Hej!
Vi har ett enervent LTR-3 aggregat med en styrpanel där 4 olika fläktlägen / fläkthastigheter finns.
Vad är egentligen normal hastighet som man bör köra på ?
Det blir ju som sagt sämre ventilation desto lägre hastighet, men desto bättre återvinning o.s.v ...
Jag har försökt leta i manualen efter nåt "normal-läge", men inte hittat nå bra tips.
Hittills har jag kört på fläktläge 3, men funderar på om jag kan börja köra fläktläge 2 under vinterperioderna för att få högre återvinningsgrad !?
Vilka hastigheter kör ni andra med liknande aggregat ?

/V
 
Nu har jag inte samma aggregat men dock 4lägen på mitt kör 2normalt --3/4 sommartid med Xbortkopplad
Svinkallt stänger jag av allt .
 
Vilken fläkthastighet du skall ha bero på vilket luftflöde du skall ha i huset, och då självklart på hur stor huset är.
Se upp med att stänga av ventilationen helt när det är kallt ut, risk för kondens i kanalerna.
 
FrittDrag_II skrev:
Vilken fläkthastighet du skall ha bero på vilket luftflöde du skall ha i huset, och då självklart på hur stor huset är.
Se upp med att stänga av ventilationen helt när det är kallt ut, risk för kondens i kanalerna.
Jo, jag är medveten om att hastigheten bestäms av vilket flöde man önskar... men det är just detta jag inte har koll på, därför frågan.
Vi har ett 1-plans hus på 130kvm ....
Sen är det kanske viktigare att ventilera mera direkt efter byggnation då det är bra å få ut byggfukt etc etc....
Sen kanske man minska eller öka luftflödet i huset beroende på familj-storlek med mera.... samt även beroende på ytterklimat.
Vi är 2 vuxna och 2 småttingar i våran familj...
Jag ställde ner mitt aggregat från läge 3 till läge 2 igår ... får se om vi märker någon skillnad på luftkvaliten..

/V
 
_Valle_ skrev:
Jo, jag är medveten om att hastigheten bestäms av vilket flöde man önskar... men det är just detta jag inte har koll på, därför frågan.
Vi har ett 1-plans hus på 130kvm ....
Sen är det kanske viktigare att ventilera mera direkt efter byggnation då det är bra å få ut byggfukt etc etc....
Sen kanske man minska eller öka luftflödet i huset beroende på familj-storlek med mera.... samt även beroende på ytterklimat.
Vi är 2 vuxna och 2 småttingar i våran familj...
Jag ställde ner mitt aggregat från läge 3 till läge 2 igår ... får se om vi märker någon skillnad på luftkvaliten..

/V
Minimikravet som boverket ställer är 0,35l/sek * m2. Så för dig blir det 0,35 * 130 = 45,5 l/s vilket omräknat är
164 m3/h.
Minsta rekommenderade luftflöde i toa, bad, dusch och kök är 10l/s.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.