É
Jag ska koppla in kommunalt VA och i kontrollplanen är en punkt "Täthetskontroll av rörledningar". Jag antar att det då är inkommande vattnet som ska testas innan vattenmätare kopplas in och vattnet slås på.

Har ni tips på hur detta kan göras? Jag ska koppla en Pem 32 till Vatettes vattenmätarkonsol:
https://www.vatette.se/produkter/ovrigt/vattenmatarkonsol

Finns det några adaptrar eller annat man kan koppla på sig på mätaren och sen ta en kompressor med bilventisanslutning? Pumpa upp till 3 bar och se om trycket hålls?

Det finns kanske speciella godkända metoder men i kontrollplanen står det bara att entreprenören gör en provtryckning med luft eller vatten. Eftersom det är jag som gör allt inklusive grävning blir detta alltså mig själv, som sen sätter en signatur. Men för min egen skull vill jag ju se med enkel att det är det utan att överdriva mätmetoden.
 
  • Gilla
m1cke83
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Jag ska koppla in kommunalt VA och i kontrollplanen är en punkt "Täthetskontroll av rörledningar". Jag antar att det då är inkommande vattnet som ska testas innan vattenmätare kopplas in och vattnet slås på.

Har ni tips på hur detta kan göras? Jag ska koppla en Pem 32 till Vatettes vattenmätarkonsol:
[länk]

Finns det några adaptrar eller annat man kan koppla på sig på mätaren och sen ta en kompressor med bilventisanslutning? Pumpa upp till 3 bar och se om trycket hålls?

Det finns kanske speciella godkända metoder men i kontrollplanen står det bara att entreprenören gör en provtryckning med luft eller vatten. Eftersom det är jag som gör allt inklusive grävning blir detta alltså mig själv, som sen sätter en signatur. Men för min egen skull vill jag ju se med enkel att det är det utan att överdriva mätmetoden.
Du får bara använda något fjanttryck som 0.6 bar eller så om du använder luft.
 
É
H HenrikHuslöse skrev:
Du får bara använda något fjanttryck som 0.6 bar eller så om du använder luft.
Okej så vad menar du? Hur bör jag göra? Pumpa in vatten och köpa nån manometer?
 
É
mexitegel mexitegel skrev:
Du ska följa säkert vattens kontrollschema; [länk]

Trycktestar du med vatten är det 14,3 bar som gäller.
14,3 bar är inget jag kan åstadkomma. Men då borde jag kunna använda min kompressor och köra med 1,1 bar luft enligt "förenklad täthetskontroll"? Skulle kommunen kräva mer än så? I kontrollplanen står det inget om protokoll eller liknande men det står kontroll mot BBR 6:6. Vad kan det innebära?
 
É
É
É
Nu har jag bestämt mig för att trycktesta med vatten. 10 bar räcker för kommunen vilket känns bra för då slipper man trycka med 14 bar när slangen är klassad för 12… (tål säkert mer)

Men hur ansluter jag nu denna istället? Provtryckningspumen har 1/2” 15mm anslutning, hur ska man få denna till vattenmätarkonsolen som jag vill provtrycka från? Det är klämringskoppling för 22mm rör i utgången men gängan lan tydligen vara vad som helst enligt annan tråd här. Så hur brukar man göra?
 
É
Dåligt med info om detta så skriver hur jag gjorde om fler stackare ska göra likadant.
Gängorna som Vatette har är tydligen m28 (27,6mm yttergänga när jag mätte). Det finns en adapter kallad ”ÖVERGÅNGSNIPPEL M28X1,5XR15 fpl339” men det går knappt få tag i eller har lång leverans. Så jag gav upp adapter och använde helt enkelt klämringskopplingen och satte dit en rörstump jag hade hemma och sen en temporär klämringskoppling till med 1/2” (r15) gänga i andra ändan för provtryckningspumpen (backventilen borttagen).
Fyllde röret långsamt med en trädgårdsslang och anslöt sen pump.

VVS-installation med verktyg, rör och vattenuppvärmningssystem under arbete i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.