ett oberoende utlåtande från bes man att det är golvet som är boven borde det sätta press på Bygg Max.

Sliter dom fortfarande i det sätter jag igång för egen kassa och kör sedan ARN och sedan vidare mot tingsrätt om det behövs.

jag har ju pengar jag kan ligga ute med, Men vill ändå ha det utan tvivel klart vem som är ansvarig.

Snickarn har jag ju god dialog med och hamnar ansvaret på honom så sätter han fart och åtgärdar för egen kassa/ansvarsförsäkringen hans!
De kan nog hävda att orsaken är felaktig hantering av golvet och du få svårt att bevisa att att det faktiskt hanterats rätt är jag rädd
 
  • Gilla
Erikjensen82
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
De kan nog hävda att orsaken är felaktig hantering av golvet och du få svårt att bevisa att att det faktiskt hanterats rätt är jag rädd
Är ganska enkelt att bevisa hantering då det ju sprungit i snitt 4 hantverkare i huset om dagen i snart 5 månader + annat löst folk.

Hur skulle man ha hanterat golvet fel?

Hämtades på byggmax, bar in det i huset och fördelade golven på dom 3 planen. Där låg dom i 2 veckor innan det startades med montering på det översta planet.

Hur skulle man kunna hantera golvet fel ?

Jag kommer ju rätta mig efter den oberoende besiktningsmannens utlåtande. Jag är bara betalare/beställare i denna soppa.

Snickaren har monterat golvet,undergolvet samt dragit rören för golvvärme. Rörmokare har kopplat allt efter konstens alla regler och jag har betalat fakturor.

Besiktningsmannen utlåtande är ju det som kommer väga tyngst oavsett vad golvläggare alt golvleverantören säger och dom kommer ju tillslut få rätta sig i ledet och göra om jobbet på egen bekostnad alt sina försäkringars bekostnad!
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Har du en 360 laser? Isf kan du sätta ut den och se om golvet är jämt eller Inte. Utan belastning. För om golvet är jämnt och regelverket är jämnt så kan det bara vara golvspån (ytterst otroligt) eller plåtar/ slang som inte legat rätt mot.
Måste vara betydligt enklare med en rätskiva än att ställa upp en laser och försöka mäta skillnader på någon mm utan att belasta golvet?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måste vara betydligt enklare med en rätskiva än att ställa upp en laser och försöka mäta skillnader på någon mm utan att belasta golvet?
Kanske. Men å andra sidan kan man sätta laser längs en vägg och sedan t ex mäta runt övriga och ev mitt på. Då bör man inte trampa ner den berörda biten. Man kan också få en ganska bra uppfattning hur mkt det sviktar NÄR man belastar.
 
Hej. Vad heter golvet? Har du bild på det? Vad är det för låssystem?
Vill inte Kärhs komma ut och kolla?
Har två grabbar som är golvläggare och dom tror att antingen så är det fel lagt eller är det fel på golvet. Typ att golvet inte går ihop ordentligt. Annars får du inte den svikten. Att det är korta start eller slutbitar ibland spelar mindre roll även att golvet inte skulle vara 100% rakt. Många hus som inte är det gamla som nya. Jag hade försökt fått ut kärhs och kolla på de. Hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
Aajnor Aajnor skrev:
Hej. Vad heter golvet? Har du bild på det? Vad är det för låssystem?
Vill inte Kärhs komma ut och kolla?
Har två grabbar som är golvläggare och dom tror att antingen så är det fel lagt eller är det fel på golvet. Typ att golvet inte går ihop ordentligt. Annars får du inte den svikten. Att det är korta start eller slutbitar ibland spelar mindre roll även att golvet inte skulle vara 100% rakt. Många hus som inte är det gamla som nya. Jag hade försökt fått ut kärhs och kolla på de. Hoppas det löser sig.
https://www.byggmax.se/parkettgolv-ask-3-stav-stockholm-white-14-mm-barlinek

Det är detta golv som är lagt, ja något galet är det och ska bli skönt att få det besiktigat av auktoriserad inspektör samt få svart på vitt vad felet är.

Har svårt att tro att snickarna/golvläggarna kan ha gjort så mycket fel är ändå en väldigt duktig snickare jag anlitat med bra koll för övrigt som lyckats väl med allt annat.

Fönsterbyten,dörrbyten,nytt kök, badrum x 3 osv
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
[länk]

Det är detta golv som är lagt, ja något galet är det och ska bli skönt att få det besiktigat av auktoriserad inspektör samt få svart på vitt vad felet är.

Har svårt att tro att snickarna/golvläggarna kan ha gjort så mycket fel är ändå en väldigt duktig snickare jag anlitat med bra koll för övrigt som lyckats väl med allt annat.

Fönsterbyten,dörrbyten,nytt kök, badrum x 3 osv
Ifrågasätter inte kompetensen hos snickarna. Men efter att ha nästintill totalrenoverat 2 hus och en lägenhet så har iaf jag lärt mig att även om man är duktig så måste man vara på topp hela tiden. Man måste tänka till och jobba metodiskt. Man gör missar helt enkelt. Frågan är bara hur illa dom är och vad som syns och vad det påverkar.

Med det sagt. Så låter det mindre troligt att dom har slarvat utan lutar snarare åt produkten då det verkligen är överallt.

Om jag inte minns fel så var det några stycken i tråden som upplevt samma bekymmer. Och det låter ju inte bra.


Men en tanke som slår mig nu är ändå att om golvläggarna lagt golvet så att det avslutas med en så kort bit emellanåt så har dem ändå inte tänkt till som dom borde. Hur mycket överlappar skarvarna över golvytorna? För mitt golv måste det vara minst 500 mm både avslut och skarv om jag minns rätt.
 
Var med om liknande en gång, det var för en husfabrikör av det större slaget (helt oväsentligt) men arbetsledaren för detta företaget gav order om att lägga in golvet (Kährs ) före målaren varit på plats.
Aldrig någonsin tidigare hade jag gjort det i den ordningen men men han skall ju veta bäst sägs det…….
Golvet läggs och man upplever inga bekymmer, skyddspappren på, allt frid och fröjd!
Målaren dyker upp med fem spannar spackel och börjar spackla för glatta livet, nämnas bör oxå att han tejpade för alla spaltventiler i fönstrena för att det drog kallt!

Målaren gör färdigt , han E glad som en speleman pengar på kontot

Den stackars snickaren dyker upp och golvet beter sig precis så som du säger, på mitten av alla rum så står golvet som en båge!

Fel på undergolvet? Nä det hade upptäckts tidigare när det las

Foamen? Nä det är en standard då hade fler upplevt mer än vanlig svikt

Golvet? Kanske

För fuktigt med för dålig ventilation ? Det vet bara du
 
E egge80 skrev:
Var med om liknande en gång, det var för en husfabrikör av det större slaget (helt oväsentligt) men arbetsledaren för detta företaget gav order om att lägga in golvet (Kährs ) före målaren varit på plats.
Aldrig någonsin tidigare hade jag gjort det i den ordningen men men han skall ju veta bäst sägs det…….
Golvet läggs och man upplever inga bekymmer, skyddspappren på, allt frid och fröjd!
Målaren dyker upp med fem spannar spackel och börjar spackla för glatta livet, nämnas bör oxå att han tejpade för alla spaltventiler i fönstrena för att det drog kallt!

Målaren gör färdigt , han E glad som en speleman pengar på kontot

Den stackars snickaren dyker upp och golvet beter sig precis så som du säger, på mitten av alla rum så står golvet som en båge!

Fel på undergolvet? Nä det hade upptäckts tidigare när det las

Foamen? Nä det är en standard då hade fler upplevt mer än vanlig svikt

Golvet? Kanske

För fuktigt med för dålig ventilation ? Det vet bara du
Bra poäng,

Dock hade målaren spacklat allting innan snickaren la in golvet, Var bara hänga tapet kvar samt måla dom väggarna som skulle skulle målas.

Vi har ju haft sommar under tiden och inga ventilationer har stängts igen, snarare har alls öppnat fönster samt ytterdörrar för o få lite drag genom huset och vädra 🤷‍♀️😁
 
P Peter Petterson skrev:
Vi har ju haft sommar under tiden och inga ventilationer har stängts igen, snarare har alls öppnat fönster samt ytterdörrar för o få lite drag genom huset och vädra 🤷‍♀️😁
Det kanske är där problemet ligger, denna "sommaren" efter midsommar har varit extremt fuktig och med allt öppet får man ju in luft som ofta har haft en relativ fuktighet av 99%, och den fukten tas upp av trävirket i kåken, visserligen en långsam process men den fortgår hela tiden tills det blir balans mellan inne och uteluft.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Det kanske är där problemet ligger, denna "sommaren" efter midsommar har varit extremt fuktig och med allt öppet får man ju in luft som ofta har haft en relativ fuktighet av 99%, och den fukten tas upp av trävirket i kåken, visserligen en långsam process men den fortgår hela tiden tills det blir balans mellan inne och uteluft.
Jag har gjort lite experiment nu, och det är galet svårt o ha annan luftfuktighet ute än inne oavsett om man har allt öppet eller stängt.

När golvet las hade snickaren mätningar mellan 45-55 % luftfuktighet och det är väl det enda man kan kontrollera och utgå efter?

Att fuktigheten sedan stiger eller sjunker under grundvärde är ju inget man direkt kan påverka. Temp inne har haft ett minimum på 20c då golvvärmen slagits på 3 veckor innan läggning av golvet påbörjades 🤷‍♀️

Skulle den relativa fuktigheten påverka redan lagda golv till den grad att dom slår sig så skulle ju alla golv börja svikta,slå sig samt börja tanda i alla hus?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Jag har gjort lite experiment nu, och det är galet svårt o ha annan luftfuktighet ute än inne oavsett om man har allt öppet eller stängt.

När golvet las hade snickaren mätningar mellan 45-55 % luftfuktighet och det är väl det enda man kan kontrollera och utgå efter?

Att fuktigheten sedan stiger eller sjunker under grundvärde är ju inget man direkt kan påverka. Temp inne har haft ett minimum på 20c då golvvärmen slagits på 3 veckor innan läggning av golvet påbörjades 🤷‍♀️

Skulle den relativa fuktigheten påverka redan lagda golv till den grad att dom slår sig så skulle ju alla golv börja svikta,slå sig samt börja tanda i alla hus?
Jag lade vårt golv för några veckor sedan ca 90 kvm. Ej sammanhängande i sovrum men hall vardagsrum och kök ca 65 kvm. Legat i samma klimat inomhus sen juni. Jag tänkte i min enfaldighet att golvet inte skulle svälla så mkt mer med tanke på årstiden, så jag med det ganska tight. MEN dom har nog hållit sig hyfsat torra då dem har varit inplastade. För döm av min förvåning när jag kan se att golvet ändå svällt jämfört med hur jag lade det. Det är ingen fara så som du har. Dessutom är golvreglarna från 65 så det är inte helt slätt. Men kan det vara så att luftfuktigheten ställer till det ändå.

Det sägs att det har varit en väldigt duktig sommar.

Vårat golv är ett Kährs.
 
  • Gilla
Jeppan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.