Hej alla kloka!

Ska jusst bygga badrum i kåken dock konstaterade jag att vi bara har 45x45mm reglar cc600 i ytterväggarna vilket är för klent enligt alla skivtillverkare jag hittat.
Det blir tokbökigt att byta ut dem mot 45x70 och extra bökigt att slänga in en extra 45x70 mellan dem och än mer bök att byta alla reglar runt fönstret.
Hur pass bra styvhet får man i väggen om man slänger på 20mm råspont? rent känslomässigt borde det inte bli lika styvt som kraven kräver men hoppas jag har fel :/
 
20 mm råspont hjälper inte mycket för att styva upp reglarna längs dess längd. Jag förslår att du tar det extra arbetet och reglar upp med 45x70.
 
Har du verkligen 45 reglar i ytterväggen? Verkar kallt. Det är inte grövre reglar innanför då?
 
Ett alternativ till är att du salar på de befintliga reglarna med virke. Skruvlimma då dit en bit som gör dem cirka 25 mm tjockare. Limmet är avgörande här, det tar upp skjuvkrafterna mellan de båda delarna och får dem att tillsammans fungera som en 45x70.

Edit: Just det ja, du skrev ju yttervägg. Fein har en poäng, ligger inte tvåtummarna i kors mot de bärande väggreglarna?
 
Sala på var en bra ide =) jag måste dock in med en till mitt emellan så där blir cc300 men den kan jag ju skära in i isoleringen och bara slita ut ca 5cm så hamnar jag på samma nivå som den påsalade.

Väggarna är moduler på 3.5m x vår pygmetakhöjd på 2.2m med en rätt kraftig ram men inga genomgående reglar vad jag kan hitta. 45x45 sitter även på utsidan och håller i ytterpanelen som är likadan som innerpanelen. där emellan 250mm! isolering så kallt blir det inte.

Huset är ett Laponia hus pinea 100 där stomen restes 86 men inget mer har skett sen dess tills vi köpte det för ett år sen.

tackar för tippset =)
 
Så du menar att du har cc60 stående 45-reglar, sedan 250 mm av ingenting utöver isolering och sedan cc60 stående 45-reglar igen? Låter som en märklig konstruktion av en bärande vägg.
 
  • Gilla
Denan353
  • Laddar…
När ni ändå diskuterar reglar och hållfasthet. Spelar det någon roll hur reglarna är vända då de sitter i väggen? Jag har vägg av det mer normala 45*70 och cc60 men på vissa ställen var de vända med 70 sidan in mot rummet. Spelar det någon roll?
 
Är det lösa 45-reglar i två lager? Det är inte lättreglar, med två 45-reglar med en board-skiva emellan. De är ju nästan lika böjstyva som massiva reglar.
 
Det mesta med detta hus e rätt märkligt.. och inte har jag fått nån som helst respons från laponiahus på de frågor jag ställt :/

Men visst va det som anersmc säger lättreglar.. de torde väll anses som fullt dugliga i styvhet? Det va bara den enda som jag kraftsade fram i gårkväll som inte var sån utan bara en kortling för fönstret.

Fins det nån våtrumsskiva som är godkänd för 600cc? så jag slipper förstärka nått alls =)
 
Jag har för mig att LUX skivan som är 2 cm tjocka är godkända för 600 cc. annars tror jag det fungerar att sätt K-plyfa 12mm och sedan Lux-skivan som är 12 mm tjock. jag vet egentligen inte vad jag pratar om, men jag har för mig att det var två alternativ vi blev föreslagna. (så kolla med någon annan om du är intresserad av mina två förslag...

det slutade med att jag reglade om tätare och med tjockare reglar. för mig spelade det inte så stor roll, det var lite extra jobb, men inget annat.
 
Nej, plyfa eller andra träskivor är inte längre tillåtna i badrumsväggar.

Sulan, ja det spelar roll. En 45x70 vänd på flatan är inte så väldigt mycket böjstyvare än en 45x45.
 
Okej.

Jon: Om den regeln som är felvänd sitter inne i hörnet med cc 38 cm till nästa regel. Är det okej om jag ska använda en lösning såm är godkännd för cc60? Tilläggas kan att regeln är delad och går mellan tre horisontella reglar som fortsätter till "huvudregeln" 20 cm längre bort för cc60 i den "stora" ytterväggen. Jag skulle ju kunna skruva skivorna lite extra i de horisontella reglarna men det kanske inte hjälper böjstyvheten böjstyvheten speciellt mycket. Vad sägs är denna lösning okej för cc38...
 
Det låter som att det är helt okej. Den är ju avväxlad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.