Hade loss ett jordat uttag för ett tag sedan och upptäckte att jorden ej var kopplad till uttaget !? När en bekant senare kollade i elcentralen såg han att jorden ej var fastskruvad i skenan (eller ngt liknande). Det finns alltså en ledare från elcentralen till det jordade uttaget men ledaren är varken inkopplad i elcentralen eller i kontakten. Varför gör man på detta viset? Är det någon säkerhetsrisk att ha det på detta vis?
Huset är från 50 - talet och elen funkar som den ska. Min enda huvudvärk är att efter vad jag förstår så kunde jag lika väl ha ojordade uttag monterade och då kunde jag haft mina ojordade prylar inkopplade ( fast ännu bättre vore det ju om jorden varit kopplad) ...........
 
Mätte ni så att det var samma kabel både i centralen och Vägguttaget?

Koppla ni inte in jorden när ni ändå höll på?
 
Fairlane
Bra fråga, varför gör man så. Det är dessvärre svårt att hitta ett bra svar. Att dra fram jord till uttag kan jag förstå, men ansluts det inte så sätter man ett ojordat uttag och har bara förberett för att ansluta jord senare.

Tänker man positivt så är det förberett för jordning om man kan vara säker på att kabeln är korrekt hela vägen och alla uttag i rummet byts.

Har du jordfelsbrytare? Kanske någon tänkte jorda och jordfelsbrytaren löste konstant, men snacka om usel problemlösning isåfall.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Alla andra uttag i rummet, är de i ojordat utförande? Är det ett torrt rum typ vardagsrum eller kökshörna vid matbordet?

Är svaret ja på båda frågorna så är fel typ av uttag monterat på platsen. Det ska vara ett ojordat uttag.

Är svaret nej så ska du se till att skyddsjorden blir ansluten till uttaget, och alla andra uttag i rummet.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Mätte ni så att det var samma kabel både i centralen och Vägguttaget?

Koppla ni inte in jorden när ni ändå höll på?
Jo han mätte å kollade så att det var samma kabel. Men då det finns flera uttag kopplade till gruppen så valde vi av tidsbrist att inte koppla in ledaren (och också en aning fundersamma om det kunde finnas ngn anledning till att ledaren ej var inkopplad - "if it ain't broke don't fix it")
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alla andra uttag i rummet, är de i ojordat utförande? Är det ett torrt rum typ vardagsrum eller kökshörna vid matbordet?

Är svaret ja på båda frågorna så är fel typ av uttag monterat på platsen. Det ska vara ett ojordat uttag.

Är svaret nej så ska du se till att skyddsjorden blir ansluten till uttaget, och alla andra uttag i rummet.
Det gäller ett vardagsrum och alla de andra uttagen är också jordade (dock är skyddsjorden ej heller ansluten i dessa uttag). De jordade uttag som sitter där idag är inte de uttag som monterades när huset byggdes på 50-talet (de ser för nya ut).
 
Fairlane Fairlane skrev:
Bra fråga, varför gör man så. Det är dessvärre svårt att hitta ett bra svar. Att dra fram jord till uttag kan jag förstå, men ansluts det inte så sätter man ett ojordat uttag och har bara förberett för att ansluta jord senare.

Tänker man positivt så är det förberett för jordning om man kan vara säker på att kabeln är korrekt hela vägen och alla uttag i rummet byts.

Har du jordfelsbrytare? Kanske någon tänkte jorda och jordfelsbrytaren löste konstant, men snacka om usel problemlösning isåfall.
De jordade uttagen som sitter där idag ser för nya ut för att ha suttit där från när huset byggdes, så jag antar att det suttit ojordade uttag när huset byggdes, så ja de kanske förberedde för en jordad framtid. Men jag är fortfarande lite förbryllad till att de inte la till några hundra-lappar (eller vad nu extrakostnaden skulle vara) och monterade dit jordade uttag. Vi har jordfelsbrytare idag men den har monterats dit sedan vi flyttade in.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om du nu har uttag i skyddsjordat utförande i hela rummet så är det naturligt att ta steget att ansluta skyddsjord till dem alla. Varför det inte gjordes beror kanske på okunskap.

Det går för övrigt inte att mäta ifall en skyddsledaren är densamma i två punkter. Det krävs inspektion först. Det bör dock inte vara några konstigheter i en bostad.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M mrPersson67 skrev:
De jordade uttagen som sitter där idag ser för nya ut för att ha suttit där från när huset byggdes, så jag antar att det suttit ojordade uttag när huset byggdes, så ja de kanske förberedde för en jordad framtid. Men jag är fortfarande lite förbryllad till att de inte la till några hundra-lappar (eller vad nu extrakostnaden skulle vara) och monterade dit jordade uttag. Vi har jordfelsbrytare idag men den har monterats dit sedan vi flyttade in.
Det har nog garanterat varit ojordade uttag på platsen innan.

Jag vet att man i nyare byggen kunde dra fram jord för atr förbereda jord, men 50-talet känns väldigt tveksamt. Kanske någon annan har koll på det, jag har det inte, bara känns tveksamt. Skulle det varit framdraget då så borde dessutom den ledaren vara röd (troligen) och inte gulgrön.

Jag kan inte riktigt förstå varför man drar fram en jordledning och sätter dit jordade uttag utan att ansluta det hela. Kanske förberedde man för en elektriker som inte kom eller som inte ville ta över, men det är spekulationer. För mig är det bara väldigt underligt.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.