T
Hej,

Snöslungans vinkelväxel till snöskruven ska enligt manualen smörjas med universalfett (via fetnippel). Som jag har fått lära mig på youtubeuniversitetet ska det vara ett lättflytande s.k. 00-fett, men jag lyckas inte hitta någon sådan produkt på patron på svenska sidor. Vill någon dela med sig av tips på produkt? Tack på förhand.
 
Eftersom du redan i rubriken anger "vinkelväxel" så som röjsågsägare, som även den har just en vinkelväxel som kräver vinkelväxelfett (vanligtvis ska vinkelväxeln vara fylld till 2/3 med vinkelväxelfett vid kall maskin) så skulle jag tippa på just vinkelväxelfett. Har tyvärr aldrig ägt en snöslunga.
 
T
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Eftersom du redan i rubriken anger "vinkelväxel" så som röjsågsägare, som även den har just en vinkelväxel som kräver vinkelväxelfett (vanligtvis ska vinkelväxeln vara fylld till 2/3 med vinkelväxelfett vid kall maskin) så skulle jag tippa på just vinkelväxelfett. Har tyvärr aldrig ägt en snöslunga.
Tack! Man kanske inte ska krångla till det mer än så. Hur vet man hur fylld växeln är om det bara finns en fettnippel?
 
T tomasjo skrev:
Tack! Man kanske inte ska krångla till det mer än så. Hur vet man hur fylld växeln är om det bara finns en fettnippel?
Är det verkligen en fettnippel så det inte bara är en bult du skruvar bort? På röjsågar sitter det en vanlig (kanske) 14 mm bult som man skruvar bort och fyller på fett och sedan skruvar man dit bulten igen.
Varför man aldrig ska "breddfylla" vinkelväxeln beror på att vinkelväxeln blir väldigt varm. Och då expanderar fettet och kan "spränga" vinkelväxeln med de väldigt känsliga kugghjulen.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Är det verkligen en fettnippel så det inte bara är en bult du skruvar bort? På röjsågar sitter det en vanlig (kanske) 14 mm bult som man skruvar bort och fyller på fett och sedan skruvar man dit bulten igen.
Varför man aldrig ska "breddfylla" vinkelväxeln beror på att vinkelväxeln blir väldigt varm. Och då expanderar fettet och kan "spränga" vinkelväxeln med de väldigt känsliga kugghjulen.
Men hur ser du fyllnad? Jag tar bort skruven (13 mm) och skruvar dit fettuben i gängorna och trycket sedan i fettet. Går inte att se hur mycket fett det är i vinkelväxeln.
 
A AndersS skrev:
Men hur ser du fyllnad? Jag tar bort skruven (13 mm) och skruvar dit fettuben i gängorna och trycket sedan i fettet. Går inte att se hur mycket fett det är i vinkelväxeln.
2/3 är vad som står i min manual till min Jonsered röjsåg. I praktiken gör jag så att jag inte fyller den breddfull utan att det är lite utrymme kvar i "fettutrymmet" när man drar på bulten igen.

Fettnipplar som satt i mängder på bilar förr fyllde man ju med vanligt konsistensfett med hjälp av fettspruta. Vinkelväxelfettet ligger i småtuber på en dryg dl.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Vinkelväxeln på vår snöslunga har också en smörjnippel.
Gul snöslunga med fokus på spiralformade roterande blad och hydrauliksystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Rickard.
Snöslungan snurrar inte särskilt snabbt vilket troligtvis är varför vanligt fett är ok. Säger manualen universalfett så är det det jag skulle stoppa i men letar du efter specialfett så kan säkert närmaste industri eller lantbruksbutik hjälpa till men räkna med att det kostar.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
Tack för svar alla. Det som gäckar mig med mängden är att det i manualen står som på bilden, dock inte under Montering utan under nån sorts underhåll, men jag kan ju inte veta om växeln är helt torr innan (vore ju vanvettigt att skeppa så med risk att nån startar utan att lusläsa manualen?) eller när växeln blir full. Jag antar att jag drar i 3 tryck och hoppas att det blir rätt.
Instruktionsmanual eller underhållsguide för en AL-KO snöslunga, steg-för-steg instruktioner, svensk text, granskgarden.se länk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tomasjo skrev:
Tack för svar alla. Det som gäckar mig med mängden är att det i manualen står som på bilden, dock inte under Montering utan under nån sorts underhåll, men jag kan ju inte veta om växeln är helt torr innan (vore ju vanvettigt att skeppa så med risk att nån startar utan att lusläsa manualen?) eller när växeln blir full. Jag antar att jag drar i 3 tryck och hoppas att det blir rätt.
[bild]
Universalfett är väl vad jag kallar för vanligt standard konsistensfett. Det står ju i din manual 2 - 3 tryck med fettsprutan en gång per år så då råder det väl inget tvivel.
På bilar pressade man ju i fett ända tills det pyste ut på där av tillverkaren avsedda ställen.

Skulle gissa på att vanligt universalfett från Biltema funkar bra (fettspruta krävs). Artnr. 36-1982.

36-1982_xl_1.jpg
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Eftersom jag fått förfrågningar om just detta med vinkelväxelfett till grästrimmers och röjsågar så är mitt tips ett vanligt "standard" vinkelväxelfett typ Husqvarna eller (lågpris) Starta som Jula säljer. Tror knappast det kan vara så stor skillnad på fetterna.

När och hur man fyller på vinkelväxeln till 2/3 enl Husqvarna: LÄNK

Lite spekulationer rent allmänt om vinkelväxlar enl Skogsforum: LÄNK

Själv har jag en Jonsered röjsåg enl bild nedan. Kanske mer avsedd för proffshuggare ute i skogen som kräver en kraftfull maskin än en vanlig fastighetsägare som har lite sly på tomten. Men det är väl aldrig fel att ha en motorstark maskin!? Mer än att den väger ett antal kilo att bära runt på.

jonsered-fc-2145-s.jpg
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Eftersom jag fått förfrågningar om just detta med vinkelväxelfett till grästrimmers och röjsågar så är mitt tips ett vanligt "standard" vinkelväxelfett typ Husqvarna eller (lågpris) Starta som Jula säljer. Tror knappast det kan vara så stor skillnad på fetterna.

När och hur man fyller på vinkelväxeln till 2/3 enl Husqvarna: LÄNK

Lite spekulationer rent allmänt om vinkelväxlar enl Skogsforum: LÄNK

Själv har jag en Jonsered röjsåg enl bild nedan. Kanske mer avsedd för proffshuggare ute i skogen som kräver en kraftfull maskin än en vanlig fastighetsägare som har lite sly på tomten. Men det är väl aldrig fel att ha en motorstark maskin!? Mer än att den väger ett antal kilo att bära runt på.

[bild]
Tack för svar! Det enda jag funderar på nu är varför man måste fylla på med vinkelväxelfett när växeln är innesluten och fylls på genom en nippel. Var tar fettet vägen under året?
 
Vart fettet i vinkelväxeln tar vägen?
Tätningarna mellan axel och hus är inte helt täta, så det läcker ut lite fett via tätningarna, ju varmare växeln blir ju tunnare blir fettet och ju mer kan läcka ut.
 
  • Gilla
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
T
Demmpa Demmpa skrev:
Vart fettet i vinkelväxeln tar vägen?
Tätningarna mellan axel och hus är inte helt täta, så det läcker ut lite fett via tätningarna, ju varmare växeln blir ju tunnare blir fettet och ju mer kan läcka ut.
Tack! 😃
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Som jag brukar säga:
Ingen har dött av lite fett, många saker har dött utan fett.
Tryck i 2-3 tryck varje år så blir det bra.
 
  • Gilla
PH Skottvång och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.