Kan man ansluta skorstenen direkt på rökröret på pannan eller måste man gå via den svängbara rökrörsanslutningen?
 
Ja, det kan du göra. Det går till och med att ställa skorstenen på pannan. Det finns en viktbegränsning men för en vanlig plåtskorsten så är det inga problem. Sen får man också fundera på hur man vill gå tillväga när man skall sota skorstenen. Ställer man den på pannan så måste man sota skorstenen uppifrån.
 
slipperman skrev:
Ja, det kan du göra. Det går till och med att ställa skorstenen på pannan. Det finns en viktbegränsning men för en vanlig plåtskorsten så är det inga problem. Sen får man också fundera på hur man vill gå tillväga när man skall sota skorstenen. Ställer man den på pannan så måste man sota skorstenen uppifrån.
Måste man inte sota uppifrån i vilket fall?
 
Nope, det går bra att sota en skorsten från backen. Hemma står sotaren bekvämt och för upp viskan från botten på skorstenen. Du kan kolla på min hemsida hur jag anslutit skorstenen. Jag ville inte hålla på och bygga en massa personskydd och grejor på taket (vilket pga takfotens höjd annars skulle ha blivit en dyr historia).
 
Ja det verkar ju smidigt, jag har dock planerat installationen så att skorstenen kommer upp ~0,5 meter från nocken. Men det verkar ju ändå smidigt med denna lösning... Vi får se hur det blir. Skorstenen skall nog installeras tidigast i helgen eller veckan därpå!
 
Förstår inte riktigt din kommentar. Min skorsten slutar också över nock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.