C chevan skrev:
Har satt ett fast fönster med sexstycken skruvar tänkta med någon aluminium knopp som är skruvad i skriven som håller glaset. Jag köpte allt av glasmästaren som skar till glaset. Lite på insidan mellan kakel och glaset sitter sedan tätningslist så att det i princip är luft tätt. Städar kanske någon gång vartannat år mellan mitt ditskruvade innerglas och fönstret. [bild]
Vad är det som sitter utanpå fönstret? Vad kan man söka på för att hitta få fram det?
 
j.tuovinen j.tuovinen skrev:
Vad är det som sitter utanpå fönstret? Vad kan man söka på för att hitta få fram det?
om du menar utsidan så är det ett gammalt blyinfattat fönster, inne har jag endast en härdad ruta med sex hål för skruv som håller den fast.
 
J Jörgen Ö skrev:
Hade exakt samma problem!
Funderade mycket på olika lösningar, men dom flesta lösningar blev bara klumpiga.
Det som sen blev lösningen var att jag beställde en måttbeställd gardin i ett "tyg" som är vattenavisande.
Det "tyget" hittade jag på en lokal firma som håller på med persienner och markiser
Fanns i olika färger, och det blev riktigt bra, sitter i en glidskena ovanför fönstret.
Bara att dra för vid duschning, går ut ca 10cm på varje sida om fönstret, och även under fönstret.
Så det blev helt enkelt som en snygg gardin....[bild]
Riktigt snygg lösning tycker jag. Vi flyttar snart till ett hus med liknande badrum som jag sitter och klurar på. Har du något minne av vad den här typen av tyg heter?
 
H holayoman skrev:
tegelhus med lättbetongstomme och ska nu renovera badrummet. Problemet vi har är fönstret som är placerat precis där vi vill ha vår dusch (fanns tidigare ett badkar här istället). Idag har vi en duschkabin men vi vill nu ha en fast dusch med lite mer svängrum. Hur kan vi lösa det med fönstret? Finns det fönster som tål att duschas mot? Vad jag förstått så är tätskiktet knepigt att få till. Vill heller inte ha ett draperi för fönstret och inte glasbetong. Går det att sätta på någon form av öppningsbar "glaslucka" eller något i fönsternischen som sitter tätt med innerväggen? Eller sätta ett fast
 
BirgitS
V Vintersolen74 skrev:
Riktigt snygg lösning tycker jag. Vi flyttar snart till ett hus med liknande badrum som jag sitter och klurar på. Har du något minne av vad den här typen av tyg heter?
Det går ju att klippa till ett duschdraperi så att det blir lagom stort.
 
MrJay
Schüco aluminiumfönster, inga problem än så länge
 
BirgitS
MrJay MrJay skrev:
Schüco aluminiumfönster, inga problem än så länge
Den stora risken är väl inte själva fönstret utan om vatten lyckas komma in i väggen just där tätskiktet tar slut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.