Behöver tips här.
Har ett litet badrum där dörren (bladet) är 620 mm och placerat så att man i princip går in i hörnet på handfatet.
Sett utifrån skulle dörren behöva flyttas 200 mm åt sidan. Då går man inte ”in” i handfatet.
Väggarna är av lättbetong så att kapa upp för en bredare dörr är inga konstigheter.
Kan flytta den 200 mm och byta till en bredare dörr.

Frågan är bara hur jag gör med den ytan som blir tom efter att jag flyttat den.
Regla upp och gipsa kommer inte bli bra tror jag i avseende rörelse och sprickbildning.
Överväger att sätta in glasblock eller byggaren karm och sätta i frostat glas/lexan.

Tänker jag fel?
Kom med tips!
 
  • Badrum med turkos kakel, duschhörna, vit toalett, grå matta, synlig genom öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med vitt handfat, svartvita golvplattor, och handtvål. Handduk hänger på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Om du flyttar/ändrar dörren bryter du ju tätskiktet och då måste hela badrummet göras om.
 
K Kirre2021 skrev:
Om du flyttar/ändrar dörren bryter du ju tätskiktet och då måste hela badrummet göras om.
Nej inte om jag flyttar den. Ytan dörren satt på innan , dvs till vänster om den blir det ju en öppning som jag avser sätta glasblock eller liknande. Dörrhålet fanns ju innan med och blir ju bara större. Tätskiktet runt om dörrhålet innan blir ju lika efter flytt av dörren. Runt om dörrhålet :)
 
K
D digg75 skrev:
Nej inte om jag flyttar den. Ytan den satt på innan , dvs till vänster om den blir det ju en öppning som jag avser sätta glasblock eller liknande. Lika mycket tätskikt som en dörr i sig.
Ok, ja då är det troligen bara uppviket mot nya tröskeln som kommer saknas och det känns ju inte som katastrof 😊
 
K Kirre2021 skrev:
Ok, ja då är det troligen bara uppviket mot nya tröskeln som kommer saknas och det känns ju inte som katastrof 😊
Finns inget uppvik. Klinkern är kapad rakt av i dörrhålet och en Aul-list möter tröskeln som är lägre än nivån på golvet.

Planen är en ny tröskel men som ligger över golvet och med en bra tätning mot klinkern.

Och ja… de som gjorde badrummet innan ska ha en handfull stryk.
Finns inte ett rätt här. Allt är fult och dåligt gjort.
Badrummet är inte mitt, fixar åt ex-frun.
Har själv jobbat med plattsättning och kräks när jag ser hur man gjort.
Tvivlar starkt på hela utförandet. Risken är att jag tar dit försäkringsbolaget.
 
  • Interiörbild med vit tröskel mellan klinker och trägolv, vit rund matta, robotdammsugare; skärmdump med websida "byggahus.se".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.