Hej

Har gjort nytt badrum och dragit ditt värmerör från värmepumpen till en vattenburen handdukstork. Nu ska jag fylla den. Men enligt manualen ska den tippas 45% under fyllning osv. Men det kan jag ju inte göra om den är inkopplad. Hur viktigt är allt det här när det är en vattenburen? Vattnet kommer ju flöda runt oavsett och jag kan väl bara avlufta handdukstorken vid behov om jag fått in för lite vatten?
Jag har redan fått in lite luft i systemet så jag kommer ändå behöva avlufta värmepumpen (nibe 730) och fylla på med lite vatten därifrån.
 
Det kommer nog att lösa sig själv när cirkulationen kommer igång.
 
Okej, lite det jag tänkte också.
Men då fyller jag lite lagom så gott det går vid handdukstorken nu när den är monterad och uppsatt på väggen, och sen avluftar jag handdukstork och avluftar värmepumpen och fyller vid behov värmepumpen.
Låter det som en bra strategi?
 
Finns det någon luftningsnippeln i toppen?
Ha den bortskruvad och fyll på systemet/handdukstorken sakta, då kommer det mesta av luften att åka ut när du fyller på. Lite hänger på hur handdukstorken är konstruerad.
 
Det är väl bara att släppa på vattnet på handdukstorken å avlufta å sen fylla på vatten i värmepumpens påfyllningsventil till du har ok tryck på systemet. Låt det cirkulera i systemet ett tag å sen avlufta vp å ev handdukstorken igen. Det där med tippning å så är det inte om man skulle sätta in en elpatron å bara köra på den å inte på värmesystemet
 
Jag gjorde så. Verkade bli bra. Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.