Hej, har ett sovrum/gästrum i en relativt torr källare - där färgen släpper på några punkter - men bara på dessa punkter…

På resten av väggen sitter färgen som berget men just på dessa punkter släpper den varje år vid denna fuktiga tiden…

Jag brukar bara måla i fläckarna rakt på betongen men börjar bli lite trött på det nu…

Några tips?

En vägg med avflagande färg och synliga tecken på fuktskador eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Silikatfärg tål en del fukt men inte hur mycket som helst så det är kanske för mycket fukt som kommer igenom på just dessa ställen eftersom du skriver att det bara sker när det är fuktigt ute. Då är nog det bästa att åtgärda utsidan så att den inte blir så fuktbelastad.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Du skriver att du brukar måla i. Följer du anviningarna för färgen då? Det brukar vara en primer man skall ha först, och färg på det. Skippar man primern, så är nog risken stor att det lossnar.
 
det är som sagt fukten det beror på..........
 
Japp jag är medveten om att det är fukten och dränering ska väl ses över på sikt - men det är ett jättejobb och inget vi kommer göra nu.

Jag tänker att det är ju väldigt punktvis... förutom dessa enstaka punkter sitter ju färgen hur bra som helst. Verkar ju inte vara något allmänt problem med fukt för hela väggen menar jag.
 
gissar att det är en yttervägg och utsidan är fuktspärrad med kall asfalt som man brukade göra förr i tiden. Gissar att kalasfalten är skadat just på dom ställen där fuktfläckarna finns. Gräv upp och pensla på nytt sikt med asfalt på dom ställen där fuktgenomsläp finns. Är källaren torr i övrigt å behöver du väl inte dränera ...
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
G gaia skrev:
gissar att det är en yttervägg och utsidan är fuktspärrad med kall asfalt som man brukade göra förr i tiden. Gissar att kalasfalten är skadat just på dom ställen där fuktfläckarna finns. Gräv upp och pensla på nytt sikt med asfalt på dom ställen där fuktgenomsläp finns. Är källaren torr i övrigt å behöver du väl inte dränera ...
Japp stämmer, har för mig att det är kallasfalt enligt de gamla ritningarna.

Skulle kanske som du säger gräva upp där (är någon meter sand) och stryka på.
 
Finns det något annat jag kan göra på insidan annars? Nu målar jag ju rätt på betongen, kan man stryka på lite Husfix eller något ? Eller det släpper lika lätt som färgen?

Källaren är i övrigt torr även om huset är från 79. Alla övriga väggar är slammade med kalkfärg
 
det enklaste måste vara att kladda på färg när det behövs bara. Så ofta lär du väl inte göra det?
 
S Stefan1972 skrev:
det enklaste måste vara att kladda på färg när det behövs bara. Så ofta lär du väl inte göra det?
Jao på sätt och vis är det ju såklart enklare, men jag får göra det en gång varje år
 
tja det kan ju sättas i relation till mycket.......Finns ju andra grejer du antagligen gör oftare?
 
BirgitS
H hullan skrev:
Jao på sätt och vis är det ju såklart enklare, men jag får göra det en gång varje år
Men hur lång tid tar det att måla t.ex. 5 år i rad jämfört med att gräva upp och komplettera asfalten?
 
bäst att åtgärda detta skamfläck en gång för alla och aldrig mer se det växa igen. Det gjorde vi :).
Ingen husfix. Vänta tills väggen inne har torkat och kanske slipa kanterna före ny målning.
 
G gaia skrev:
bäst att åtgärda detta skamfläck en gång för alla och aldrig mer se det växa igen. Det gjorde vi :).
Ingen husfix. Vänta tills väggen inne har torkat och kanske slipa kanterna före ny målning.
Japp kanske det.

du menar gräva upp utanför och stryka på lite ny kallasfalt? Blir ju till att gräva någon meter för hand men borde gå då det mest är sand där vi bor...
 
  • Gilla
Aztillb
  • Laddar…
Bifogar bild på hur marken ser ut. Såhär såg det ut i somras när de grävde för fjärrvärme. Mestadels sand…

Vägg med rör och kablar, grävd gata, till synes för reparationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd grop vid byggnad, exponerade rör, reparations- eller installationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.