Jag har också märkt att det inte går att följa materialspecifikationen för "Enkelboden" slaviskt som jag trodde man kunde göra. I min byggbeskrivningen konstrueras takstolar med spikplåt och ankarspik. Om man spikar precis enligt beskrivningen går det åt 256 st ankarspik för själva takstolarna och ytterligare 64 stycken för vinkeljärnen som förankrar stolarna mot regelstommen, totalt 320 ankarspik. Materialspecen säger bara 200 st ankarspik. Det var inget kul att på sista takstolen inse att spiken inte räcker. Efter det räknade jag på allt själv.
 
P
Lite trådlyftning :)

Funderar också på en variant av enkelboden 10 kvm. Vill ha en dubbeldörr på långsidan men med ritningensmått blir det en väldigt låg dörr så jag tänkte att om man höjer långsidornas väggar med 200mm men behåller totalhöjden till 280cm.
Frågan är om takvinkeln som då blir ca 23,6 grader kommer att se proportionerlig ut? Måtten på boden är 3816x2660mm
 
Jag tror det kan funka, det är nog mest en smaksak. Min som följde ritningen har ganska "vasst" tak, och idag med så många friggar med platt tak så smälter den nog in ändå. Ett tips är att tanka ner gratisprogrammet Googgle Sketchup och rita upp de två olika varianterna och vrida och snurra på dom i 3D, man får en riktigt bra känsla för hur det kommer att bli.

Ett annat tips är att klä taket med gamla tegelpannor, himla snyggt, fick tag i mina, Vittinge T11 från 50-talet, på blocket för en hundring. Jag har för övrigt förlängt min frigge, den är nu 15 m2.
 
P
Vi får nöja mig oss med 10 kvm då vi redan har en lite bod på 4,5. Testade att rita upp den i Sketchup och det ser helt ok ut men det hade nog inte sett lika bra ut om den varit bredare.
 
P
Har lite och göra innan vi kan börja bygga :) Boden ska stå där jordhögen och de gamla skjulet är.
 
  • ved.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spiderman Spiderman skrev:
TACK för tipsen! :)
Hur gick det? Va var kostnaden för allt?
Spiderman Spiderman skrev:
som jag hämtade hos Byggmax var gratis. Fin service...

Det är väl ingen annan byggvarufirma som "klår" Byggmax virkespriser?

Jag ska dock kolla priserna på ännu ett ställe idag... En liten såg som ligger "långt ute i skogen"...

Jag passade även på att ladda upp med broschyrer för mina andra närliggande projekt... Bl.a en utvändig trappa upp till garagets övervåning.

Pågående projekt just nu är ett nytt staket - av egen design :) Jag skickar upp en bild till kvällen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.