Jag håller på med att lägga trall och har dykt på ett problem. Anar väl svaret, men känner mig inte bekväm med att fortsätta utan att konsultera experterna på forumet.
Jag bygger en ganska stor altan som kommer ha 4 längder 145x34 mm trall med dubbla frisbrädor mellan skarvarna. Första raden är lagd med en batch levererad trall från optimera, och nu ska jag börja använda nästa pall. Saken är att den första omgången var mycket blötare och därmed bredare, snitt 150 mm, medan den nya är i snitt 145 mm bred. Funtkvoten mitt i brädan är ca 24% i den breda och 14% i den smalare.

Första raden har jag lagt med minsta möjliga avstånd som trallverktyget tillåter. Jag antar att jag nu bör lägga nästa rad med varje planka centrerad med den första raden? Avståndet mellan trallen blir ju mer än vad jag känner mig bekväm med, men det är väl ändå det som gäller?! Om den redan är 145 och 14% fuktkvot, hur mycket ytterligare kan den tänkas komma att krympa?

Kan tillägga att jag fick andra pallen utbytt mot en som skulle vara färskare, men så blev inte fallet.. nu har jag inte direkt tid att driva den saken vidare, så får jobba vidare med det jag har.

Tacksam för all input!
 
Finns väl riktlinjer för kant till kant mått, 120 trall tror jag skulle ligga på 126mm, jag la på 125 för det var enklare att räkna 🙂
Men kunde nog gått ner en mm
 
Ja, kant till kant ska vara 152 enligt rekommendation, på första raden landade det på 150. Men jo, det blir ju till att köra samma kant till kant mått på andra raden då helt enkelt. Sjukt otillfredsställande att se den rejält mycket större glipan bara! 😀
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hade ungefär samma problem för två år sedan.

130 kvm trädäck, 145x28 trall med dubbla friser mellan sektionerna.

Olika fukthalter men la ändå bräderna dikt an och de linjerar alltså inte men frisen döljer ju detta en del.
Idag tänker jag inte på detta alls men vid läggning kändes det inte helt bra.

Lägger man trallbrädorna dikt an med att lika fukthalt får man även olika stora avstånd mellan brädorna vilket jag inte heller bryr mig om idag.
 
B Boende45 skrev:
Hade ungefär samma problem för två år sedan.

130 kvm trädäck, 145x28 trall med dubbla friser mellan sektionerna.

Olika fukthalter men la ändå bräderna dikt an och de linjerar alltså inte men frisen döljer ju detta en del.
Idag tänker jag inte på detta alls men vid läggning kändes det inte helt bra.

Lägger man trallbrädorna dikt an med att lika fukthalt får man även olika stora avstånd mellan brädorna vilket jag inte heller bryr mig om idag.
Ok, men hur hade du gjort om du fått göra om det? Samma kant till kant istället? 🙂
 
Flanken Flanken skrev:
Ok, men hur hade du gjort om du fått göra om det? Samma kant till kant istället? 🙂
Nej,

Livet är för kort.

Det är mitt 3:e hus och det finns andra saker som är viktigare. Nyss tog jag in middagen från Weber-gasolen.

Hade jag varit 30 år yngre hade jag agerat perfektionistiskt när det gäller trädgård och hus men man lär sig med åren.

Viktigare att lägenhetsköpet i Spanien blir bra.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Svårt när brädorna är olika sådär. Jag hade samma problem (se mina trådar) med torkad respektive fuktigare trall. Den torra trallen var 117mm bred och den fuktiga ca 119. Lade dem inte med samma avstånd utan la dem med ca 5mm minus skillnaden. Nu har det gått mer än en månad och jag har mätt fuktkvoten i lite olika plankor innan jag körde på med kiselbehandling och tvätt. Är samma kvot på ca 15% och alla har en springa på omkring 3-4mm så jag är nöjd.
Kant till kant ska ju avhjälpa problemet. Jag mätte de flesta brädorna med skjutmått istället...

Obs ej snickare!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.