Min gräsmatta skulle behöva bli lite jämnare. Jag tänkte därför få ut lite toppdress på den i form av sand/grus. Hur mycket kan jag lägga, utan att ta död på gräset inunder? Vad för redskap är lämpligt för att kunna jämna av med? Jag har via engelska siter hittat något som kallas "true lute", http://www.lawnsmith.co.uk/novice/soil-lawn-top-dressing/lawn-top-dressing-procedure, men det verkar som om detta redskap inte finns i Sverige (?). Vad kan man ta istället?
 
Piasavakvast
 
Jag vet inte, men det känns som om piasavakvasten kan ge lite varierande resultat? Eller?
 
Jag kör med asfaltsraka från lantmännen, funkar kanon.
 
OK, det låter som om asfaltsraka skulle kunna vara något! Min andra fråga då, hur myket kan man lägga, utan att kväva gräset? Mm-er, elle rcm-er?
 
Grannen sa att han tog en lastpall och drog efter gräsklipparen när han anla sin gräsmatta och ville ha den jämn...
 
En lastpall skulle jag också tagit om jag inte redan hade haft gräs. Men det kanske funkar lika bra att dra lastpallen över befintligt gräs?
 
Armeringsnät funkar bra - bättre än en lastpall. Ialla fall vid nyanläggning av gräsmatta (vet av egen erfarenhet).
 
Är ni inte på fel spår nu, TS ska toppdressa en befintlig gräsmatta och inte anlägga en ny, där förvisso lastpall och trädgårdsklippare är en fantastiskt bra combo.
 
Grop skrev:
OK, det låter som om asfaltsraka skulle kunna vara något! Min andra fråga då, hur myket kan man lägga, utan att kväva gräset? Mm-er, elle rcm-er?
Vanlig plastkratta funkar nog också. En kvast blir fylld med jord väldigt fort tycker jag.

Sidan du länkade till sa ju att 3/4 av grässtråna ska vara synliga efteråt, så det blir typ någon centimeter högst och lite mer i groparna. Behövs det mer så får det bli nästa år, eller kanske redan i höst beroende på var du bor och hur vädret blir.
 
svartöra skrev:
Vanlig plastkratta funkar nog också. En kvast blir fylld med jord väldigt fort tycker jag.

Sidan du länkade till sa ju att 3/4 av grässtråna ska vara synliga efteråt, så det blir typ någon centimeter högst och lite mer i groparna. Behövs det mer så får det bli nästa år, eller kanske redan i höst beroende på var du bor och hur vädret blir.
Jord? Det var väl sand TS skulle dressa med.
1cm låter för mycket, bättre med några millimeter och bygga upp det över något år.
 
R
Redskapet TS var ute efter här är en Dressraka. Tyvärr inte ett redskap som finns billigt på närmaste varuhus. Bästa tipset är att köpa begagnat eller söka på ställen där man kan hyra från privatpersoner.

(Väcker tråden då den dyker upp vid google-sökningar)
 
Bra tips, men jag undrar om inte landhöjningen reda gjort jobbet åt TS.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.