Jag vill bygga en innervägg med dörr, jag har köpt en dörr och gjort en skiss, räknat ut matrial samt försökt läsa på nätet, jag tänker en trästomme, då jag är lite novis på detta projekt så har jag ett par frågor om någon har möjlighet att ge lite råd.

1. Kan hammarbandet bestå av 2 reglar? (Gäller mest transport av matrial)

2. Det ligger ett trägolv från 70-talet, funkar det att bara dra ner träskruv genom syllen, läst om tejp man sätter under annars, fungerar det?

3. Det är gipsade väggar på sidorna, behöver jag hitta reglar (de är inte i linje med varandra? eller kör jag någon typ av plugg och skruv för gips?

4. Taket är ett äldre träinnertak, behöver jag leta reglar (de är ej i linje med väggarnas reglar) eller funkar träskruv?

5. Är det bäst att skråspika 4 spik i varje regel?

Tack på förhand!
 
  • Träpaneltak med synliga knutar och skarvar, indirekt belysning, lutande vinkel, en del av en dörrkarm nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med trägolv, värmeelement, del av grått draperi. Ljusspel syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beroende om du vill återställa utan för mycket påverkan skulle nog jag tejpa (dubbelhäftande) stålskena 70mm med kanske någon skruv i golvet vid dörröppning, samt stålskena i tak som skruvas, sedan ställa i träreglar 45x70 i stålprofilerna, regeln vid vägg skruvas fast i väggen. Det är bra om reglarnas längd är precisa så det spänner lite mellan golv och tak
Ställ dit reglar och skruva dit osb + gips, montera dörr med 118mm karmdjup + lister.

https://www.bauhaus.se/skena-norgips-70-55-3000mm#go-to-description
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.