Ni som har byggt fristående vedeldade bastur vilken typ av dörr har ni valt? Jag tycker inte en glasdörr till en vedeldad bast passar så bra utan att det är bättre med en trädörr. Min fråga är om det är någon som byggt en egen dör med isolering i frigolit och bastupanel, istället för att köpa en färdig. Karmen är väl det svåra att få till eller vad tror ni? Den dörr som jag tänker på är naturligtvis inte ytterdörren utan dörren mellan relaxen och basturummet med kaminen.

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
Jag valde glasdörr från K-rauta.
Prisskillnaden är marginell mot en trädörr.
Det är ofta jag släcker ner allt och bara låter elden i bastuugnen stå för lyset, skitmysigt.
Jag ångrar inte valet.
 
Köpte begagnad, 300 kronor komplett trädörr med karm.
 
Jag funderar på att köpa en bastudörr i trä med ett stort spröjsat fönster. Dörren finns att köpa på Coop.
Enda bekymret är att dörren har en tröskel. Min fråga är går det att montera karmen utan att ta med tröskeln, eller är det dumt? Anledningen är att jag har klinker både inne i bastun och i relaxrummet utanför. Vill helst kunna köra med gummirakan från det ena utrymmet till andra, eftersom jag har en spygatt i bastudelen.
Bastun finns i en vedeldad fristående friggebod.
 
Det var en tröskel på K-Rautadörren, men den slog jag bort.
Sen satte jag dörren på ordinarie höjd så jag fick en luftspalt under dörren, vips så var tilluften ordnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.