Då även fjärrvärmepriserna väntas stiga en bra bit så funderar jag på att börja köra med ved istället!

Har ju en godkänd kamin (äldre modell som spiselkrans och "sluttande" upp mot väggen)

Dock numera ombyggd så att man både kan förvara ved + att den passar bättre in i ett nyrenoverat hem

Har en säljare av ved som tar ca 600 per kubik, och utan insats så eldar man ju i princip bara för kråkorna,
kan det stämma att ca 60-70% av eldningen inte nyttjas till uppvärmning om man kör "öppen" utan insats?

OBS! kaklet är satt av en klåpare och skall bytas ut, så bortse från det rent estetiska utseendet :)

1 - behöver jag mest troligt dra nytt gips på utsidan av gamla kaket och sedan sätta nytt utanpå?
(isf behöver jag använda värmebeständig gips, trots att detta alltså är på utsidan?)

2- jag vill alltså behålla form/funktion, men finns det kamin-insatser som passar modulmåttet?
(snett sluttande inåt, i framkant en bredd på ca 60cm, höjd ca 70cm, djup omkring 55cm)

3 - behöver jag besikta om den åter igen efter att ha installerat en insats?

4 - vad bör jag satsa på? (köpa begagnat, nytt, märken osv)
(har ingen egentlig budget men vill ändå gärna komma undan vettigt billigt iom att jag även skall göra ett nytt badrum)

5 - vid köp av begagnad - brukar firmor vilja installera ändå?

Tacksam för alla svar och råd :)
 
  • Öppen spis inomhus med brinnande ved, skyddsnät, tegelinteriör, mörkt kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldstad med brinnande ved, svarta kakelplattor, trägolv, del av rum, tänd eld, hemtrevlig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
surris
Öppna spisar är inte särskilt effektiva, framförallt om luften tas från redan uppvärmd rumsluft. Sen är det att få ut värmen till hela huset och inte bara i rummet spisen är. Beroende på hur skorstenen är så ackumulerar den olika bra.

Jag är tveksam till att du kommer uppnå någon kostnadsbesparing...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
surris surris skrev:
Öppna spisar är inte särskilt effektiva, framförallt om luften tas från redan uppvärmd rumsluft. Sen är det att få ut värmen till hela huset och inte bara i rummet spisen är. Beroende på hur skorstenen är så ackumulerar den olika bra.

Jag är tveksam till att du kommer uppnå någon kostnadsbesparing...
Nej öppna spisar, men hur är det med en med monterad spiskassett?

framförallt skönt att kunna lägga in ved och sedan inte behöva hålla koll konstant
 
N najks skrev:
Nej öppna spisar, men hur är det med en med monterad spiskassett?

framförallt skönt att kunna lägga in ved och sedan inte behöva hålla koll konstant
bör tillägga att det är ganska öppen planlösning, inga stängda dörrar utom badrum

luften når enkelt till både hall, kök, sovrum
 
surris
N najks skrev:
Nej öppna spisar, men hur är det med en med monterad spiskassett?

framförallt skönt att kunna lägga in ved och sedan inte behöva hålla koll konstant
Jo klart det blir lite bättre. Men inte nån jätteskillnad, säg 10% kanske.

Okej, vet inte exakt hur planlösningen är men det brukar vara svårt att få ut luften vi konvektion. Då får man nästan installera en fläkt. Om inte murstocken värmer intilligande rum så tror jag du kommer få elda rätt hårt för att få ut bra värme i de andra rummen och då blir det väldigt varmt i det rummet den öppna spisen är 😆

Jag har i alla fall väldigt svårt att tror att du kommer göra några kostnadsbesparingar med detta. Ska du installera en kasett så kostar det väl iaf 30 tusen. Även om du skulle spara 10% av kostnaden så skulle det ta ett tag innan de pengarna är återbetalade..
 
surris surris skrev:
Jo klart det blir lite bättre. Men inte nån jätteskillnad, säg 10% kanske.

Okej, vet inte exakt hur planlösningen är men det brukar vara svårt att få ut luften vi konvektion. Då får man nästan installera en fläkt. Om inte murstocken värmer intilligande rum så tror jag du kommer få elda rätt hårt för att få ut bra värme i de andra rummen och då blir det väldigt varmt i det rummet den öppna spisen är 😆

Jag har i alla fall väldigt svårt att tror att du kommer göra några kostnadsbesparingar med detta. Ska du installera en kasett så kostar det väl iaf 30 tusen. Även om du skulle spara 10% av kostnaden så skulle det ta ett tag innan de pengarna är återbetalade..
jodå murstocken värmer upp köket rätt bra, som ligger angränsande på andra sidan!

hmm, tar inte bara ekonomin i beräkning utan även det att det är så jäkla drygt att skyffla in ved som förkolnas snabbt, med en kamin får man ju en långsammare och mer jämn eldning, eller hur?
 
surris
N najks skrev:
jodå murstocken värmer upp köket rätt bra, som ligger angränsande på andra sidan!

hmm, tar inte bara ekonomin i beräkning utan även det att det är så jäkla drygt att skyffla in ved som förkolnas snabbt, med en kamin får man ju en långsammare och mer jämn eldning, eller hur?
Okej, trodde det var frågan 🙃 att sänkas energikostnaderna. Om det är andra saker så är det ju bara att köra på. På det sättet är det bättre med en kasett än bara helt öppet.
 
60cm är lite smalt, men det går att knacka loss tegel så det går att få in t.ex en keddy.

Ekonomiskt är det lång återbetalningstid. >>10 år är väl inte omöjligt även om du skulle sänka grundtempen och lägga på lite smart styrning på fjärrvärmen..

Så andra värden får vägas in, krisberedskap, trivsel, pyromani..
I en keddy är det inlägg varje timme ändå. Vill du komma ifrån det tror jag det är en större kamin liknande Vermont castings prylar. ;)
 
O [old rusty] skrev:
60cm är lite smalt, men det går att knacka loss tegel så det går att få in t.ex en keddy.

Ekonomiskt är det lång återbetalningstid. >>10 år är väl inte omöjligt även om du skulle sänka grundtempen och lägga på lite smart styrning på fjärrvärmen..

Så andra värden får vägas in, krisberedskap, trivsel, pyromani..
I en keddy är det inlägg varje timme ändå. Vill du komma ifrån det tror jag det är en större kamin liknande Vermont castings prylar. ;)
Ah okej..

men tänkte om man skaffar en lämplig Keddy beg, går att hitta för ca 5000-6000kr

vad kan en installation egentligen gå på?

går inte att knacka bort i dagsläget iom ombyggnation, finns det kassetter med 60 bredd?
 
N najks skrev:
Ah okej..

men tänkte om man skaffar en lämplig Keddy beg, går att hitta för ca 5000-6000kr

vad kan en installation egentligen gå på?

går inte att knacka bort i dagsläget iom ombyggnation, finns det kassetter med 60 bredd?
Keddys 1000-serie är liten nog, men kanske får knacka loss lite längre in ändå. Svårt att se.
Installationen är väl nästan "göra själv"-nivå om murstocken är ok. Så det borde inte vara så dyrt.

Kommunen kräva att det är en certifierad kamin så kolla att du faktiskt får montera den du köper.. Och se till att ha startbesked från kommunen innan du gör något..
 
kompletteringsfråga

går det att på något vis kapsla in eldningen utan att montera kassett?

tänkte om det nu är så pass liten besparing rent pengamässigt/hög ROI

går det att tex montera glasväggar eller liknande, och montera någon typ av utblås/fläkt/galler ovanför för att ta till vara på den lilla värme som ackumuleras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.