Hej! Jag bor i ett gammalt hus från tidigt 1900-tal och har hittat ett par gamla pardörrar som en gång suttit ut till punschverandan (idag är det öppet mellan hus och punschveranda vilket gör att det drar ganska mycket). Pardörrarna är ganska slitna men jag hade gärna försökt fixa till dem så de kan sättas på plats och bli vackra igen. Nu till mina frågor! Jag har ingen erfarenhet av renovering av dörrar (eller så mycket annat..) och undrar hur jag ska gå tillväga för att få dörrarna fina. Jag antar att jag ska slipa dörrarna, vad ska jag använda för verktyg? Ska dörrarna efter slipning oljas/lackas/något annat? Det saknas dessutom glas i dörrarna, är det något man kan sätta in själv eller bör jag ta hjälp där?
 
  • Ett slitet dörrbleck på en träkarm, färg flagnat, närbild, antydan till dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spegel reflekterar en träddörr; person delvis synlig till vänster; fönster och klädhängare syns i bakgrunden.
Superfina
K Kajsala234 skrev:
Hej! Jag bor i ett gammalt hus från tidigt 1900-tal och har hittat ett par gamla pardörrar som en gång suttit ut till punschverandan (idag är det öppet mellan hus och punschveranda vilket gör att det drar ganska mycket). Pardörrarna är ganska slitna men jag hade gärna försökt fixa till dem så de kan sättas på plats och bli vackra igen. Nu till mina frågor! Jag har ingen erfarenhet av renovering av dörrar (eller så mycket annat..) och undrar hur jag ska gå tillväga för att få dörrarna fina. Jag antar att jag ska slipa dörrarna, vad ska jag använda för verktyg? Ska dörrarna efter slipning oljas/lackas/något annat? Det saknas dessutom glas i dörrarna, är det något man kan sätta in själv eller bör jag ta hjälp där?
Superfina dörrar! Virkeskvaliteten var ofta väldigt hög förr och ser så ut även i ditt fall, så grattis till fyndet. Eftersom dörrarna sitter skyddat från väder och vind är det ingen panik. Jag skulle måla med linoljefärg, alternativt behandla med linolja om du vill ha dem trärena. Är inga större konstigheter än att stryka ut färgen ordentligt, tunt och låta färgen torka ordentligt mellan strykningarna. Håll lite koll på luftfuktigheten där du målar bara. Är det väldigt fuktigt (som den här årstiden ibland innebär) kan det bli problem.

Börja med att tvätta dörrarna. Svamp och vatten med lite diskmedel fungerar fint. Slipa med lagom fint sandpapper, typ K180. En slipkloss underlättar på plana ytor. Stryk alla kvistar med shellack (för att motverka genomblödning). Sen kan du välja att glasa dörrarna själv eller lämna in dem. Det är långt ifrån dyrt att låta en glasmästare/fönsterhantverkare göra det, men vill du är det inga problem. Finns bra guider på youtube. Grundmåla första strykningen. Spackla ojämnheter med linoljespackek. Stryk nästa vända färg och avsluta med en tredje strykning. Njut av dina vackra dörrar.
 
  • Gilla
Gräsand
  • Laddar…
Gångjärn och andra beslag borstar du med stålborste för att få bort ytrost. Måla sen. I övrigt som föregående talare. Och håller med: Grattis

Du kan även använda ”moderna” färger, typ snickeri-/lackfärg. Torktider är då inget problem. Men är ju lite synd på så fina dörrar kan jag tycka.
 
T
Glöm inte att shellackera glasfalsen så att inte oljan i kittet sugs in i träet. Då kommer kittet (som du monterar glaset i) att torka ut och spricka.
 
K Kajsala234 skrev:
Hej! Jag bor i ett gammalt hus från tidigt 1900-tal och har hittat ett par gamla pardörrar som en gång suttit ut till punschverandan (idag är det öppet mellan hus och punschveranda vilket gör att det drar ganska mycket). Pardörrarna är ganska slitna men jag hade gärna försökt fixa till dem så de kan sättas på plats och bli vackra igen. Nu till mina frågor! Jag har ingen erfarenhet av renovering av dörrar (eller så mycket annat..) och undrar hur jag ska gå tillväga för att få dörrarna fina. Jag antar att jag ska slipa dörrarna, vad ska jag använda för verktyg? Ska dörrarna efter slipning oljas/lackas/något annat? Det saknas dessutom glas i dörrarna, är det något man kan sätta in själv eller bör jag ta hjälp där?
Mycket fina pardörrar.

Jag har lite amatörmässig erfarenhet av liknande jobb.

Om glasen saknas är det, för mig, ett riktigt stort problem. Det finns ”kulturglas” som är lätt att få tag i. Gissar att de flesta glasmästarna kan installera det.

Men det är ett 3 mm fejkat munblåst glas. Det är alldeles för ”livligt”.

Jag installerade ett sånt när jag kraschade en ruta på ca 60x120cm. Kollade flera byggnadsvårdsställen efter munblåst i den dimensionen och det var bara nekande svar. Så jag fick tag i det näst bästa. Konstlat glas. Men det blev inte bra tycker jag. Glaset är för livligt för att vara trovärdigt munblåst glas från 1900 +/- 20 år.

Att få tag i munblåst glas idag är det väl bara Gysinge som levererar. Han inte köpt glas från dem så jag vet inget egentligen.

Att hitta stora glas i byggbsdsvårdsdsbutiker verkar lönlöst.

Men kolla runt. Kanske nån säljer dörrar som har glas större än er ert så ni kan återanvända dessas glas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.