Lade i helgen 350 meter slang i sjön. Tyvärr blev det ett veck på den precis när vi började och rörmokarna fick därför komma och skarva slangen. Det gjordes genom att använda en slags mässingssak som de skruvade på slangen. Nu ligger skarven på sjöbotten.
Nu hörs röster om att man måste svetsa skarven för att det ska håll.

Vad göra? Hur ska det vara?
 
Om rörmokarn har gjort skarven så behöver du inte vara orolig.
 
så länge firman inte går i kk !
10 års garanti på hantverks jobb
 
Göran.W
Hej det ända sättet som är godkänt att skarva en kollektor slang är svetsa ihop slangen, händer det något när det är skarvat med mässing kan det bli dyrt.
En svetsad skarv håller bättre än en mässings skarv om den är rätt utförd dvs.
Brunns borrare har ofta utrustning till att svetsa kollektor slangar men saknar oftas licens att göra det, sen är dom nog inte så sugna pa att göra det heller om dom inte får borra.
Men jag tror en mässingskarv håller så länge den ligger i sjön och den inte fryser, hade den legar i jord eller varit i ett borrhål hade det garanterat brustit med tiden.

Mvh Göran
 
Göran.W skrev:
Men jag tror en mässingskarv håller så länge den ligger i sjön och den inte fryser, hade den legar i jord eller varit i ett borrhål hade det garanterat brustit med tiden.

Mvh Göran
Nyfiken fråga. Varför håller den bättre i sjön?
 
Göran.W
Hej det har och göra med att kollektorslangen ändrar längt med 1mm meter och grad.
Tex har du 350meter och sänker temeraturen med 10grader krymper slangen hela 3,5 meter.
Såna rörese belastningar klarar inte en mässings skarv i längden.
Ligger slangen i en sjö så kan den i princip röra sig fritt så då belastas inte skarven något nämvärt så det borde funka.
Men en mässings skarv är inget jag rekomenderar oavsätt var den ligger, del är det olagligt sen har jag tagit licens på svetsning av geotermi systen och då lärde man sig en del om hål´lfasthet hos olika skarvar.

Mvh Göran
 
Intressanta aspekter. Det betyder alltså att skarven in i värmepumen är osäker. Den är av mässing, eventuellt samma fabrikat och konstruktion som den i sjön.
Jag skulle dock inte vara orolig. Jag har dragit åtskilliga Vatette-kopplingar, mässingsskarv mellan plastslang och kopparrör.
Men visst, svetsa är kanske bättre och billigare (om man har utrustningen).
PS
en krympning av 1/1000 blir 350 mm på 350 meter (antar att det var ett skrivfel)
DS
 
BAS skrev:
Det betyder alltså att skarven in i värmepumen är osäker.
Ja, om du grävt ner pumpen oxå! ;-)
 
Göran.W
Hej det blir 3.5 meter slangen krymper jag harde räknat på en temperatur sänkning p 10grade vid 1 grad blir det mycket riktigt 0,35 meter.
Det är skilnad på där slangen går in i pannan där kan den med röra sig fritt så ingen drag belastning ligger på mässings skarven.
I marken kan inte den r röra sig fritt hur som helst då kan man få ganska stora drag belastningar vid temperatur ändringar.
Personligen ttror jag en mässingskarv bör hålla även närgravd i backen, men händer det något kan det bli kostsamt för denaturerings medlet kan sabba vattnet i närliggand brunnar och det får den som lagt ner den bekosta iom det är ett brott mot miljö lagen.
Var ett fall i Stockholm det hände i en berg borrad brunn att en mässings skarv brast det kostade rörisen 500 000kr att få det sanerat och fixa nya vatten brunnar till 5 grannar.
Känns lite dumt att ta risken med en mässings skarv, men i detta fallet tror jag det inte är några problem för det blir inga stora temperatur skilnader i en sjö så då borde den hålla lika bra som en skarv på en vatten ledning där det med är relativt konstant temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.