nizzehult
Började nog i fel ände men nu har jag såväl paneler (40 st 410W Leapton) som växelriktare (Huawei SUN2000 17KTL-M2) hemma och anmälan är inskickad till nätägare via elektriker. Vilket borde gjorts först men nu blev det som det blev.
Nu fattas monteringsmateriel och jag har lite komplex situation då ena taket har Plegel och dom andra betongpannor och det ligger också i vinkel. Hade tänkt sätta upp skenorna själv.
Plegel är alltså plåttak som ser ut som takpannor.

Har försökt med olika webbaserade verktyg som olika tillverkare tillhandahåller men verktygen verkar främst vara byggda för ett enda tak och det ska då helst vara helt rektangulärt.
Visst, det går att dela upp i olika projekt men det blir ändå väldigt knöligt och vissa mått och annat går ibland inte ens att välja. Hittade ett verktyg som funkade hyfsat men när jag fick se slutsumman så baxnade jag; 57' bara för monteringsmaterielen! What??
Jag hade tänkt att runt 15-20' borde stoppa.
Det finns billiga(re) alternativ utomlands men då skenorna är otympliga blir fraktpriserna skyhöga.

Här hittade jag en tråd om en som liksom jag hade Plegel på sitt tak men det stod aldrig hur detta till slut löstes så jag har ställt frågan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/faesta-solceller-pa-plegeltak.482072/
Jag tycker väl att s k stockskruv som man skruvar in direkt i takstolen under bör funka? Har själv takstolar cc 120 som borde duga.

Så. Vad ska jag då välja för att komma undan till skälig peng? Har som sagt betongpannor som ligger på stadig läkt 75x45 men det är bara board under så jag måste sätta fästelementen i läkten. Kom också fram till att det ryms fler paneler om jag monterar dem liggande, gäller alla tre tak.
Såg att Benders hade ett nytt system (Sunlight) där man helt enkelt byter ut en takpanna mot en i komposit som har ett inbyggt fäste, smart men inte så billigt. Sen är det ändå skenorna som är den dyraste biten och man har givetvis gjort denna del så att den bara passar ihop med deras egna skenor....

Hur har ni gjort?
 
nizzehult
Jo, jag har läst den tråden. Men här skruvar man direkt i plåten, inte i några reglar och det förstår jag inte.
Kan inte sätta dem i porträttläge för då tappar jag en hel rad pga takets storlek. Porträttläge = 8 st. Landskapsläge = 12 st.
Men detta är bara ett av tre tak, hur ska jag tänka på övriga?
 
Jag har för mig Plannja har speciella fästen för sina plåtpannetak, hör med dem! De borde passa andra plåtpannetak-fabrikat också. Om det går att lägga panelerna i landskap på dem vet jag inte.
 
Redigerat:
nizzehult
A Arnodt skrev:
Jag har för mig Plannja har speciella fästen för sina plåtpannetak, hör med dem! De borde passa andra plåtpannetak-fabrikat också. Om det går att lägga panelerna i landskap på dem vet jag inte.
Kan inte hitta detta på deras hemsida.
Däremot säljer dom något som heter Plannja Solar, plåt med inbyggd solpanel. Men det är ju något helt annat.
 
nizzehult
Jaha ja. Där ser man.
Konstigt bara att inte Plannjas produkter dyker upp när man besöker någon av de många leverantörer som säljer monteringsmateriel till solpaneler? Eller syns bättre på deras egen hemsida. Måste ju bero på något, kanske är ohemult dyra?

Tittar man rent krasst på hur man fäster solpaneler rent generellt så är det i huvudsak tre komponenter inblandade:
- Någon typ av anordning; fäste som fästs i eller under takbeläggningen. Utförandet varierar betänkligt beroende på typ av tak men det är i sak inga komplicerade konstruktioner.
- En skena (två per panel), nästan uteslutande av profilerad aluminium som på olika sätt kan fästas i det underliggande fästet.
- Någon typ av skruv och klämma som utgör själva fästelementet mellan skenan och panelen.

Här är skenorna den överlägset dyraste komponenten eftersom dom består av mest materiel och är dyra att frakta. Tyvärr finns ingen direkt genomtänkt standard mellan tillverkarna men jag tänker ändå att det borde gå att använda själva fästet från en leverantör och skenan och klämman från någon annan. Plannja t ex verkar inte ha skenor i sitt sortiment så dom kanske tänker så?

Vem är då billigast på dessa delar?
 
nizzehult
Hela branschen verkar vara full av lycksökare som fläskar på så dom kräks bara för att efterfrågan just nu är rätt stor!
En takkrok eller en 40x40 skena är ju ingen direkt raketforskning att tillverka. Ändå sträcker sig priserna från 80-265 för en takkrok och 120-800 för en skena. Helt obegripligt, speciellt om dom inte sen svarar i telefon när man vill beställa - men har en fin hemsida, rentav en webshop.
Många firmor säljer bara kompletta installationer och är därmed inte intresserade av att sälja saker styckevis. Visst, men skriv inte så då på era hemsidor! Haft kontakt med 3 olika firmor som mer eller mindre sagt nej, "vänd dig till din installatör (= jag själv) så får han hjälpa dig. Adjö". Ridå!

Just nu lutar det åt ett tyskt system för Plegeltaket, då kan man köra korta skenor och det blir väldigt enkelt - och inte så dyrt.
För betongpannorna väger jag mellan olika alternativ, ska själv räkna ut den exakta materialåtgången och det kommer sen inte att skilja speciellt mycket mellan olika system förutom att längden på skenorna kan variera. Antal takkrokar blir detsamma oavsett system. Klämmor likaså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.