Har fått marken i krypgrunden täckt med thermofolie eller vad man vill kalla det.
Högt i tak, så tänker använda som förråd för bland annat cyklar .
Tänkte först täcka med singel på viss ställen för att skydda folien/duken.
Men börjar nu fundera på att lägga sådanna fyrkantiga golvolattor man kan ha i garage istället. Så ser man dessutom om det i frmtiden kommer in vatten någonstans.
Någon som gjort nått liknande?
 
Detta låter verkligen inte som en bra idé. Folien är inte till för att upprepat gå på på det sätt man gör om man drar in och ut en cykel, och jag vet inte hur den mår av att vara täckt med antingen singel eller plattor (som båda har skarpa kanter och kan dra hål i folien).

Vill du använda ytan på det sättet gör du nog bäst i att bygga om en del till källare.
 
  • Gilla
anmo2716
  • Laddar…
https://trygghetsvakten.se/produkt/...-isolering-radon-och-angsparr-for-krypgrunder

En sånhär är det. Kanske fel av mig att kalla den folie.

Inga vassa kanter på singel, men plattorna kan ju vara lite värre faktiskt..
Det kanske behövs något under där också.

Haft flera firmor på plats som tyckt det skulle gå bra att fylla singel direkt på. Jag har fråga om geoduk mellan kan vara en ide, som extra skydd för duken, men det har alla tyckt varit onödigt.
 
Pratade men en kille från trygghetsvakten idag, som ju säljer duken.
Tyckte att plastgolvplattorna var bättre än singel. Jag är fortfarande tveksam
Enklast vore ju dock att rulla ut någon form av matta istället..
Men hittar inga vettiga alternativ.
Det är alltså inte hela grunden jag tänkt använda..
 
Ovanligt ändå med en dörr in till en krypgrund, eller tänker du bygga en sådan? Eller har ytan använts som typ rotkällare innan? Har du någon bild?
 
Jag hade i källaren lös jord med blandad makadam på ett ställe. Detta var täckt med byggfolie (0.4 mm tjockt) som är överraskande segt och fick nästan inga skador av att gå på hela tiden. Och även om det finns några små hål så reducerar det ju funktinträngning med 99%.
Jag hade gjort så:
såklart plocka bort allt organiskt och skräp men det vet du
jämnat bäst det går, kanske med lite 0/4 eller 0/8 material.
Lägg dubbel lager av byggplast, med skarvar förskjutna.
Sedan på med fukttåligt golvmaterial, t ex plasttrall som du själv nämnde.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Ovanligt ändå med en dörr in till en krypgrund, eller tänker du bygga en sådan? Eller har ytan använts som typ rotkällare innan? Har du någon bild?
Lite seg på att svara. Tuff förkylning. Tappade lite lusten på att fundera på detta. Men nu så :)

Dörr finns. En "vanlig"krypgrund i betong, men ovanligt hög..

Kikade på plastplattor på jula idag. Eftersom dom har piggar under kändes dom inte längre lämpliga..
 
  • Byggplats inomhus, trästomme, reflekterande isolering, betongblock, takinstallation, konstgjort ljus, pågående arbete, plantskola eller växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Vilken fin grund. Vad föranledde till plasten?
 
H Henry_85 skrev:
Lite seg på att svara. Tuff förkylning. Tappade lite lusten på att fundera på detta. Men nu så :)

Dörr finns. En "vanlig"krypgrund i betong, men ovanligt hög..

Kikade på plastplattor på jula idag. Eftersom dom har piggar under kändes dom inte längre lämpliga..
OJ. Nog aldrig sett en med så högt i tak innan. Namnet "kryp"grund låter konstigt i sammanhanget. Hur kommer detta sig? Står huset i världens sluttning, eller har man från början tänkt bygga källare men ändrat sig?

Den högsta jag sett innan var den i mitt eget hus, men det är pga sluttande mark så att den är c:a 40 cm i ena änden och c:a 160 i den andra.
 
Det är väl inget som hindrar att man tar bort plasten där man vill ha plattor. det sker väldigt liten avdunstning genom plattorna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken fin grund. Vad föranledde till plasten?
Javisst, vire ju skönt att kunna använd utrymmet lite.

För hög fuktigthet och en viss påväxt...
Sanerinf och även avfuktare.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
OJ. Nog aldrig sett en med så högt i tak innan. Namnet "kryp"grund låter konstigt i sammanhanget. Hur kommer detta sig? Står huset i världens sluttning, eller har man från början tänkt bygga källare men ändrat sig?

Den högsta jag sett innan var den i mitt eget hus, men det är pga sluttande mark så att den är c:a 40 cm i ena änden och c:a 160 i den andra.
Visst låter det lite galet, men det är ju det konstruktionen kallas..

Japp, tomten/berget sluttar rejält.
 
P Plutus skrev:
Det är väl inget som hindrar att man tar bort plasten där man vill ha plattor. det sker väldigt liten avdunstning genom plattorna.
Nej, duken lär ligga. Det är ju ändå en ganska stor yta jag vill utnyttja. Men jag antar att vi pratar om olika slags plattor?
Jag hade tänkt sådanna fyrkantiga i plast som man brukar ha på typ balkongen" plast trall" väldigt genomsläppliga.
Men som sagt, piggarna under ställer till det.. Då verkar det ju säkrare utan :)
 
H Henry_85 skrev:
Javisst, vire ju skönt att kunna använd utrymmet lite.

För hög fuktigthet och en viss påväxt...
Sanerinf och även avfuktare.
H Henry_85 skrev:
Javisst, vire ju skönt att kunna använd utrymmet lite.

För hög fuktigthet och en viss påväxt...
Sanerinf och även avfuktare.
Hur gammalt är huset? Har du bilder på påväxten ?

Ofta kommer en besiktningsman från tex Anticimex och skrämmer upp kunden , säljer på sina produkter och tjänster som är svindyra helt i onödan. Det skapas många liknande trådar som din varje år bara på detta forum….
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur gammalt är huset? Har du bilder på påväxten ?

Ofta kommer en besiktningsman från tex Anticimex och skrämmer upp kunden , säljer på sina produkter och tjänster som är svindyra helt i onödan. Det skapas många liknande trådar som din varje år bara på detta forum….
Huset är byggt 2019.

Jag tog aldrig någon bild.
Jo, jag har ju läst en del innan.
Men efter besiktning, div telefonsamtal, besök från 5 olika firmor, så kände jag att det fick lov att räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.