torparavgrund torparavgrund skrev:
Ärligt talat lägger jag hellre upp någon komprometterande nakenbild eller något, skulle tycka det var mindre pinsamt.
Ok, för att få Dig över tröskeln och lägga ut bild så bjuder jag på en Fullsize Nakenselfie!
 
  • En människas skugga på grusmark, armen böjd som om personen gör en gest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Lägg ut en bild på byggställningen nu innan det här urartar fullständigt.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Dåså, nu kör vi igen. Hoppades på att bli klar idag men veknade precis innan målsnöret.

Ett tag där var det en grej som var poppis på nätet, små videoklipp med folk som tyckte det var gött (eller "satisfying" som kidsen säger idag) att se skyddsplast dras bort från t.ex ny elektronik. Jag kan föreslå dem att uppsöka jobb som plåtslagare.


Den där plasten var både användbar och jobbig. Användbar, för man kunde prova och passa in bitar utan att skava och repa alltför mycket i färgen. Den var jobbig för att den likt en dålig tejprulle gärna lämnade långa flikar efter sig. Typisk sån där liten tidstjuv, säkert 5-10 minuter per plåt bara på att få av plasten.

Jag skaffade en sån där nibbler man sätter på borrmaskin för att klippa de diagonala snitten som ska möta mot ränndalen. Det funkade riktigt dåligt. Det var svårt att vinkla den tillräckligt vid åsarna i plåten, den vill gärna gräva sig en grop precis vid åsen. Jag som gärna går barfota i trädgården gillade dessutom verkligen inte de hundratals små vassa halvmåneformade spån som blev av att bara köra några decimeter.

Jag tänkte prova med sticksågen, men hade bara träblad med grova tänder, dålig idé. Så jag provade med bågfilen, gick också dåligt. Jag bestämde mig för att jag får stå ut med nibblern iallafall, men kanske klippa åsarna med sax. Det råkade bli saxen med rakt skär som låg närmst... och den funkade riktigt bra?! Vet inte hur jag burit mig åt för att det skulle gå så dåligt förra gången jag använde den, men här gick det både snabbare, rakare och snyggare att bara klippa med den än att hålla på med nibblern.

En sak som är lite småkul är att man rent fysiskt kan se min inlärningskurva:

Första plåten jag klippte
Metallstruktur med reflektiva ytor, sannolikt skadad, med spindelnät längs ett hopfogat hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra plåten:
Närbild av en lackerad yta, möjligtvis en bil, med linjer och reflexioner. Visar skönheten i alldagliga detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tredje plåten:
Metallkonstruktion, plåttak, skruvar, reflektioner, skuggor, dagsljus, arkitektonisk detalj, utomhus, närbild, delvis himmelsskymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är fritt fram att göra en smärtad grimas åt hur jag fullständigt repat skiten ur min ränndal. Senare behövde jag dessutom böja upp slutet på den för att kunna få in en plåt under. Extra tråkigt att den är som värst längst ned där det rinner som mest vatten över... Jag kanske har en burk svart sprejgalv med lite kvar i någonstans, får gå över med den det sista jag gör. Bättre än inget.
Man i kostym sörjer, text "Look how they massacred my boy", ledsen, mörk bakgrund, filmcitat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på skadade, böjda metallplåtar, möjligtvis del av en konstruktion, med synliga repor och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få in den där plåten under behövde jag dessutom trycka ihop och banka ned två av åsarna, usch.

Plåtarna möter pannorna så att en ås ligger under pannans kant. Under taksprånget från det mötande fallet fick jag istället improvisera "krokar" av spillplåt (aluminiumplåten till undsättning igen!) för att hålla dem på plats.
Övergång mellan tak och vägg med plåt, trätillfällig stödstruktur, byggmaterial synliga, röd vägg, suddig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här långt hade jag kommit när krafterna gav up för idag.
Konstruktion av tak, plåt och tegel, stegar, byggarbetsplats, oavslutat, skymning eller gryning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De enstaka raderna med pannor är för att måtta in yttersta plåten. Bara några timmar till imorgon så ska det vara i hamn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
"Taket där gammalt möter nytt och skapar spännande kontraster mellan klassiska material."
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
"Taket där gammalt möter nytt och skapar spännande kontraster mellan klassiska material."
:O Sann arkitektsvenska!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
X
Kul att se hur det fortgår! Lite repor hit och dit har ingen dött av.

Som jag brukar säga:
"Snyggt är det inte och fungerar dåligt gör det också" =)
 
Dåså. Idag var sista lilla rycket, och nu är allt på plats. Jag kan lägga upp en bild på det senare, det blev ingen idag för att jag inte hade min mobil. Å andra sidan inte mycket att titta på. Buckligt är det, ojämnt är det, men funkar lär det göra tills det är dags att byta på riktigt.

Nu ska jag över till GAAAAAAAH-tråden och skriva om hur jag mördade min mobil med åkgräsklipparen. Ja, på riktigt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi har tackläcka sedan 8 år tillbaka (gah va tiden går fort..) men regnar bara in 3 ggr om året och är relativt "nytt" plåttak.. så det känns som "jag vill inte".. samtidigt som "fan vi måste"..

Men vi år på g.. (vilket år som helt). Vet ju ungefär var det läcker.. men alla har lite svårt att hitta exakt var det kommer in (har satt "hakklappar på skorstenarna" och tätat nocken som är de två skurkarna.. men som sagt.. 3 ggr om året droppar det in vatten.

På uthuset har vi "ränndalsproblem" på minst två ställen (korrugerat plåttak.. avklippt för snävt kring ränndalarna)

Tak är jobbiga saker och dyra saker..

Tycker du kämpat väl! 👍💪

Hoppas det håller tätt (både din lagning och resten av taket!) tills ni har råd att byta / göra iordning helt.
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi har tackläcka sedan 8 år tillbaka (gah va tiden går fort..) men regnar bara in 3 ggr om året och är relativt "nytt" plåttak.. så det känns som "jag vill inte".. samtidigt som "fan vi måste"..

Men vi år på g.. (vilket år som helt). Vet ju ungefär var det läcker.. men alla har lite svårt att hitta exakt var det kommer in (har satt "hakklappar på skorstenarna" och tätat nocken som är de två skurkarna.. men som sagt.. 3 ggr om året droppar det in vatten.

På uthuset har vi "ränndalsproblem" på minst två ställen (korrugerat plåttak.. avklippt för snävt kring ränndalarna)

Tak är jobbiga saker och dyra saker..

Tycker du kämpat väl! 👍💪

Hoppas det håller tätt (både din lagning och resten av taket!) tills ni har råd att byta / göra iordning helt.
Fan vad tråkigt! Vad innebär relativt "nytt" plåttak? Vilken typ är det? Jag tänker byta till plåttak, men har tid på mig att tänka...
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Fan vad tråkigt! Vad innebär relativt "nytt" plåttak? Vilken typ är det? Jag tänker byta till plåttak, men har tid på mig att tänka...
Låt säga att det är 20 år gammalt (förra ägarna satte dit det själva).. sånt där "fejktegel-plåttak"..

De flesta tror det är nyare, för det har inte tappat nån färg någonstans (har lite alger på ena skuggsidan på "en plåt"). Inga skador..

Dock behöver en del skruvar tydligen dras åt enligt plåtisen som sist klättrade.

Livslängden är längre på plåttak.. om det sitter bra o korrekt!
 
Snigla Snigla skrev:
Låt säga att det är 20 år gammalt (förra ägarna satte dit det själva).. sånt där "fejktegel-plåttak"..

De flesta tror det är nyare, för det har inte tappat nån färg någonstans (har lite alger på ena skuggsidan på "en plåt"). Inga skador..

Dock behöver en del skruvar tydligen dras åt enligt plåtisen som sist klättrade.

Livslängden är längre på plåttak.. om det sitter bra o korrekt!
Aha. Ja. Takpanneplåt har jag inte mycket till övers för faktiskt. Om jag kör plåt lär det bli någon variant av klicktak, bl.a för att slippa farmarskruv på utsidan med gummipackning som krymper så det börjar glappa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.