Hej!
Jag behöver köpa en ny spis men jag kan inte förstå om jag behöver köpa en 230 V eller 400 V baserat på vad jag har idag.

Har lagt bilder på uttagen. Bor i villa och har i dagsläget en induktionsspis.
I vårt proppskåp står det 7-9 för spis.

• En smutsig vit Perilex vägguttag monterad på en fläckig vägg, ovanför ett mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Europeisk typ av stickpropp, vit, delvis oskarp, mot suddig bakgrund, elektricitetsdetaljer synliga.
    Skapa konto
  • Etikett med tekniska specifikationer, smutsig, delvis avskrapad, på en elektronisk enhets baksida.
    Skapa konto
  • Elanslutningar diagram för olika spänningar och faser på etikett, nedsmutsad metallisk yta ovanför.
    Skapa konto
Du har trefas med nolla. Dvs 230V mellan fas och nolla och 400V mellan faserna. Du kan köpa vilken spis du vill.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
tommib
På inkopplingsanvisningen på den gamla spisen samt att det står Elementspänning 230 V. Den skulle inte kunna fungera utan nolla.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Den befintliga anslutningskabeln har en Perlix-propp med fem stift så den bör gå bra att återanvända till en ny spis. Gamla rena 400 V spisar kunde ha en Perilexpropp med bara fyra stift då nollan saknades.

• Gilla
Ellen Lindewall
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
På inkopplingsanvisningen på den gamla spisen samt att det står Elementspänning 230 V. Den skulle inte kunna fungera utan nolla.
Tack!

J Josth skrev:
Den befintliga anslutningskabeln har en Perlix-propp med fem stift så den bör gå bra att återanvända till en ny spis. Gamla rena 400 V spisar kunde ha en Perilexpropp med bara fyra stift då nollan saknades.
Tack!

J Josth skrev:
Att alla stift finns betyder i sig ingenting. Det gör de på skruvade kontakter oavsett om nollan finns i uttaget eller inte.

• Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Att alla stift finns betyder i sig ingenting. Det gör de på skruvade kontakter oavsett om nollan finns i uttaget eller inte.
Undras varför du fortsätter att trolla i trådarna .
läser du innan så förstår du inte vad som står eller så söker du bara kontakt.
Det du skriver betyder ingenting då ditt svar relaterar inte till frågeställningen eller Josth förtydligande.

Du bör nog försöka att få ditt kontaktbehov tillgodosett på andra vis än i olika forum

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det du skriver betyder ingenting då ditt svar relaterar inte till frågeställningen eller Josth förtydligande.
Nej, för TS är det irrelevant. Tråden existerar dock inte enbart för TS skull!

Det kan vara väldigt relevant för någon annan som läser denna tråd och felaktigt får uppfattningen att bara för att en fullbestyckade stickpropp använt uttaget, är det en garanti för att uttaget är fullbestyckat. Det är inte fel att förtydliga att så behöver inte vara fallet.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, för TS är det irrelevant. Tråden existerar dock inte enbart för TS skull!

Det kan vara väldigt relevant för någon annan som läser denna tråd och felaktigt får uppfattningen att bara för att en fullbestyckade stickpropp använt uttaget, är det en garanti för att uttaget är fullbestyckat. Det är inte fel att förtydliga att så behöver inte vara fallet.
då läser folk osedvanligt dåligt och har usel läsförståelse
Då Josth skriver att kontakten går att återanvända och inget annat men lowlife översvämmar ju detta forum...

electroluxaren skrev:
då läser folk osedvanligt dåligt och har usel läsförståelse
Det händer nog... I fall som dessa tycker jag inte det är fel att vara övertydlig.

electroluxaren skrev:
lowlife översvämmar ju detta forum...
Nu tycker jag du är lite hård. Att de flesta "vanliga konsumenter" inte inser de möjliga konsekvenserna av att ansluta en modern spis till ett nollelöst perilexuttag tycker jag inte är konstigt.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Det händer nog... I fall som dessa tycker jag inte det är fel att vara övertydlig.

Nu tycker jag du är lite hård. Att de flesta "vanliga konsumenter" inte inser de möjliga konsekvenserna av att ansluta en modern spis till ett nollelöst perilexuttag tycker jag inte är konstigt.
men många frågar ju ändå här och ännu fler läser
och detta forum översvämmas med dessa frågor att då ytterligare trycka ut detta känns som en social avvikelse.

electroluxaren skrev:
att då ytterligare trycka ut detta känns som en social avvikelse.
Kan så vara. Men har vi inte alla våra egenheter? 😳😉

E
Sluta klaga på Daniel 9.

Hen är en av få seriösa här inne!

• Haha
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.