Vad är fördelarna (eller nackdelarna) med Adax Neo i Wi-Fi variant i förhållande till dem utan Wi-Fi?

Ska ha till fritidshus med luftvärmepump (luft-luft) som grundvärme men behöver radiatorer i sovrum. Också radiatorvärme när vi är på plats eftersom pumpen virvlar upp allergener.
 
Finessen är att du kan fjärrstyra dem så du kan sätta på värmen, eller höja temperaturen innan du åker dit. Du kan även få ut förbrukningsstatistik.

Detta förutsätter givetvis att du har någon form av internetuppkoppling till stugan. Vi kör med mobil bredbandsrouter, fungerar skapligt.
 
  • Gilla
48:an
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Finessen är att du kan fjärrstyra dem så du kan sätta på värmen, eller höja temperaturen innan du åker dit. Du kan även få ut förbrukningsstatistik.

Detta förutsätter givetvis att du har någon form av internetuppkoppling till stugan. Vi kör med mobil bredbandsrouter, fungerar skapligt.
Just ja. Good reminder.
 
Det finns även möjlighet att sätta schema, tror inte det går på modellerna utan wifi.

/Höghus
 
  • Gilla
48:an
  • Laddar…
D dartan skrev:
Om du ska ha dem ansluten med vanligt stickpropp så kan du köra modellen utan wifi och koppla valfri lösning till uttaget för on/off, tex Ikea Trådfri ( [länk] ).
Jag har så på mina element då jag kör Smartthings för termostater, element, llvp och sensorer.
Jo ett till bra exempel på en Zigbeelösning från en av de stora...
 
B
Verkar ju vara rätt liten prisskillnad för wifi. Klart man kan spara en liten slant på att aktivt styra, men elementen borde inte behöva användas så mycket.

Jag tror du tjänar mer på att ha wifi på luftvärmepumpen, eftersom det är den som borde stå för lejonparten av all elförbrukning.
 
Varför inte skaffa med wifi om man ändå köper nytt? Man måste ju inte använda det men möjligheten finns. En grej som jag råkar ut för är att elementen (Adax) tappar kontakten med omvärlden efter en tid (när man inte är på plats i stugan) Startar man om routern funkar det igen så någon slags automatisk omstart skulle behövas. Frustrerande när man inte längre kan fjärrstyra temperaturen. Inställt värde ligger dock kvar.
 
  • Gilla
il_duce
  • Laddar…
S
Jag har dessa med wifi.
De har fungerat bra, mycket trevligt att höja värmen i tid innan man kommer ut till stugan en helg på våren eller hösten. Låter som att det är något som skulle passa dig, om du inte vill köra luftvärmepumpen.

Några observationer:
Jag har inte haft problem med att de tappat kontakten. Däremot har temp-ändringen i appen inte alltid registrerats ordentligt, utan när jag tittar i appen igen efter att ha ändrat temperaturen kan inställningen ha hoppat tillbaka. Lite småstörigt.

Hemskt störigt att få igång wifi på elementen. Visade sig att lösenordet till wifi-nätet inte fick innehålla specialtecken som + eller !, vilket jag hade, för då kunde elementen inte koppla upp sig...hej moderna värld.

Angående förbrukning, hade jag sommaren 2022 ett mycket skumt felvärde på förbrukningen som jag försökte få svar från Adax om varför det uppstod. De fördröjde svar och, som de antagligen hoppades på, orkade jag inte ligga på. Men siffrorna kan alltså ibland vara opålitliga.
https://www.byggahus.se/forum/threads/adax-wifi-foerbrukning.470423/post-4945324

Hoppas det är till hjälp.
 
P paralun skrev:
All utveckling går ju mot Zigbee lösningar och Matter/Thread bland de stora tillverkarna. Jag skulle avvakta.

Exempel
[länk]
Det är Matter (Som inte är en egen platt form på något sätt utan snarare en allians för kompatibilitet) som är det som kommer gälla. Zigbee är ju med i den alliansen, så zigbee bör stödjas i stor utsträckning. Gäller dock även med smart wifi enheter som stödjer Tuya. Så hade jag köpt idag hade jag fokuserat på dessa två standarder. Även Wiser som börjar bli poppis skall stödja Matter. Kan inte få fram om Adax stödjer det. Dock stödjer de vanliga plattformar som Google home etc. Att avvakta för att det kommer något längre fram kanske inte är möjligt om behov av radiator är nu kan ju vara svårt. Med tanke på TS i sin grundfråga inte ens visste varför man skall ha WiFi så får man väl dra slutsatsen att det inte planeras en full smarta hem integration här.

Om TS har tillgång till Fritidshus så är dock uppkopplade enheter ett riktigt bra råd. Blir lättare att reglera ner temperatur ordentligt, om man vet att man kan värma upp inför besök mm. Sen om man får reglera värmepump och element med olika appar så är det nog acceptabelt för de flesta.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Varför inte skaffa med wifi om man ändå köper nytt? Man måste ju inte använda det men möjligheten finns. En grej som jag råkar ut för är att elementen (Adax) tappar kontakten med omvärlden efter en tid (när man inte är på plats i stugan) Startar man om routern funkar det igen så någon slags automatisk omstart skulle behövas. Frustrerande när man inte längre kan fjärrstyra temperaturen. Inställt värde ligger dock kvar.
Många routrar kan ställas in för automatisk omstart - exempelvis varje natt.
 
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Många routrar kan ställas in för automatisk omstart - exempelvis varje natt.
Tack för tipset. Jag får kolla om jag har den möjligheten. Jag köpte en begagnad lite äldre så det kanske inte går. D-link DWR-921. En timer kanske fixar det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.