Hej! Ännu en fråga angående bärande väggar. Vi har W takstolar. Vad jag förstår det som efter att ha varit uppe på vinden är att dessa väggar vi vill ta bort inte är bärande. Nere på bottenvåningen har vi en järnbalk som går genom hela huset. Visst kan vi ta bort dessa väggar? ☺️ ovanför är enbart krypvind som inte används till något.
 
  • Arkitektritning av ett hus med måttangivelser, rumsetiketter och anteckningar. Markeringar i violett över vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Normalt sett är inte innerväggarna direkt under en vind med W-takstolar bärande. Förutom bärande väggar finns det stabiliserande väggar som är till för att förhindra att ytterväggarna trycks utåt. I ditt fall skulle det kunna vara någon speciallösning eftersom ytterväggen är indragen där balkongen är, dvs. takstolarnas ytterkanter vilar inte på ytterväggen.

En sak som jag undrar över är hur hallen är tänkt att fungera när dess enda vägg försvinner. Men det är inget du behöver svara på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Normalt sett är inte innerväggarna direkt under en vind med W-takstolar bärande. Förutom bärande väggar finns det stabiliserande väggar som är till för att förhindra att ytterväggarna trycks utåt. I ditt fall skulle det kunna vara någon speciallösning eftersom ytterväggen är indragen där balkongen är, dvs. takstolarnas ytterkanter vilar inte på ytterväggen.

En sak som jag undrar över är hur hallen är tänkt att fungera när dess enda vägg försvinner. Men det är inget du behöver svara
Jag förstår. Det som blir kvar i det jag ringade in är murstocken. Sen tänker vi att antingen sparar vi 1-2 m vägg när man kommer in (detta är på baksidan och ovanvåningen (sutteräng). Eller så kapar vi av halva så vi får en liten avlastningsplats. Men eftersom det inte finns en balk som det finns där nere bör det inte vara några dimmor?😅😀
 
BirgitS
R Reb Joh skrev:
Men eftersom det inte finns en balk som det finns där nere bör det inte vara några dimmor?
Dimmor?
 
Problem ☺️ Inga dimmor=inga problem 🙂
 
BirgitS
Troligen inte när det gäller bärighet, men när det gäller stabilisering vet jag inte. Under förutsättning att det inte är gjort något speciellt med takstolarna vid balkongen. Säkrast är förstås att kontakta en byggkonstruktör.
 
Betyder dem svarta strecken något för support? Eller vad är det? 🙈
 
  • Arkitektonisk ritning av sektioner för en byggnad med mått och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild till
 
  • Teknisk ritning av struktur, sektion och detalj, möjligen för byggprojekt eller maskindelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
R Reb Joh skrev:
Betyder dem svarta strecken något för support? Eller vad är det? 🙈
Det betyder att en konstruktör har dimensionerat de två väggarna (kring korridoren). Ibland är det för att det är bärande väggar och ibland inte. Har du något i textformat som beskriver byggsättet?

Däremot definitivt bärande vägg/balk i souterrängplanet eftersom det finns en förstärkning av grunden där.

Har du kollat om det syns något annorlunda med takstolarna ovanför balkongen?
R Reb Joh skrev:
Här är en bild till
Det där är nog ritningar som har att göra med vatten, avlopp och/eller ventilation eftersom det är från firman VVS-teknik.
 
Var uppe på vinden och tror takstolarna slutar vid väggen. 👍 men bör inte vara något, öppnat upp väggen lite & det är trästolpar som inte ens nuddar taket . Och ingen cement, balk utan enbart trä som ser ut att vara uppspikat efter taket gjorts.
 
  • Tak med träpaneler och gipsskiva skadad, exponerande underkonstruktion i byggnad, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhuskonstruktion, träbjälkar syns, pågående renovering, stödpelare i förgrunden, oavslutad gipsskivsvägg, rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Bra!
Det är vanligast med balkar av trä.
 
Ibland hjälper det att öppna väggarna ja. Det syns tydligt att det inte är bärande, luft och masonit har dålig bärighet 😄
 
  • Gilla
Reb Joh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.