Hej hej

I planen för det område vi fått tomt i, står det följande:
"Bostadsbyggnad ska placeras 4 m från gata. Bostadsbyggnaden ska placeras minst 4 m från angränsande fastighet. Komplementbyggnad placeras minst 1 m från angränsande fastighet och minst 6 m från gata. Vind får ej inredas."

Det står inget om vare sig takvinkel, det finns inget förbud mot fönster i gavelspetsarna eller mot trappa. Enligt de säljare vi pratat med är det i stort sett lugnt att bygga 1½-plan, trots planen, bara vi inte har med inredd vind i bygglovsansökan. "Ingen kommer att kolla vad ni gör på vinden sedan". Planen verkar avsiktligt öppen.

Vad ska vi göra? Vågar vi bygga 1½-plan?
 
Hur säker är säljaren på att kommunen aldrig kommer ut och tittar??? Eftersom det inte är de som bygger så behöver ju inte de ta några risker. Vad står det mer i detaljplanen? Det kan/brukar finnas maximal hushöjd som hindrar möjligheten till 1 1/2-plans hus. Det kan bli mycket dyrt att chansa.
 
det brukar vara viktigast vad du anger i din plan på bygglovshandlingarna. skriv inte ut rum utan kalla det för kallvind, t ex. som jag förstår får du bygga vind, men inte ha den inredd. så planen bör inte visa sådant som gör att den ser inredd ut. det är iaf 99% säkert om inte mer att de inte kommer o kollar. det enda osäkra är om grannarna anmäler dig. men om de flesta gör så lär det ju inte hända. kommunerna har liksom inget intresse av att processa mot sina invånare. men om någon anmäler måste de göra en avvägning om vad som blir störst bekymmer.
 
Herre min skapare, så korkat!

Ibland undrar jag vad stadsarkitekter tar för droger innan de författar detaljplaner. Och hur de sedan får politikerna att godkänna det hela är en gåta. Den där detaljplanen uppmanar ju till att man skall fuska.

Kort sagt, så får ni en grannfejd där, så kan det bli rätt mycket anmälningar fram och tillbaka om vem som inrett sin vind, och inte. Den där skrivningen är en osäkerhet, den har lagligt stöd, och det är bäddat för en massa tjafs. Och det är inte så att man riskerar att få flytta en syrénhäck ett par meter, eller riva ett par kvadratmeter altan om det blir tjafs, utan vi pratar rätt mycket pengar om någon börjar bråka och vinner i domstolen.

Jag skulle inte chansa. Om planen går att överklaga, så skulle jag göra det, och jobba hårt mot politikerna att inse vad de har beslutat om.
 
jimata skrev:
Hur säker är säljaren på att kommunen aldrig kommer ut och tittar??? Eftersom det inte är de som bygger så behöver ju inte de ta några risker. Vad står det mer i detaljplanen? Det kan/brukar finnas maximal hushöjd som hindrar möjligheten till 1 1/2-plans hus. Det kan bli mycket dyrt att chansa.
Det står inget om max bygghöjd.
 
Jo, visst är det korkat. En teori är att eftersom planen måste godkännas av grannarna så skriver de att det endast får byggas 1-planshus i området, men utelämnar avsiktligt detaljer som takvinkel och max bygghöjd för att det ska se bra ut på papper. Sen är det upp till de som bygger att tolka och ta på sig ansvaret för ev "brott".

Vi hade inte tänkt att gå mot planen direkt utan att hoppas att den skrivs om efter sådär fem år. Under tiden använder vi vinden som förråd/klädkammare. Om den inte skrivs om så har vi iaf fyra rum och kök på 110 m², räcker för oss. Vad sägs?
 
jimata skrev:
Hur säker är säljaren på att kommunen aldrig kommer ut och tittar??? Eftersom det inte är de som bygger så behöver ju inte de ta några risker. Vad står det mer i detaljplanen? Det kan/brukar finnas maximal hushöjd som hindrar möjligheten till 1 1/2-plans hus. Det kan bli mycket dyrt att chansa.
Det roliga här att det är kommunens egna folk som sagt så när säljaren ring och kollat. Vi har varit hos två olika husföretag, båda säger lika. Kommunen: "Vi kan väl inte åka ut och kolla vad folk gör på sin vind" *blink, blink*

Jag tycker det är konstigt att vi inte får bestämma själva vad vi gör på vinden. Hur påverkar det grannarna? Det behövs väl inte bygglov för det som görs inne i huset? Mycket skumt.
 
Glöm inte att det behövs bygglov om man väsentligt ska ändra användningen av ett utrymme. Om en vind ska bli bostadsutrymme tror jag att det behövs bygglov. Samma sak om man vill inreda ett våtutrymme på en vind.
 
larsg skrev:
Glöm inte att det behövs bygglov om man väsentligt ska ändra användningen av ett utrymme. Om en vind ska bli bostadsutrymme tror jag att det behövs bygglov. Samma sak om man vill inreda ett våtutrymme på en vind.
Japp!
Och där blir det ju stopp eftersom detaljplanen inte medger inredda vindar.



Min åsikt är att man skall bygga det som anges i detaljplanen, dvs en enplansvilla, inget annat.
 
det här är en vanlig typ av detaljplan. det skapar osäkerhet, men det är också en fördel att allt inte styrs till punkt och pricka. att skriva in värden är svårt i plan. att reglera för mycket skapar ofta avarter, eftersom folk ändå tenerar att tänja på begrepp för att inte behöva flytta om det t ex blir för litet.

jag skulle inte oroa mig.
 
Om ni tror att detaljplanen kan komma att ändras så kan ni ju bygga ett enplanshus med en väldigt rymlig vind, någon del av vinden kanske tom kan användas som "sovloft" utan problem. Att gå så långt som att inreda en hel ovanvåning inklusive våtutrymme hade inte jag vågat, då bor man i ett klockrent svartbygge och det räcker med ett telefonsamtal till kommunen från någon avundsjuk granne (som byggde enplans men ville ha 1,5-plan) så har ni ett stort problem!

Ett svartbygge omöjliggör ju i princip en försäljning: ska ni berätta att det fina 1,5-planshuset egentligen bara är enplans, eller ska ni låta bli att tala om det och hålla halva köpeskillingen i beredskap på ett konto för den stämning som kommer så småningom? Vid försäljning förutsätts det att man har bygglov, det ingår inte i köparens undersökningsplikt att ta reda på detta.
 
Rolemodel skrev:
Hej hej

I planen för det område vi fått tomt i, står det följande:
"Bostadsbyggnad ska placeras 4 m från gata. Bostadsbyggnaden ska placeras minst 4 m från angränsande fastighet. Komplementbyggnad placeras minst 1 m från angränsande fastighet och minst 6 m från gata. Vind får ej inredas."

Det står inget om vare sig takvinkel, det finns inget förbud mot fönster i gavelspetsarna eller mot trappa. Enligt de säljare vi pratat med är det i stort sett lugnt att bygga 1½-plan, trots planen, bara vi inte har med inredd vind i bygglovsansökan. "Ingen kommer att kolla vad ni gör på vinden sedan". Planen verkar avsiktligt öppen.

Vad ska vi göra? Vågar vi bygga 1½-plan?

bygg ett 2-plans hus ; )
 
tracker skrev:
bygg ett 2-plans hus ; )
Instämmer, ovanpå övervåningen en liten vind med 50cm takhöjd som ni garanterat inte vill inreda :).

Står det verkligen så korkat i planen eller har du hoppat över en del text? Måste ju vara en praoelev som skrivit den annars.
 
Hos oss åker personal från kommunen regelbundet ut och kollar läget i nybyggnadsområdena. Det var t ex så de upptäckte att grannen "av misstag" råkat schakta marken en meter högre än bygglovet tillät ... tur för honom att han inte hunnit gjuta.
 
Gammal tråd, jag vet...jag har sökt och hittat en tråd med intressant innehåll...

Jag tolkar texten som att komplementbyggnadens vind inte får inredas.

Hur blev det i verkligheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.