Undrar oxå hur det går! Vi har haft kontakt med dem. Men, när man läser omdöme drsr man lite öronon åt sig[/QUOTE]
Anläggningen är klar och den funkar som det skall så långt jag kan se. Alla som har varit här och gjort något (uppsättare av skenor och panel, och även elektriker), har varit effektiva och duktiga, det är hur man skött hela proceduren jag opponerar mig emot, där man gett tidsprognoser som inte stämt det minsta, och det kan inte skyllas på världsläget, för jag beställde detta i slutet på juni förra året, och då visste SeSol redan från sin leverantör (Aprilice), att bland annat växelriktarna i storlekar från 10 kW och uppåt var mycket lång leveranstid på, denna information stod sedan i mars förra året på Aprilice:s hemsida, så löftet från SeSol att jag skulle få det inkopplat senast i början på oktober, anser jag att det var en lögn. Informationen om detta visste jag inte när jag beställde detta utan har tagit reda på detta när man började krångla med när min anläggning skulle bli färdig. Tyvärr tror jag man mörkat en hel del här för att tjäna så mycket pengar som möjligt, bland annat med att skjuta på det tills i år för att få 20 % på grönt avdrag istället för förra årets endast 15 % (SeSol skötte allt med den biten med sökande av bidrag).

Så för att summera detta ger jag för hela hanteringen en 2:a på en 5-gradig skala, men hade dom fixat det förra året så vore dom rätt nära en 5:a, i alla fall en stark 4:a. Man kunde från elektrikernas sida varit lite mera stöttande där jag som frågvis kund ville känna en större säkerhet inför detta. Dom svarade på mina frågor, men lät mig förstå att dom hade mycket att göra, och därmed stressade på mig som kund.
 
  • Gilla
Geninez
  • Laddar…
F Flitige Gunnar skrev:
Undrar oxå hur det går! Vi har haft kontakt med dem. Men, när man läser omdöme drsr man lite öronon åt sig
Anläggningen är klar och den funkar som det skall så långt jag kan se. Alla som har varit här och gjort något (uppsättare av skenor och panel, och även elektriker), har varit effektiva och duktiga, det är hur man skött hela proceduren jag opponerar mig emot, där man gett tidsprognoser som inte stämt det minsta, och det kan inte skyllas på världsläget, för jag beställde detta i slutet på juni förra året, och då visste SeSol redan från sin leverantör (Aprilice), att bland annat växelriktarna i storlekar från 10 kW och uppåt var mycket lång leveranstid på, denna information stod sedan i mars förra året på Aprilice:s hemsida, så löftet från SeSol att jag skulle få det inkopplat senast i början på oktober, anser jag att det var en lögn. Informationen om detta visste jag inte när jag beställde detta utan har tagit reda på detta när man började krångla med när min anläggning skulle bli färdig. Tyvärr tror jag man mörkat en hel del här för att tjäna så mycket pengar som möjligt, bland annat med att skjuta på det tills i år för att få 20 % på grönt avdrag istället för förra årets endast 15 % (SeSol skötte allt med den biten med sökande av bidrag).

Så för att summera detta ger jag för hela hanteringen en 2:a på en 5-gradig skala, men hade dom fixat det förra året så vore dom rätt nära en 5:a, i alla fall en stark 4:a. Man kunde från elektrikernas sida varit lite mera stöttande där jag som frågvis kund ville känna en större säkerhet inför detta. Dom svarade på mina frågor, men lät mig förstå att dom hade mycket att göra, och därmed stressade på mig som kund.[/QUOTE]
TACK snälla Du för svar!!
Blir fundersam då de LOVAR att få det klart inom 6 månader....och jag tänker oxå på leveranssvårigheter i dessa Putintider.
Oxå med att betala dem, innan leverans av el till EON är klar!. Vi ska sätta upp 99 paneler som ska leverera ca 41.000Kw !
Men...verkar vara en djungel...och svårt att veta vilka som är bäst..både vad gäller ,"löfte" om leverans, garanti och service!
Enligt Sesol själva, är de störst i sverige!!
 
G Geninez skrev:
Anläggningen är klar och den funkar som det skall så långt jag kan se. Alla som har varit här och gjort något (uppsättare av skenor och panel, och även elektriker), har varit effektiva och duktiga, det är hur man skött hela proceduren jag opponerar mig emot, där man gett tidsprognoser som inte stämt det minsta, och det kan inte skyllas på världsläget, för jag beställde detta i slutet på juni förra året, och då visste SeSol redan från sin leverantör (Aprilice), att bland annat växelriktarna i storlekar från 10 kW och uppåt var mycket lång leveranstid på, denna information stod sedan i mars förra året på Aprilice:s hemsida, så löftet från SeSol att jag skulle få det inkopplat senast i början på oktober, anser jag att det var en lögn. Informationen om detta visste jag inte när jag beställde detta utan har tagit reda på detta när man började krångla med när min anläggning skulle bli färdig. Tyvärr tror jag man mörkat en hel del här för att tjäna så mycket pengar som möjligt, bland annat med att skjuta på det tills i år för att få 20 % på grönt avdrag istället för förra årets endast 15 % (SeSol skötte allt med den biten med sökande av bidrag).

Så för att summera detta ger jag för hela hanteringen en 2:a på en 5-gradig skala, men hade dom fixat det förra året så vore dom rätt nära en 5:a, i alla fall en stark 4:a. Man kunde från elektrikernas sida varit lite mera stöttande där jag som frågvis kund ville känna en större säkerhet inför detta. Dom svarade på mina frågor, men lät mig förstå att dom hade mycket att göra, och därmed stressade på mig som kund.
TACK snälla Du för svar!!
Blir fundersam då de LOVAR att få det klart inom 6 månader....och jag tänker oxå på leveranssvårigheter i dessa Putintider.
Oxå med att betala dem, innan leverans av el till EON är klar!. Vi ska sätta upp 99 paneler som ska leverera ca 41.000Kw !
Men...verkar vara en djungel...och svårt att veta vilka som är bäst..både vad gäller ,"löfte" om leverans, garanti och service!
Enligt Sesol själva, är de störst i sverige!![/QUOTE]

Finns många som anser sig störst på solceller i sverige ;)
 
F Flitige Gunnar skrev:
Vad anses allmänt om sesol ?

Jag har valt SeSol då dom verkar ha bra material, och via en så kallad oberoende kunnig (Gustaf Haag), som kommit med mycket intressant, och det han har skrivit (vi har fått utskick från honom flera gånger i veckan om allt detta med el och solceller), har verkat vederhäftigt också, och han rekommenderade just SeSol i vårt geografiska område. Vi slog till på detta i Juli i år efter att ha fått en för våran del en mycket bra plan på hur upplägget skulle gå till, och utrustning skulle komma i slutet på september/början på oktober, och ett par veckor senare skulle installationen börja. I slutet på augusti så var det vissa ärenden som skulle fixas dels via kontoret, och även saker som skulle växlas med projektören, och då var det stört omöjligt att komma i kontakt med båda, och då började man fundera vad det är för företag man anlitat. Och nu den 27 sept kom en antydan om att detta kommer bli försenat, en vecka senare så kom det att just den panelen jag valt är rejält försenad, då jag fick att proceduren kommer "senareläggas med MINST 4-8 veckor", och då såg jag framför mig att tidigast kunde det ske i julledigheten, och där är det nog inte många som håller på, utan jag kunde tidigast förvänta mig något i mitten på januari, om ens då.

Jag ilsknade till för företaget har haft vetskap om pandemin och även kriget minst 4 månader innan jag skrev avtal med dom, så det godtog jag inte och skrev ett mail och menade på att i detta läge så ansåg jag det befogat med ekonomisk kompensation, och skulle inte detta ske, så ämnade jag ta detta till komsnumentinstanser, och försöka annullera avtalet.

Vad händer ?
2 dagar senare ringer en representant för företaget och säger att din panel har anlänt, vi kommer med detta imorgon ????!!!!

Blev ju glad, men senare började jag fundera i banor, är det bara ett sätt att blidka mig, kommer det inte bli nån installation förrän nästa år ändå ? Jag skall nu betala 70% av totalentrepenaden i och med leveransen, och om dom nu kursar så står jag med utrustning som jag i princip betalat nästan dubbelt upp för.

Vidare har dom varit småsnåla med att skicka PDF-filer på rätt så många sidor och nästan alla sidor är det stora färgbilder med på som mer eller mindre tömmer bläckpatronerna på skrivaren, och när man begär dessa (som självklart borde varit utskrivna och hemskickade, med en sådan här stor affär), så är man lätt motvillig, men jag stod på mig.

Jag vet alltså inte var jag har detta företag, och tittar man på trustpilot så inte är det några lysande recensioner, men det är förstås påfallande få recensioner, för ett så stort företag som SeSol ändå skall vara, och dom 4 av 5 recensioner har man inte valt att svara på, vilket jag sett att företag som ändå vill ha ett gott renommé faktiskt svarar sakligt på, och ibland till och med ser till att den som klagat blir nöjd, och så borde det ju vara.

Mina misstankar när jag är som mest pessimistisk är att man medvetet gett glädjekalkyler vad gäller tidsplanen för att ta åt sig så stor del av marknaden som möjligt. Misstänker att även denna Gustaf Haag är involverad i SeSol på något sätt. Även tankar åt att jag ändå får vänta på att installationen inte blir förrän nästa år, och allra värst att jag får solceller som jag får betala nästan dubbelt upp för då SeSol går i konkurs, eller kanske redan gjort det.

Jag hoppas att jag har fel och att jag får en grym solcellsanläggning som kommer göra att jag kan ge fingret åt Putin och hans nazi-anhang, han har hela tiden syftat på sig själv när han pratar om nazister, men det har blivit lite grodor som hoppat ur munnen på honom.
Köp inte solceller från SESOL!
Varning för detta företag. Jag fick ett (muntligt) löfte om installation under januari och solcellerna skulle levererats under december. Sedan hände ingenting och säljaren kunde inte nås. Leverans skedde under maj månad och projektet var fullproppat av problem och dålig kommunikation från Sesols sida. Kryddan på eländet var en faktura på överskridet Grönt Bidrag (jag köpte två anäggningar). Säljaren informerade mig inte om att så skulle ske utan hittade istället på en lösning som skulle säkerställa att fullt avdrag skulle kunna erhållas....visst var jag naiv, som inte kollade själv, men man tror ju att man kan lita på folk. Leveranstiden som utlovades var avgörande för mitt val av leverantör. När jag sedan krävde kompensation på några tusenlappar för utebliven elproduktion som följd av senare leverans än utlovat, så blev det avslag....fanns inget skriftligt löfte. Jag skulle kunna utveckla mitt missnöje med detta företag till en bok. Varning! Välj annan leverantör!
 
B Bakslugo skrev:
Köp inte solceller från SESOL!
Varning för detta företag. Jag fick ett (muntligt) löfte om installation under januari och solcellerna skulle levererats under december. Sedan hände ingenting och säljaren kunde inte nås. Leverans skedde under maj månad och projektet var fullproppat av problem och dålig kommunikation från Sesols sida. Kryddan på eländet var en faktura på överskridet Grönt Bidrag (jag köpte två anäggningar). Säljaren informerade mig inte om att så skulle ske utan hittade istället på en lösning som skulle säkerställa att fullt avdrag skulle kunna erhållas....visst var jag naiv, som inte kollade själv, men man tror ju att man kan lita på folk. Leveranstiden som utlovades var avgörande för mitt val av leverantör. När jag sedan krävde kompensation på några tusenlappar för utebliven elproduktion som följd av senare leverans än utlovat, så blev det avslag....fanns inget skriftligt löfte. Jag skulle kunna utveckla mitt missnöje med detta företag till en bok. Varning! Välj annan leverantör!
Det verkar som SESOL fortfarande kör med taktiken att binda upp så många kunder som möjligt, med löften dom inte kan hålla, och förmodligen så skickar Gustaf Haag fortfarande ut information i sken av att vara en oberoende informatör, (som ger i och för sig vederhäftig information om solceller och vad man bör tänka på vid inskaffande av en solcells-anläggning), men då jag endast fick ett förslag (SESOL) på enligt Gustafs rekomendation att vara ett ärligt företag med bra prylar, och detta fick ytterligare en jag känner, bara SESOL som rekomendation, så är jag rätt så säker på att han har ekonomisk vinning i att styra eventuella kunder mot SESOL. Detta är underligt att SESOL, om dom nu anser att mina antagande är fel, att dom då inte bemöter detta, för jag tror att dom förr eller senare får nys om negativa omdömen, så utgångsläget, är att dom vet med sig att köra fula trix, men håller bara tyst och hoppas att allt lägger sig på "dybottnen". För skulle dom bemöta detta, så skulle det förmodligen bli en icke försumbar skara som skulle indignerat skriva här och då har dom dålig publicitet med megafon-magnitud.
 
  • Gilla
Geninez
  • Laddar…
F Flitige Gunnar skrev:
Det verkar som SESOL fortfarande kör med taktiken att binda upp så många kunder som möjligt, med löften dom inte kan hålla, och förmodligen så skickar Gustaf Haag fortfarande ut information i sken av att vara en oberoende informatör, (som ger i och för sig vederhäftig information om solceller och vad man bör tänka på vid inskaffande av en solcells-anläggning), men då jag endast fick ett förslag (SESOL) på enligt Gustafs rekomendation att vara ett ärligt företag med bra prylar, och detta fick ytterligare en jag känner, bara SESOL som rekomendation, så är jag rätt så säker på att han har ekonomisk vinning i att styra eventuella kunder mot SESOL. Detta är underligt att SESOL, om dom nu anser att mina antagande är fel, att dom då inte bemöter detta, för jag tror att dom förr eller senare får nys om negativa omdömen, så utgångsläget, är att dom vet med sig att köra fula trix, men håller bara tyst och hoppas att allt lägger sig på "dybottnen". För skulle dom bemöta detta, så skulle det förmodligen bli en icke försumbar skara som skulle indignerat skriva här och då har dom dålig publicitet med megafon-magnitud.
Tack för inlägget! Fuck samma tanke, qtt gustaf Haag på ngt sätt är involverad i sesol! Bra info ftån honom, men som du skriver, märkligt att bara en solcellsfirma rekommenderas???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.