Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om han inte följer bygglovet får han inte godkänt och får ett rivningsföreläggande i värsta fall.

Han får bygga enligt bygglovet , förmodligen finns ingen detaljplan , eller ?
Jo men vet du om man brukar skriva ut mått? Här i Östersund verkar de inte så noga med nåt. Jag har redan skrivit och frågat hur mycket han får höja marken för det står ingenstans heller och fick till svar att de visste inte det. Det är bara några ungdomar som sitter på byggnadskontoret eller vad det heter.
Det är utanför detaljplan. Brukar man kunna bygga hur högt man vill?
 
A atomlab skrev:
Luktar bitter sur svartsjuka hela vägen till Nacka.

Låt bygglovshandläggaren sköta sitt jobb så sköter du ditt. Oavsett vad så kommer du inte kunna mäta höjden på huset.
Svartsjuk kan man inte vara på någons mark, men avundsjuk på hans pengar kan jag gärna erkänna att jag är. Han brukar ju bland annat snöröja åt vägföreningen i byn och för det fick han 60 000kr svart år 2018, när peaken nåddes. Det går bra när man tjänar svarta pengar! Då går det lägga undan så man kan bygga nytt hus på tomten. Ja, nu lär det ju inte vara hans enda svartjobb om man säger så.
 
Redigerat:
B btc999 skrev:
Du kan kika i detaljplanen, om det nu finns någon? Där står angiven maximal byggnadshöjd.
Hej. Nej, det finns ingen detaljplan för området. Det kanske finns någon områdesplan men den har nog inte ens ungdomarna på samhällsbyggnad hittat igen än.
Vet du om det är fri höjd utanför detaljplanelagt område?
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Det är bara två marksektioner. Du behöver titta på andra ritningar. Ring till kommunen och fråga annars!
Det finns nog inga andra ritningar. Jag har ju frågat kommunen efter ritningar, då fick jag samma sak igen som jag fick vid grannhörandet. Det är bara en massa text om att de ska smälta in i området, sen dessa fasadritningar som inte säger mig någonting. Men du har nog en poäng att man ska mäta i dem om man har originalet. Vad heter ritningarna jag ska efterfråga? Finns det något specifikt namn? Jag har redan mejlat kommunen om frågan, dvs hur högt får det bli har jag frågat. Och så frågade jag om det är enplanshus, för ser ut som 2plan för min del. Men nu är det ju semester så tar nog ett halvår innan man får svar.
 
D Drburr skrev:
Magkänslan säger att granne nr tre sträcker sig efter popcornskålen…
Granne nr 3, ska det vara den stackaren som bor bakom huset det? Den grannen som betalade 6,9 miljoner för ett gammalt sekelskifteshus med fin utsikt. Just nu sjönk väl värderingen på den bostaden till 3 miljoner. I jämförelse med den nya grannen i sekelskifteshuset kommer jag ju billigt undan för mitt fastighet har nog samma låga värde oavsett. Här är en bild som jag tog på platsen där huset är placerat. På jordbruksmark. Det är ju förbjudet att bygga på jordbruksmark egentligen. Det är min mark som grannen har som utsikt. Kanske kan bygga nåt riktigt fult där.
 
  • Solnedgång med gyllene ljus över äng och sjö, molnstrimmor på himmel, lugn natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lizbeth skrev:
Hej. Nej, det finns ingen detaljplan för området. Det kanske finns någon områdesplan men den har nog inte ens ungdomarna på samhällsbyggnad hittat igen än.
Vet du om det är fri höjd utanför detaljplanelagt område?
Ingen detaljplan betyder oftast fri höjd, storlek och markförändringar om man inte bygger för en grannes utsikt helt.

Om det roar dig kan du gräva vidare men du kommer ingenstans med detta tyvärr. Samma regler för alla.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L lizbeth skrev:
Jo men vet du om man brukar skriva ut mått? Här i Östersund verkar de inte så noga med nåt. Jag har redan skrivit och frågat hur mycket han får höja marken för det står ingenstans heller och fick till svar att de visste inte det. Det är bara några ungdomar som sitter på byggnadskontoret eller vad det heter.
Det är utanför detaljplan. Brukar man kunna bygga hur högt man vill?
Vad jag vet kräver nivåförändringar på mer än 50 cm marklov. Som någon påpekat bör måtten kunna tas från ritningarna om man har rätt ritning och de är skalenliga. Om skalan är 1:100 så motsvarar 1 cm på ritningen 1 m i verkligheten. Om kommunen krånglar så skriv till registrator för att begära ut allmänna handlingar men kolla vad ev avgifter är. Om du tycker avgifterna är för höga har du rätt att kostnadsfritt ta del av dem på plats hos kommunen och att fotografera av dem (kontrollera att skalstreck finns på ritningen eller lägg på en linjal och fotografera vinkelrät mot ritningen). Du behöver inte tala om vem du är (om kommun ska skicka något kan de förstås behöva en adress) och de får inte försöka ta reda på det eller fråga om varför (efterforskningsförbud). Krånglar kommunen kan du JO-anmäla kommunen, men det absurda är att om man JO-anmäler brott mot efterforskningförbudet måste man tala om vem man är, kanske kan man be någon vara ombud vid anmälan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L lizbeth skrev:
Hej. Nej, det finns ingen detaljplan för området. Det kanske finns någon områdesplan men den har nog inte ens ungdomarna på samhällsbyggnad hittat igen än.
Vet du om det är fri höjd utanför detaljplanelagt område?
I så fall brukar det inte vara så stora begräsningar utan "smälta in" kan vara det som är sagt - och det är ju tyvärr subjektivt.

"Förbjudet" att bygga på jordbruksmark är det väl inte. Man ka ninte hur som helst bygga en bostad. Dock kan man ju stycka av mark till bostad - är inte det gjort ?

Funderar, som några andra, vad din "vinkel" är ?
Är det så att huset kommer störa eller sänka värdet på din fastighet o mdet blir för högt/stort ?

Annars är det väl inget att orda om, kul om han har råd att bygga fint ?
f.ö. "60000 svart" är ju inga pengar i princip. Bara fönstren i det där huset kostar troligen mycket mer än så. Och på de uppdragen/summorna låter det mer som en lokal bonde som kör plogen lite extra...kan jag tycka är väl förunnat, även om vitt och riktiga kontrakt är bättre förstås.

Måtten borde du som sagt kunna mäta upp på ritningen. Att kontrollera dom med bygganden i sig kräver ju dock att du kan åka dit och mäta, vilket ju kan vara klurigt.
 
Hej igen.

Nu har jag läst svaren från kommunen så tänkte klistra in dem här för att hålla tråden uppdaterad.

"Byggnaden består av en våning med en byggnadshöjd om 4,5 meter och en nockhöjd om ca 5,8 meter. Efter platsbesöket kunde det konstateras att markutfyllnaden i sin nuvarande form inte följer bygglovet. Detta innebär att markutfyllnaden som den ser ut idag inte kommer att godkännas vid färdigställande utan behöver åtgärdas innan huset är klart för inflytt. Marken kommer behövas anpassas och släntas av."

Så min fråga är, kan man hyra en sån lasergrej så man kan mäta höjden? Jag tycker huset ser jättestort ut och 4,5 meter är väl inte ens 2 våningar. Sen hade jag ju rätt om att han inte följer bygglovet. Med 11 st svartbyggen på tomten har han en historia om att inte bry sig så mycket om bygglov. Just för det här bygget har han bygglov men är väl svårt att följa det förstår jag. bifogar bild på fasaden.
 
  • Arkitektoniska ritningar av sektioner för en byggnad, Villa Nilsson, med mått och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
I så fall brukar det inte vara så stora begräsningar utan "smälta in" kan vara det som är sagt - och det är ju tyvärr subjektivt.

"Förbjudet" att bygga på jordbruksmark är det väl inte. Man ka ninte hur som helst bygga en bostad. Dock kan man ju stycka av mark till bostad - är inte det gjort ?

Funderar, som några andra, vad din "vinkel" är ?
Är det så att huset kommer störa eller sänka värdet på din fastighet o mdet blir för högt/stort ?

Annars är det väl inget att orda om, kul om han har råd att bygga fint ?
f.ö. "60000 svart" är ju inga pengar i princip. Bara fönstren i det där huset kostar troligen mycket mer än så. Och på de uppdragen/summorna låter det mer som en lokal bonde som kör plogen lite extra...kan jag tycka är väl förunnat, även om vitt och riktiga kontrakt är bättre förstås.

Måtten borde du som sagt kunna mäta upp på ritningen. Att kontrollera dom med bygganden i sig kräver ju dock att du kan åka dit och mäta, vilket ju kan vara klurigt.
Här kommer svar på dina frågor: Min vinkel är att jag inte tycker om fula byggnader. Byn är en oskiftad by som har alla gårdar samlade på ett ställe, och inte utspritt som kan vara vanligt på andra ställen. Att då bygga ett gigantiskt hus ute i hagen där det inte finns hus tycker jag är opassande. Generellt är det förbud mot att bygga på jordbruksmark. Ska man bygga nytt tycker jag man ska bygga hus i samma byggnadsstil och storlek som andra bostadshus i området. Nej, det är ingen fastighet som är avstyckad, utan han bygger på befintlig jordbruksfastighet. Dessutom försvinner min möjlighet att gå där eftersom jag brukar passera den marken på väg till andra ställen i byn, som hembygdsgården och affären.
Han är ingen bonde utan säljer glasfönster som försäljare, så att du nämner fönster var ju ett sammanträffande.
 
Man äger ju inte utsikten heter det.
Hur du tycker att en kåk ska se ut, väger ju inte speciellt tungt vid överklagan på bygglov isv.
Lika att du brukar gå över marken, är ju ingen rättighet.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Man äger ju inte utsikten heter det.
Hur du tycker att en kåk ska se ut, väger ju inte speciellt tungt vid överklagan på bygglov isv.
Lika att du brukar gå över marken, är ju ingen rättighet.
Det finns ju ställen där de bygger fint. Exempelvis så åkte jag nedanför ån (på samma sida som kyrkan) i dala floda och där var det vackert.
Men här i den här sunkiga kommunen kan man få bygga precis som man vill. Ser egentligen fult ut överallt för det är ingen som bryr sig om att bevara gammal bebyggelse. Det är kanske mest Dalarna som bryr sig om att husen skall passa in och passa ihop. Det var nån som frågade varför jag bryr mig. Ja, detär ju trist om hela byn blir ett bostadsområde med 300 bostäder, eftersom man inte har rätt att gå på tomtmark. Jag bor på landet för jag gillar att röra mig i skog och mark. Det är slut med det nu.
 
L lizbeth skrev:
Det finns ju ställen där de bygger fint. Exempelvis så åkte jag nedanför ån (på samma sida som kyrkan) i dala floda och där var det vackert.
Men här i den här sunkiga kommunen kan man få bygga precis som man vill. Ser egentligen fult ut överallt för det är ingen som bryr sig om att bevara gammal bebyggelse. Det är kanske mest Dalarna som bryr sig om att husen skall passa in och passa ihop. Det var nån som frågade varför jag bryr mig. Ja, detär ju trist om hela byn blir ett bostadsområde med 300 bostäder, eftersom man inte har rätt att gå på tomtmark. Jag bor på landet för jag gillar att röra mig i skog och mark. Det är slut med det nu.
Ja det var ju tråkigt...
Men i praktiken: Om området inte är särskilt klassat så kan man bygga ganska fritt. finns det dessutom inte en detaljplan är det ännu friare.

Du kanske tycker något är fult som någon annan tycker är "modernt" och mycket "fräshare" än tråkiga gamla röda stugor (jag är dock med dig här, älskar små röda stugor i traditionella byar personligen, och gillar när man får moderna byggnader att passa in i formspråket, men det är bara en åsikt)

Om du inte äger marken så äger du ju inte heller utsikten, eller rätten att bestämma om det skall byggas eller inte...och vi blir ju fler i landet så mer och mer av det som en gång var lantligt och obebyggt, bebyggs...då får man i så fall flytta själv till ngt ställe som ännu så länge inte är bebyggt i samma grad tyvärr...
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
L lizbeth skrev:
Hej igen.

Nu har jag läst svaren från kommunen så tänkte klistra in dem här för att hålla tråden uppdaterad.

"Byggnaden består av en våning med en byggnadshöjd om 4,5 meter och en nockhöjd om ca 5,8 meter. Efter platsbesöket kunde det konstateras att markutfyllnaden i sin nuvarande form inte följer bygglovet. Detta innebär att markutfyllnaden som den ser ut idag inte kommer att godkännas vid färdigställande utan behöver åtgärdas innan huset är klart för inflytt. Marken kommer behövas anpassas och släntas av."

Så min fråga är, kan man hyra en sån lasergrej så man kan mäta höjden? Jag tycker huset ser jättestort ut och 4,5 meter är väl inte ens 2 våningar. Sen hade jag ju rätt om att han inte följer bygglovet. Med 11 st svartbyggen på tomten har han en historia om att inte bry sig så mycket om bygglov. Just för det här bygget har han bygglov men är väl svårt att följa det förstår jag. bifogar bild på fasaden.
L lizbeth skrev:
Hej igen.

Nu har jag läst svaren från kommunen så tänkte klistra in dem här för att hålla tråden uppdaterad.

"Byggnaden består av en våning med en byggnadshöjd om 4,5 meter och en nockhöjd om ca 5,8 meter. Efter platsbesöket kunde det konstateras att markutfyllnaden i sin nuvarande form inte följer bygglovet. Detta innebär att markutfyllnaden som den ser ut idag inte kommer att godkännas vid färdigställande utan behöver åtgärdas innan huset är klart för inflytt. Marken kommer behövas anpassas och släntas av."

Så min fråga är, kan man hyra en sån lasergrej så man kan mäta höjden? Jag tycker huset ser jättestort ut och 4,5 meter är väl inte ens 2 våningar. Sen hade jag ju rätt om att han inte följer bygglovet. Med 11 st svartbyggen på tomten har han en historia om att inte bry sig så mycket om bygglov. Just för det här bygget har han bygglov men är väl svårt att följa det förstår jag. bifogar bild på fasaden.
eftersom det inte finns någon höjdbegränsning i området kan det knappast hjälpa att du mäter taket? Kommunen kommer ändå kontrollmäta att mark och byggnadens höjd överensstämmer med bygglov.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
L lizbeth skrev:
Dessutom försvinner min möjlighet att gå där eftersom jag brukar passera den marken på väg till andra ställen i byn, som hembygdsgården och affären.
Mängden mark som blir hemfridszon runt ett hus är rätt begränsad. Nu vet ju inte vi andra hur det ser ut i stort, men exempelvis kommer inte hela den äng du visat bild på tidigare att bli otillgänglig. Man får iofs. inte gå på odlad mark heller, men det kanske finns etablerade stigar, vad vet jag.

Saker är hur som helst sällan svartvita. Den nya byggnadens folk behöver ju också röra sig i byn. Mer bebyggelse leder ju oftast till mer gator och vägar, inte färre, så även goda effekter kan uppstå ur helheten, oavsett vad du tycker om huset.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.