Här ser man gipsningen ovanför takfönstret där jag har isolerat lite mindre för att man inte ska känna att taket anfaller när man kommer upp på ovanvåningen, speciellt för den delen av befolkningen som är lite längre.
PICT4107_takfönstergips_40%.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då går vi in i ett av de små rummen som för övrigt är exakt lika stora för att undvika bråk i framtiden ;).
I rummets vänstra hörn har jag fält in en liten hylla som ska fungera som ersättare till sängbord vid sängen. Detta rum är grovspacklat en gång.
PICT4096_fönstervägg_40%.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och här är ett av gavelrummen sätt från andra sidan mot dörren (lite klurigt att få bra bilder i dessa rum).
PICT4118_dörrvägg_40%.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ovanför vart fönsterparti i gavlarna har jag valt att sätta in friskluftsventiler istället för att ha det integrerat i fönstren. Tack vare att vi har ett frånluftssystem i huset så blir det bra sug i dessa ventiler.
PICT4103_friskluftsventil_40%.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I skarven mellan vägg och fönstersmyg har jag valt att spackla in en hörnprofil för att få ett lite tåligare hörn samt för att få en skarpare övergång. Ska sätta profiler runt båda fönsterna samt runt takfönstret efterhand som jag kommer så långt. På denna bild har jag bara spacklat på väggen runt kanten men ska spackla i smygen som nästa steg.
PICT4104_Hörnprofil_40%.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och här kommer den sista bilden för denna gång som är en inzoomning av hörnprofilen runt fönstret.
PICT4105_Hörnprofil_zoom_40%.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hej
har följ din övervåning ett tag.
vi håller själva på att inreda en kall vind, ganska likt din fast lite högre i tak men smalare,
kommer i håg någon ritning du gjort , där det var en lite toa med kommer du fullföja den den planen?
vi har ett bekymmer med placering av vår då det kommer att kännas som man slår huvet i sne taket då man kommer in genom dörren, vi e visserligen inte så långa själva men den bör ju även funka för andra.
ha det
 
concreate skrev:
hej
har följ din övervåning ett tag.
vi håller själva på att inreda en kall vind, ganska likt din fast lite högre i tak men smalare,
kommer i håg någon ritning du gjort , där det var en lite toa med kommer du fullföja den den planen?
vi har ett bekymmer med placering av vår då det kommer att kännas som man slår huvet i sne taket då man kommer in genom dörren, vi e visserligen inte så långa själva men den bör ju även funka för andra.
ha det
Nej som det ser ut i våra nuvarande planer har vi inte tänkt att bygga toalett på ovanvåningen. En av anledning är precis som ni har kommit fram till, att för att toaletten ska fungera så kommer den att ta relativt stor plats och begränsa en hel del. I vårt fall har vi en toalett precis nedanför trappan på bottenvåningen så vi tror att det kommer att fungera.
Vi kommer att förbereda för framtida uppdragning av vatten och tillkoppling av avlopp i fall vi ändrar oss.
 
Hej!
Ser riktigt fint ut. Vi funderar på samma sak med att göra ett loft på vår vind. Detta blir dock lite mindre cirka 24 kvm.
Jag håller på att jaga hantverkare till detta och då undrar jag lite hur mycket ditt projekt kostat rent materialmässigt och hur stor yta du har?

Tack på förhand
Andreas
 
undrar oxå vad det skulle kosta på ett ung att leja bort arbetet till en snickerifirma (i göteborgsområdet). Vi vill inte ha toa el badrum utan ett sovrum o ett allrum. Någon som kan ge ett hum?? 4 takfönster behövs, ingen takkupa. Någon??
 
AndreasH skrev:
Hej!
Ser riktigt fint ut. Vi funderar på samma sak med att göra ett loft på vår vind. Detta blir dock lite mindre cirka 24 kvm.
Jag håller på att jaga hantverkare till detta och då undrar jag lite hur mycket ditt projekt kostat rent materialmässigt och hur stor yta du har?

Tack på förhand
Andreas
Hej,

Som det ser ut idag när allt är gipsat så ligger materialkostnaden på ~85 000: -, i denna kostnad ligger det med lösullsisoleringen där det har ingått arbetet med att spruta in isoleringen. Samma sak gäller för vår trappa att även här ingick monteringen av trappan.
Om man räknar på golvytan på vår blivande ovanvåning så blir det ungefär 65 kvadratmeter golvyta.
 
Hur går det NiclasR ? ..............är nyfiken på hur ditt projekt fortlöper....
 
Hej NiklasR

Tack för mycket bra information och bilder.

En detaljfråga: Hur monterade du avvattningsrännan ovanför takfönstret? Såg att du har underlagstak av board, och det kan vara lite klurigt vad jag förstår.

Är själv på gång att montera takfönster som fösta fas av mitt övervåningsprojekt.
 
Florida skrev:
Hur går det NiclasR ? ..............är nyfiken på hur ditt projekt fortlöper....
Jo den senaste tiden har jag fått gjort lite på vår ovanvåning igen. Det har varit mycket på jobb så det har inte blivit så mycket gjort sen i somras.

Så nu har jag spacklat och slipat och spacklat och slipat................puh.
Ja spacklingsmomentet är inte det roligaste direkt men nu i helgen har vi börjat sätta väv så genast blev det lite roligare igen.

Återkommer med lite bilder när jag får lite tid över.
 
Marcus S skrev:
Hej NiklasR

Tack för mycket bra information och bilder.

En detaljfråga: Hur monterade du avvattningsrännan ovanför takfönstret? Såg att du har underlagstak av board, och det kan vara lite klurigt vad jag förstår.

Är själv på gång att montera takfönster som fösta fas av mitt övervåningsprojekt.
Jag satte inte själv in vårt takfönster utan jag hade byggare till det.

Men det jag kommer ihåg var att dom fällde in en regel ovanför fönstret så jag undrar om dom inte fäste avvatningsrännan i den tillsammans med boarden. Kan det vara rimlig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.