4000 kr? 🙄
 
  • Haha
Hannuse
  • Laddar…
Homey Pro tror jag är den mest kompletta hub:en i dagsläget.
Klarar av att kommunicera med de flesta produkter och protokoll som finns idag, inklusive det "gamla" men användbara 433MHz.
Google Home är ingen "smart hub", det är mer en röstassitent, så om du tänker automatisera ditt hem går den bort, men du kan styra saker med rösten.
Så det är två helt olika saker, dom går inte ens att jämföra.
 
  • Gilla
  • Älska
Lovsångsledaren och 3 till
  • Laddar…
Google har lagt till en del nya funktioner i rutinerna. Förutom röststyrning, aktivering på soluppgång/nedgång finns möjlighet att trigga på när någon enhet går till eller från eller när något sensorvärde passerar en gräns.

Givetvis måste enheterna som ska styras ha en koppling till Google, då enheten inte innehåller några radioenheter för ex 433 eller Z-wave, enbart Wifi.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
4000 kr? 🙄
Två ordentliga utekvällar, så ser inte problemet 😅
 
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Google har lagt till en del nya funktioner i rutinerna. Förutom röststyrning, aktivering på soluppgång/nedgång finns möjlighet att trigga på när någon enhet går till eller från eller när något sensorvärde passerar en gräns.

Givetvis måste enheterna som ska styras ha en koppling till Google, då enheten inte innehåller några radioenheter för ex 433 eller Z-wave, enbart Wifi.
Precis, har själv löst en del automationer med detta som inkluderar ljud, ljus och Tv. Sen är GH inte så roligt att sätta upp saker i, det verkar Homey ha löst?
 
Hannuse Hannuse skrev:
Homey Pro tror jag är den mest kompletta hub:en i dagsläget.
Klarar av att kommunicera med de flesta produkter och protokoll som finns idag, inklusive det "gamla" men användbara 433MHz.
Google Home är ingen "smart hub", det är mer en röstassitent, så om du tänker automatisera ditt hem går den bort, men du kan styra saker med rösten.
Så det är två helt olika saker, dom går inte ens att jämföra.
Håller inte riktigt med, men det verkar som Homey verkligen har tagit användarperspektivet (och ytterligare) funktionalitet till en helt ny nivå. Vad använder du själv? Vill gärna få tips på nästa steg för egen del, tack!
 
D Diversify skrev:
Två ordentliga utekvällar, så ser inte problemet 😅
Jo nu är Homey Pro 2023 prissatt till 5000:-
Sen ska du då även ha en massa hårdvara som ska styras eller presentera.
Så det är nog fler utekvällar det kalaset kostar! Men känner man att man har pengarna över så är det ju inget problem.
 
Jag använder mig av Homey PRO och är så otroligt nöjd. Det mesta går in och bara fungerar.
Jag använder mig av Google Assistent för att kunna röststyra vissa flows osv som att starta luftvärmepump, fläkt, lampor eller för att spela upp meddelanden när något händer.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
D Diversify skrev:
Håller inte riktigt med, men det verkar som Homey verkligen har tagit användarperspektivet (och ytterligare) funktionalitet till en helt ny nivå. Vad använder du själv? Vill gärna få tips på nästa steg för egen del, tack!
Jag kör just nu med Futurehome.
Det blev så när min ena Tellstick Znet packade ihop, och jag kände att jag behöver något med bra stöd för Zwave, samtidigt som jag önskade en snyggare app (inte helt oviktigt för att få acceptans hemma).
Den gamla Homey hade utgått, och den nya hade inte kommit (för ett år sedan), så då blev valet Futurehome, även fast jag visste att den inte har stöd för det mycket användbara 433MHz protokollet.
Det är väldigt bra när det gäller att inhämta temperaturer från termometrar i till exempel kyl/frys, svårt att hitta Zwave alternativ där.
Och köper man Oregons termometerar (till deras väderstationer) så har dom en brutalt bra sändardel, jag har en 70 meter bort.
Nya Homey har ju 433MHz stöd, och det ser jag som en stor fördel, samtidigt som appen inte skäms för sig.

En fara jag ser med till exempel Futurehome är att det inte är någon månatlig avgift inblandad.
Risken finns att det går samma väg som Telldus, det vill säga rätt ner i graven.
När väl hårdvaran är köpt, så ska ju någon utveckla, buggfixa och ge support, och den delen får jag inte riktigt ihop när allting är "gratis"?

Men vi får se vad jag gör i framtiden, Home Assistant verkar ju mest kompatibelt med allt, men verkar också vara lite mer "pill".
Jag kommer nog att prova Homey Pro inom kort, och eftersom jag har ca 100 enheter i mitt system, allt från enkla pluggar till dörrlås och vattenavstängare, så är inte en hub för 5kkr hela världen i den totala systemkostnaden.
Men jag ger trots allt Futurehome en chans nu, den har potential.
Fast om min andra Tellstick går sönder, då står jag utan 433-stöd, och det kommer troligtvis att påskynda den processen.

Så går mina tankar just nu.
 
  • Gilla
Diversify
  • Laddar…
A
Har Homey pro 2023.
Den gör sitt jobb typ tända och släcka lampor, Har strömbrytare till mobil laddarna som jag startar, Homey stänger av automagiskt. Får notiser om vilka som låser upp ytterdörren och vem som låser dörren.

Betalar månads avgift på 11 kr (har för mig) Så får jag en backupp varje dygn.
 
David Wallin David Wallin skrev:
4000 kr? 🙄
4999:- till och med. 😉
Har en sedan den släpptes men har inte använt Google Home.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
E etompau skrev:
Google har lagt till en del nya funktioner i rutinerna. Förutom röststyrning, aktivering på soluppgång/nedgång finns möjlighet att trigga på när någon enhet går till eller från eller när något sensorvärde passerar en gräns.
Jag testade att låta Google slå på och av en lampa automatiskt om man slår på eller av en annan lampa. Funkade alldeles utmärkt - när jag hade appen igång, och inte alls annars. Så nä, riktigt dåliga erfarenheter där. ☹️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.