Efter ganska mycket förseningar med bygglov och leverantörer så fick jag inte upp det obehandlade huset förrän nu i helgen. Nu undrar jag hur jag ska göra med målningen? Kan man överhuvudtaget måla så här sent? Vilken typ av färg är lämpligast? Hur kommer det gå om jag låter huset stå obehandlat över vintern? Jag har försökt söka lite på forumet men har inte fått fram några bra svar...

/ Oskar
 
Det ska väl inte vara så stort problem om det inte slår till o blir kallt. Du kanske inte bör måla den allra fuktigaste dagen?

Men lyssna med en färghandlare som bör kunna ge besked. Jag tror iofs inte att fasaden tar någon skada av att stå omålad över vintern. trevligare att stå ute med penseln i april/maj o njuta av vårdofterna än att behöva stå ute i oktoberrusk och kladda.
 
på mina färgburkar står det minimum 5 grader... torktiden lär dock vara betydligt längre än vid 20 grader... :) jag tänker också göra lite fasadarbete nu i höst, men kommer troligen "bara" doppa fasadplanket i olja samt blaska på olja med penseln.

sedan i vår tänkte jag ta och blaska på färgen...
 
Hej!

Det man ska tänka på att virket/underlaget också måste ha lämplig temperatur. Även om temperaturen i luften är
kring 10 grader så finns ju risken att skuggväggen är många grader kallare. Blir det problem så finns ju riksen att färgleverantören svär sig fri då man inte följt rekomendationerna.

Men att fasaden står omålad över vintern är nog inte så farligt. Det som händer är att åldrigsprocessen startar men på ett halvår så hinner det inte ta så stor skada. Står huset nära en större väg med mycket vägdamm så skulle jag nog rekomendera att man tvättar av huset innan man börjar att måla till våren.

Val av färg, då skulle jag råda till att ta dom nya typerna av akrylater typ, Beckers Perfekt, Alcro Bestå, Demidekk Optimal. Dom har bra täckförmåga, bra kulörbeständighet och ser nymålade ut länge. Dyra men bra.
 
så sant... dock brukar jag själv inte måla med fasaden uppspikad utan när den ligger snällt på pallbockar. nu i höst ska jag ju endast pula med en liten del av fasaden och då olja in, spika fast och sedan vänta till i vår. då ska jag måla panel för första gången när den är uppspikad. oh, vilket spännande nytt äventyr... :p
 
Så länge det är plusgrader funkar det bra att måla med slamfärger som torkar bra mycket snabbare än olje- och akrylatfärger, inte minst så här års. Själv skulle jag aldrig välja en modern akrylatfärg men det är mest ett personligt ställningstagande för att det känns galet att plasta in fasaden. En slamfärg bevarar träets naturliga egenskaper med förmåga att ta åt sig och släppa ifrån sig fukt istället för att försöka "konservera" det (med de problem som kan följa i form fukt, flagning etc). Enklare och snabbare att måla med slamfärg dessutom. Nackdelen är iofs uppenbar i form av begränsade kulörer...
 
ikväll fick jag upp det sista av panelen... perfekt timing inför snö och regn senare inatt. :)

jag hade tänkt doppa ändträt i olja men det hann jag inte göra. nåväl, det får stå obehandlat under vintern som någon högre upp i tråden tyckte fungerade.
 
  • Gilla
Martin.ke
  • Laddar…
Fördelen med att låta det stå obehandlat är att virket får krympa lagomt tills våren då du kan börja måla.. Men jag förstår ditt dilemma.. Det känns inte bra att låta det vara obehandlat, men va lugn det händer inte mycket på en säsong.. Bättre att få göra det ordentligt till våren än att tvärkasta på färg å stänga in den ev fukt som finns i luften nu.
 
  • Gilla
Martin.ke
  • Laddar…
hehe, så mycket fukt hade nog inte blivit instängt. allt trävirke (bland annat panelen) har legat varmt och mysigt i vardagsrummet och fått titta på TV tillsammans med resten familjen... så lite färg hade nog inte orsakat några fuktskador. nedstämdhet kanske då virket inte får titta på TV mer. ;-)
 
tack för alla svar, huset kommer nu att stå helt obehandlat fram till våren kommer...
 
  • Gilla
Martin.ke
  • Laddar…
har precis samma dilema men de gäller vårat stall...

jag kan alltså utan att vara nojig börja spika panelen o måla till våren ?
målar enbart ändträet nu när jag hänger på de .
 
okej ...........
 
O Oskar skrev:
tack för alla svar, huset kommer nu att stå helt obehandlat fram till våren kommer...
Hur gick det med det obehandlade huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.