Jag har haft planer på att bygga en fristående bastu på tomten ett tag och läst väldigt många trådar om det här.
Tänkte dock skapa en egen tråd där jag kan fråga specifika saker samt om jag väl kommer igång dokumentera själva bygget.
Nu har jag inte så mycket erfarenhet av att bygga då jag inte ägt vare sig hus eller tomt så länge.
Men jag brukar få till byggen ganska okej efter att ha typ googlat massor och fått reda på vad fan råspont är :)

Så med tanke på stigande räntor osv så har jag funderat på att bygga en oisolerad bastu på ca 6 m2 (för att hålla mig inom friggebodsreglerna). En annan tanke är att bygga en längre byggnad på kanske 2,5x6m som attefallare och dela upp den i förråd och bastu.
Det jag lurar på är om man kan bygga den oisolerad i första hand för att kanske i ett senare skede isolera och sätta upp bastupanel osv. Vad skulle då vara viktigt att tänka på så man slippa problem när man väl ska isolera. Tanken just nu är ändå att golvet i bastun kommer vara "öppet" med några mm mellan plank för avrinning och ventilation.

Tar gärna emot idéer av alla slag samt tips hur ni skulle tänka mitt fall.
Ska man prioritera att isolera taket direkt för att inte få problem med skorsten senare exempelvis?
 
surris
Det blir svårt att få upp någon värme om den ska vara helt oisolerad? Men du kan alltid bygga upp stommen först och sen isolera.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Och bygg stommen med avstånd för reglar, etc, så det blir lätt att isolera med standardbredder, även om du väntar med att isolera.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det går att basta i ett tält, så inga problem att få upp värmen utan isolering.
Bara en fråga om effekt på kamin. Ved eller el?

Man kan med fördel använda timmerplank, 45mm.
Som ett stort lego, överlever dig med lätthet, behövs ingen isolering.
Taket hade jag struntat i att isolera (eftersom jag inte isolerar något annat)
Eller vad tänker du med skorstenen? Den blir ju ändå tvungen att vara isolerad genom tak/vägg.
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
surris
O [old rusty] skrev:
Det går att basta i ett tält, så inga problem att få upp värmen utan isolering.
Bara en fråga om effekt på kamin. Ved eller el?

Man kan med fördel använda timmerplank, 45mm.
Som ett stort lego, överlever dig med lätthet, behövs ingen isolering.
Taket hade jag struntat i att isolera (eftersom jag inte isolerar något annat)
Eller vad tänker du med skorstenen? Den blir ju ändå tvungen att vara isolerad genom tak/vägg.
Jo men blir en jädra effekt på den kaminen 😆 6m2 oisolerat och upp till 70-100 grader
 
surris surris skrev:
Jo men blir en jädra effekt på den kaminen 😆 6m2 oisolerat och upp till 70-100 grader
Fast vad ser du som oisolerat? tyg? 22mm trä? 45mm trä?
Har du bastun varm så länge att du får betydande värmetransport genom en trävägg så bastar du fel?

Har bastat i alla tre och det var inga monsterkaminer.
Hemma står en med oisolerat 22mm tak och 45mm plank som vägg. Blir utan problem varmt nog på en 30-45 minuter. Men då har jag ju vedkamin, är ju lite bättre flås i än en stackars elstånk..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det går att basta i ett tält, så inga problem att få upp värmen utan isolering.
Bara en fråga om effekt på kamin. Ved eller el?

Man kan med fördel använda timmerplank, 45mm.
Som ett stort lego, överlever dig med lätthet, behövs ingen isolering.
Taket hade jag struntat i att isolera (eftersom jag inte isolerar något annat)
Eller vad tänker du med skorstenen? Den blir ju ändå tvungen att vara isolerad genom tak/vägg.
Jag var inne på det ett tag att köra med timmerplank, men tyckte det var svårt att hitta just 45 mm. Dock vill jag inte få själva timmerutseendet.
Om det inte framgick så är tanken att man ska kunna basta i den fram tills jag väljer att isolera den och sätta bastupanel osv.
 
surris surris skrev:
Det blir svårt att få upp någon värme om den ska vara helt oisolerad? Men du kan alltid bygga upp stommen först och sen isolera.
Ja som sagt behövs det mer effekt såklart.. men varje bastutunna där ute är väl inte isolerad vad jag vet så nog funkar det väl alltid.
 
joary639 joary639 skrev:
Jag var inne på det ett tag att köra med timmerplank, men tyckte det var svårt att hitta just 45 mm. Dock vill jag inte få själva timmerutseendet.
Om det inte framgick så är tanken att man ska kunna basta i den fram tills jag väljer att isolera den och sätta bastupanel osv.
Hur bygger man en korrekt isolerad bastu?
Panel, luftspalt, vindpapp, reglar+isolering, alufolie/tätskikt, bastupanel?
Spontant känns det som isoleringen är en ganska liten kostnad.

Men du får väl bygga fram till tätskiktet i så fall ändå, och sen sätta något för att skydda vindpappen så du inte trillar in genom regnlarna och ut genom panelen när du bastar. Verkar lite jobbigt. :p

Jag förespråkar alltid oisolerade bastur..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag läser ofta i trådar här från folk som anser att man behöver isolera: ”-oj, då måste du ha tillgång till billig ved om du kör oisolerat.. Det måste gå åt mycket ved för att värma upp. Slöseri med energi. Billigt att slänga in lite isolering i väggen när man ändå bygger ” osv.

Min bastustuga på 5kvm är helt oisolerad 45mm timmer. Vededad med en inte särskilt stor Harvia kamin. Jag brukar kanske ladda totalt med 5-6 vedklabbar under ett tillfälle. Jag behöver inte mer än så för att få upp värmen samt för att basta ca en timme. Så nej, har man en kamin är tillräckligt stor så fungerar det hur bra som helst.

Sen om den svalnar av snabbt efter att jag går därifrån, det får den väl gärna göra, tänker jag. Det ska ju bara vara varmt när man bastar…

Hade jag byggt en ny bastu med lösvirke hade jag inte isolerat den pga risk för fukt och mögel. Däremot hade jag nog byggt både väggar och tak med inner och yttervägg. Det isolerar ju det med.
 
  • Gilla
fisgris8 och 5 till
  • Laddar…
D Davelino skrev:
Jag läser ofta i trådar här från folk som anser att man behöver isolera: ”-oj, då måste du ha tillgång till billig ved om du kör oisolerat.. Det måste gå åt mycket ved för att värma upp. Slöseri med energi. Billigt att slänga in lite isolering i väggen när man ändå bygger ” osv.

Min bastustuga på 5kvm är helt oisolerad 45mm timmer. Vededad med en inte särskilt stor Harvia kamin. Jag brukar kanske ladda totalt med 5-6 vedklabbar under ett tillfälle. Jag behöver inte mer än så för att få upp värmen samt för att basta ca en timme. Så nej, har man en kamin är tillräckligt stor så fungerar det hur bra som helst.

Sen om den svalnar av snabbt efter att jag går därifrån, det får den väl gärna göra, tänker jag. Det ska ju bara vara varmt när man bastar…

Hade jag byggt en ny bastu med lösvirke hade jag inte isolerat den pga risk för fukt och mögel. Däremot hade jag nog byggt både väggar och tak med inner och yttervägg. Det isolerar ju det med.
Jo det börjar luta åt att kanske hoppa över isoleringen helt. Men du menar att man kan bygga på samma sätt utom att just slänga i isolering? Nu skulle det vara en ganska blygsam besparing men du har poänger om fukt å mögel. Och just nu är ingen relax inplanerad, där tänker jag att man kanske skulle vilja isolera.
 
Risken för fukt och mögel är minimal med isolering. Men se till att göra utsidan mustät.
Bastun och väggarna torkar av eftervärmen när man badat, samt att du har ventiler för till/frånluft.
Men det finns olika teorier om hur bastu ska byggas och ventilation😉
I praktiken är det inte så känsligt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag tror man vinner en del på att isolera. Inte minst uppvärmningstid. Men då kanske i första hand isolera taket. Det ska jag själv göra vilket år som helst…
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror man vinner en del på att isolera. Inte minst uppvärmningstid. Men då kanske i första hand isolera taket. Det ska jag själv göra vilket år som helst…
Jag har svårt att se det med en vedeldad. Känn på utsidan när du värmer upp.
Är trät/taket varmt? Om inte så påverkas inte uppvärmningstiden.
 
Har någon förslag på ställe där man kan köpa spontade plank då?
Hittar på XL-bygg på 42x120 för 40,50 kr/m. Vilket jag trodde innan jag börja leta var dyrt.. men det kanske är där ikring man hamnar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.