P
Jag har nyligen beställt min första elbil och ska välja laddbox så den förhoppningsvis blir installerad i god tid.

Det finns alldeles för många boxar😬

Men en fundering som dök upp innanför pannan när man läser om alla smarta finesser på dessa glorifierade 3-fas uttag, är att man kanske går över ån för att hämta vatten. Eller i alla fall för att ladda bilen.

Så hur gör ni när ni laddar hemma?

Startar ni eller schemalägger laddning i bilen när ni parkerar?

Startar ni eller schemalägger laddning i bilens APP?

Stoppar ni bara in sladden och bilen börjar ladda tills den är full?

Startar ni eller schemalägger laddning på laddboxen?

Startar ni eller schemalägger laddning i laddboxens APP?

Har ni automatiskt schemalagd laddning via diverse smarta tjänster? (Vilka tjänster?)

Automagisk laddning via hemautomation? (Vilka boxar och smartahemsystem funkar bra ihop?)


T.ex. om man låter bilens mjukvara planera laddningen så skulle man ju rent krasst inte ens behöva laddboxen utan en kabel med 3-fas handske i ena ändan och typ2 kontakt i den andra ska ju gå lika bra.

Så hur gör du 🫵?
 
Jag kör med tibber och easee box (den som fick försäljningsstopp). Fördelen med att köra laddningen genom Tibber är att man har varierande timpris och laddar när det är som billigast. Bilens app, laddarens app, bilen osv. vet inte vad timpriset är. Så kostar elen 20 öre/kwh laddar man från tomt till fullt batteri för typ 12kr. Kanske finns laddar-appar som håller koll på vad elen kostar också?

Så har man fast elpris kan man köra med vad som helst. Men blir ju dyrare , t.ex. 120kr för full laddning om man betalar 2kr/kwh.
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Jag börjar med att kolla laddstatus i bilen och fundera över kommande behov sen kollar jag timpriserna i en app och bestämmer laddningen utifrån det.
När det är dags att ladda så antingen programmerar jag i bilen eller stoppar i och laddar direkt.

Laddboxens placering gör att jag undviker att stå parkerad på laddplatsen, så när jag laddar så laddar jag hellre fullt än jagar ören.

Hur du ska ladda beror väldigt mycket på vilket behov som finns och vilken kemi du har i batteriet.
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Bilen (Passat GTE -17) har så man kan ställa in avresningtid och lågtarifftid.
Så jag har ställt in ladda från klockan 00, och den laddar då fullt natten innan nästan avkörningstid och värmer kupén precis innan inställd avfärd.

90% av fallen är ju priset billigast då så jag har inte behövt jaga mer .
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Idealt är ju om bilen kan sköta schemaläggningen, ex har Greenly en sådan integration för flera märken. Då kan själva laddboxen ställas för att alltid ge ström om man ex vill värma bilen med nätel istället för batteri.
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Nu har jag bara en laddhybrid men jag laddar ju även den med box (Easee). Har en dynamisk lastbalanserare från Enegic som har integration mot Easee (och många andra). I Enegics app kan jag ställa in hur många timmar jag behöver ladda för att ladda fullt och när bilen är tillgänglig för laddning. Sen räknar den själv ut när det är mest lämpligt baserat på timpris och bilens tillgänglighet. Kan även ställa in att inte ladda över en viss kr/kWh.

Använder med andra ord inte bilen eller laddboxens app alls. Tycker enegics lösning är bra, ger även en indikation på den momentana förbrukningen i huset 👍
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Ställer in landgränsen i bilen eller bilens app utifrån behovet nästa dag, sedan inställt att laddningen alltid börjar kl 24:00. Vid den tiden är det oftast billigast el på dygnet. Orkar inte jaga några få ören per kWh utan vill ha det enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Jag har bara en hybrid men laddar en med nöje i ett schuko-uttag. Har ställt ner laddeffekt i bilen och styr uttaget via Shelly så det endast är på under natten när elen är billig och tidsspannet räcker gott och väl för att ladda fullt.

Inväntar svordomar och påhopp från laddboxar as vänner samt elektriker. Come get some!
 
  • Gilla
PsychoCheF och 2 till
  • Laddar…
Jag har (likt föregående inlägg av Hans G2) oxå en laddhybrid som jag glädjeligen laddar i ett schuko-uttag. In me kabeln när jag kommer hem och ur med den på morgonen när jag ska ge mig av.

Behöver inte vara mer komplicerat än så. Funkar kanon 😎
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Jag laddar inte särskilt ofta då en räcker mer än en vecka. Jag avvaktar billiga tider och passar på och för det mesta när solen samtidigt lyser. Om inte så oftast natten mellan lördag och söndag. Ingen schemaläggning utan jag går ut och pluggar i när det passar. Men så rymmer batteriet 64 kWh vilket för mig räcker bortåt 50 mil. Mindre på vintern förstås.
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Jag har normalt laddboxen inställd på lägsta ström vilket innebär 6A och 4 kW. Och så kopplar jag in den när batteriet behöver laddas. Jag har ingen timdebitering. Så det finns inte så mycket att spara på schemaläggning.
 
  • Gilla
it-snubben och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag har bara en hybrid men laddar en med nöje i ett schuko-uttag. Har ställt ner laddeffekt i bilen och styr uttaget via Shelly så det endast är på under natten när elen är billig och tidsspannet räcker gott och väl för att ladda fullt.

Inväntar svordomar och påhopp från laddboxar as vänner samt elektriker. Come get some!
Har ren elbil och laddar gladeligen i schuko. Pengarna jag inte slänger på den där magiska plastlådan på väggen täcker laddningen av bilen i flera år. Och laddningsstrategin lägger jag inte mer fritid på än att om det börjar bli lågt i batteriet sätter jag i sladden över natten.
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Kör med inställningen i Volvo On Call för hybriden och har hittills använt mig av Eco läget i Zaptecs app men ska gå över till OptiCharge via Enegic balanseraren.
Styr mao. båda på tid än så länge.
 
  • Gilla
PsychoCheF och 1 till
  • Laddar…
P
Tack allihopa. Intressant att läsa.
Den efterkloke skulle lagt in en omröstning, men det verkar man inte kunna göra i efterhand.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P PsychoCheF skrev:
Den efterkloke skulle lagt in en omröstning
Prova att be en moderator. Anmäl ditt eget inlägg (det första) och säg vad du vill att det ska stå.
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.